Hur nära bostaden får man tälta?

Är väl ett gränsfall, men det funkade ju bra. Du tältade där över natten, utan att någon blev störd. På morgonen är det någon som kommer förbi, och ber dig lämna, och du paddlar iväg. No problem.
Sen finns ju massor med ställen runt omkring, där man kan campa lite längre bort från hus.
 
Precis.. Udden du tältade på ligger ju rätt nära flera fastigheter så chansen/risken att någon ska komma förbi är väl rätt hög..
 
En tomt brukar vara runt 2000-3000 tusen kvadratmeter, så man ska få ner fastighetsskatten på den.
En så stor tomt skulle kosta en årslön i bara skatt.
Så jag är extremt tveksam till att nån vill skatta för en så stor tomt bara för att slippa tältare.
Och det var bara ur den ekonomiska synvinkeln, juridiskt är jag tveksam att man får ha en så stor tomt, om man inte är kung.

I Tyresö ut mot Brevikshalvön så finns det många tomter som är upp mot 15.000 m2 eller mer. Långt ute på Värmdö är det samma sak. Även Beatelund på Ingarö finns det så stora tomter och ingen av dom där är någon kung, möjligtvis en fd tenniskung.
Däremot är alla dom rika som troll.
 
Är väl ett gränsfall, men det funkade ju bra. Du tältade där över natten, utan att någon blev störd. På morgonen är det någon som kommer förbi, och ber dig lämna, och du paddlar iväg. No problem.
Sen finns ju massor med ställen runt omkring, där man kan campa lite längre bort från hus.

Var i ligger gränsfallet?
Jo, kärringen blev störd på mig, och jag blev störd av kärringen.
Och i och med den tilltagande vinden så hade jag inte så mycket att välja på var jag skulle gå iland, utan valde det som såg bäst passande ut för tillfället.
Så frågar jag igen, var i är gränsfallet, och hur och vem har rätt att bedöma det, vad grundar det sig på?
Folk är kapabla att tycka precis hur dom vill, plus att jag frågade kärringen där flera gånger om det var tomtmark, och det fick jag inget svar på.
Och sa även att det ser inte ut som tomtmark.
15-20 meter från hus är hemfridszon stog det enligt det juridiska, som dom flesta jurister tydligen är överens om.
Gränsfall hade i så fall varit om jag tältade 21 meter från huset.
Nu var det 115 meter ifrån närmsta hus, plus att det var skog, vatten och åter skog mellan.
 
Senast ändrad:
Hur som helst är det upp till lagstiftarna att lösa, man ska inte behöva tjafsa och dividera och förhandla med folk och få sin semester förstörd.
Hade räknat med 10-11 dagar, nu blev det bara 6.
 
Och att det fanns bättre ställen längre bort har inget med saken att göra över huvud taget.
Det var även en väderkvarn som stod på andra sidan stranden.
Och hade inte den där kärringen kommit dit hade jag kunna stannat där och vänta ut vinden, nu blev jag tvungen att ta risker för liv och hälsa och ge mig ut och paddla i stormen.
 
Om du tältar 1 natt och tar med dej allt skräp, så förstår inte jag heller vad problemet är??

Det finns kinkiga människor överallt. När jag har letat nya cykelslingor att cykla på så har jag vid några tillfällen råkat ut för att vägen tog slut vid ett hus i skogen.

Återvändsgränd och bara att vända tror man då. Det ska då ifrågasättas och tjafsas vad jag gör på deras mark.
Börja med att sätta upp en skylt, kan jag tycka!
 
Men bara för att reglerna säger en sak, så betyder inte det att ingen kommer att va missnöjd. Många försöker nog få bort "inkräktare" från sin mark oavsett vad allemansrätten säger.

Om du hade rätten på din sida så hade du fått stå på dig isf, men är ju mindre kul att tjafsa så hade också dragit rätt snabbt.
 
Att det var nära hus med folk i...?

Har varit i liknande situationer som du beskriver, personer som blivit arga för att man lagt i båt från deras brygga, vistats på deras mark tältat etc.

Vet jag att det finns en möjlighet/risk att någon grinig typ kommer förbi är jag beredd på det, vanligtvis spelar jag dum, ber om ursäkt etc och försöker styra in samtalet på något neutralt..
 
Det som markägarna borde tänka på är att hemfridszon förmodligen gäller även tält.
Och bryter inte tältaren uppenbart och tydlig mot lagen, har man ingen rätt att komma dit och tvinga sig på för att diskutera och upplysa om lagen.
Vilket gör att markägaren själv bryter mot tältarens hemfridszon.
Vilket förmodligen kan ge böter, och är markägaren hotfull, även fängelse.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...