Hur mycket skötsel krävs - t.ex. Lundhags/Meindl?

Hej!
Jag funderar på att köpa ett par kängor och tycker det är enkelt att hitta åsikter om skalkängor vs gore-tex och vad alla tycker. Något jag däremot inte hittat mycket om är skötsel.
Har bl.a. hört av en vän som jobbar inom detta att t.ex. Lundhags kräver väldigt mycket av användaren jämfört med Meindl och Hanwag. Stämmer detta?
 
Om din vän verkligen "jobbar inom detta" så visar väl hens påståenden bara vad lite personal oftast kan. Dels så tillverkar både Meindl och Hanwag en massa modeller utan GTX eller annat membran. Dessutom så måste även kängor med membran underhållas nästan lika mycket som kängor utan membran.
 
Jag tänker att alla kängor blir skitiga, både utanpå och med tiden inuti oavsett om det är Meindl, Hanwag eller Lundhagare. Denna skit måste såklart avlägsnas vilket ingår som en del i underhåll och skötsel av alla kängor.

Är det läder så behövs det någon gång ibland någon typ av smörja. Detta är bara terapi, och välmående att i fem minuter med bara fingrarna smörja in kängorna.

Jag tycker att membranlösa kängor med bra kvalitet på lädret ger ett behagligare fotklimat och är lättare att rengöra.
 
När man får skit i dojan och sköljer ur denna, kan man sedan torka den med hjälp av blåshjälp? Skotorkare och liknande, typ denna, som även blåser varmluft, förstör de skon?
Antar att man sköljer skon med kallt/ljummet vatten tills dess att den är hyfsat ren om man t.ex trampat i ett kärr under helgen.
 
Jag skulle inte använda mig av en skotork, finns nog risk att de blir ordentligt varma och skadar skinnet.

Låt skon torka ifred, eventuellt med hjälp av papper, något som går bra mycket snabbare med ett lager skinn än Gore-tex...

Mvh // Johannes
 
Är det inte risk att ett par GTX-skor hinner ruttna under tiden man låter dem torka? Är det ett vanligt problem?
Och vad är det för underhåll vi pratar om? Har läst om vissa som vaxar eller smörja in sina lundhags varje dag medan de är ute vilket man väl inte ska behöva göra för att ett par skor ska vara vattentäta...?
 
Beror väl på hur mycket väta du går i. Det är inga gummistövlar. Vaxet slits bort men olika snabbt beroende på om du går i vide och myrar eller på upptrampade stigar..

Mvh // Johannes
 
Och vad är det för underhåll vi pratar om? Har läst om vissa som vaxar eller smörja in sina lundhags varje dag medan de är ute vilket man väl inte ska behöva göra för att ett par skor ska vara vattentäta...?

Att borsta av lös skit från kängan med en rotborste eller liknande efter varje tur tror jag många gör med sina Lundhagare.

Sen är min bild att vilken typ av produkt man använder för att smörja/skydda/vårda lädret varierar mycket. I tidigare tråd för bara en vecka sedan http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=72138 såg jag bl.a. en som använde tjära. Jag tror det mesta funkar.

Jag använder Lundhags egna billiga ”gammeldags lädersmorning” och det funkar skitbra. Har aldrig läckt in vatten och eventuell lera trillar nästan bort av sig själv.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.