Hur mycket kallare blir sovsäckar med tiden?

40 år gamla ..och det säger du nu!

Då har det hänt hur mycket som helst med preparering och tillverklning av dun. Bara de senaste 15 åren har det skett en del. Skall bli spännande att se vad som blir utfallet av detta.
Hittintills ar i alla fall ingen forskning eller tillverkare lyckets kpiera microstrukturen i dun på syntetisk väg så om du vet något som inte vi nadra vet berätta gärna.

Dunsovsäckar och loft

En kamrat till mig ärvde en 50 år gammal dunsäck. Han mätte loftet och det var lågt jämfört med att det stod på etiketten att det var en vintersäck. Han skickade den på tvätt och sydde en förvaringspåse till den, när säcken kom åter var loftet 15cm och han fick fixa till en rymligare förvaringspåse. En tvätt kan göra stor skillnad.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Äntligen kom jag på att mäta loftet. Det var litet svårt, men jag fluffade till sovsäcken och försökte mäta på tjockaste stället, och fick det till ca 7-8 cm. Enligt tabellen som det länkades till tidigare skulle 2,8 inches fungera till 0 grader fahrenheit, vilket väl är -20 grader celsius? Men det måste väl vara extremtemperaturen i så fall?

Äntligen kom jag på att mäta loftet. Det var litet svårt, men jag fluffade till sovsäcken och försökte mäta på tjockaste stället, och fick det till ca 7-8 cm. Enligt tabellen som det länkades till tidigare skulle 2,8 inches fungera till 0 grader fahrenheit, vilket väl är -20 grader celsius? Men det måste väl vara extremtemperaturen i så fall?

Det är väl bättre att mäta på det tunnaste stället, och bara det övre lagret. :)

peter

Nu kanske jag är ute och cyklar, men är det en bra ide att fylla på? Jag menar, om inte dunet har säckat ihop och man trycker in mer dun, då komprimeras det som redan finns - och säcken blir kallare... En varmare säck har väl rymligare kanaler? Visst, påfyllning är säkert en god ide om säcken har tappat loft - men om den "bara" är kall? Anna

Nu kanske jag är ute och cyklar, men är det en bra ide att fylla på? Jag menar, om inte dunet har säckat ihop och man trycker in mer dun, då komprimeras det som redan finns - och säcken blir kallare... En varmare säck har väl rymligare kanaler? Visst, påfyllning är säkert en god ide om säcken har tappat loft - men om den "bara" är kall? Anna

Om det gamla dunet komprimeras är det ju på grund av att nytt dun tar upp den platsen. Därmed minskar inte isoleringsförmågan (loftet blir minst lika stort).

/OJ

Det är väl bättre att mäta på det tunnaste stället, och bara det övre lagret. :)

peter

Med tjockaste stället menade jag ju mitt på där den är fluffigast, och inte i kanterna där den trycks ihop om man lägger den på golvet. Och båda lagren var 14-16 cm (litet svårt att mäta), så jag delade med 2. :)

Och visst borde sovsäcken som bli tjockare om man fyller på dun, om den har tappat dun? För om tjocka kanaler inte är fyllda, så är de väl tunnare än om de är fyllda?

Med tjockaste stället menade jag ju mitt på där den är fluffigast, och inte i kanterna där den trycks ihop om man lägger den på golvet. Och båda lagren var 14-16 cm (litet svårt att mäta), så jag delade med 2. :)

Jamen, dåså! :)

-20 är inga konstigheter om loftet är 7-8 cm, +- beroende på fysikaliska preferenser såklart, och sovsäckens konstruktion, och..., och..., och tabellen är ju bara nåt att utgå ifrån. Ett riktmärke, ingen stentavla från berget Sinai.

peter

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips