Hur mycket kallare blir sovsäckar med tiden?

Att förvara rätt lär vara nyckeln

till sovsäckars och täckens livslängd av vad jag erfarit från yrkesmän inom dunbranchen. Har konstaterat att inom bekanntskapskretsen är det bara jag som har en garderob till hängande sovsäckar. Finns det fler därute?
Packning och komprimering dödar syntetsäckar på 5-10år och dunsäckar på 10-15år. De som brukar dem med 100-200 nätter per år sliter ändå ut dem på ca 3 år....eller snabbare.
Jag har tankat gammal dunsäck med nytt dun efter tvätt enligt alla konsten regler och torktumlaren där hade en innervolym på 250 liter....
Fyllde med sug blåsmaskin, dvs dammsugare med hål i båda ändarna, inne i tält i vardagsrummet. Sydde ihop facken efter hand. Det var varmt, dunigt och blev bra.... men rekommenderas bara till riktigt nyfikna gör det självare....timpengen blev låg. Men erfarenheten stor.
Numera är bra sovsäckar görbilliga i förhållande till hur det var när jag var yngre.

//J

Har konstaterat att inom bekanntskapskretsen är det bara jag som har en garderob till hängande sovsäckar. Finns det fler därute?

Hur gör dina bekanta?

Jag har inte säcken hängande, men i en stor plastsäck på en stor hylla så att säcken tar upp ungefär hälften av sin maximala volym (dvs volymen när den fluffat upp sig i tältet).

Att förvara sovsäcken i komprimeringspåsen skulle göras över min döda kropp.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jättebra! Nu skall jag bara räkna om alla mått och gå och mäta. Men jag fattade inte riktigt, gäller det samma mått för dun och syntet?

Jag har tvättat alla sovsäckar, både dunsäcken och syntetsäckarna, och det verkar inte göra någon jättestor skillnad mer än att de blir renare, d v s dunsäcken är fortfarande fluffig och skön, även om den passar bättre för sommarturer än för vinterturer numera, medan syntetsäckarna är hopplöst sladdriga. Är det värt att prova att torktumla sysntetsäckarna? Vi har ingen torktumlare, men syrran har nog en i sin tvättstuga.

Det är farsan som har köpt alla sovsäckarna, och känner jag honom rätt, och han inte förändrades när han fick barn eller så, så är dunsäcken marknadens dyraste och finaste. :)

Skulle kunna skriva:Sök!

Det är inte fyllningen som isolerar utan luften, fyllningen vidgar kanalerna så att den kan hålla så mycket stillastående luft som möjligt. Enbart torktummling gör nog varken till eller från i stort eftersom den antagligen klappar ihop så fort den komprimeras igen, men varför inte göra ett försök tillsammans med tre rena tennisbollar eller gympaskor.

peter

Jag har dem liggande på en hylla, ovanpå varandra, man har ju inte obegränsat med utrymme tyvärr. Jag försöker se till så att de inte pressas ihop mer än nödvändigt.

Skulle kunna skriva:Sök!

Det är inte fyllningen som isolerar utan luften, fyllningen vidgar kanalerna så att den kan hålla så mycket stillastående luft som möjligt. Enbart torktummling gör nog varken till eller från i stort eftersom den antagligen klappar ihop så fort den komprimeras igen, men varför inte göra ett försök tillsammans med tre rena tennisbollar eller gympaskor.

peter

Det är därför jag tänkte att fluffigt material måste vara varmare än kompakt, för det får plats mer luft mellan fyllningsmaterialets fibrer om det är glesare mellan fibrerna. Om man tänker sig att dun är fluffigare än syntet så borde t ex 5 cm tjockt dun vara varmare än 5 cm tjock syntet.

Jag har dem liggande på en hylla, ovanpå varandra, man har ju inte obegränsat med utrymme tyvärr. Jag försöker se till så att de inte pressas ihop mer än nödvändigt.

Det är därför jag tänkte att fluffigt material måste vara varmare än kompakt, för det får plats mer luft mellan fyllningsmaterialets fibrer om det är glesare mellan fibrerna. Om man tänker sig att dun är fluffigare än syntet så borde t ex 5 cm tjockt dun vara varmare än 5 cm tjock syntet.

Om man tänker på den nivån så är ju ett tätare material varmare eftersom de termiska effekterna är högre i ett glest material.Vad väger mest,ett kilo bly eller ett kilo dun?

peter

Jag hänger inte med riktigt nu. Massiv bly isolerar inte alls, utan värmen från min kropp skulle försvinna ut i det fria rätt fort, oavsett hur länge jag låg där, och hur tjockt lagret var, eller vad det vägde.

Bly har hög värmekapacitet, luft har låg, vatten har jättehög, och din kropp består av mest vatten. Det betyder att du hyfsat snabbt värmer upp blyet, som jättesnabbt förlorar värmen till luften utanför. Din värme kommer alltså i praktiken försvinna rakt genom blyet, och du blir nedkyld. Fyller du sovsäcken med luft, kommer du mycket snabbt värma upp luften i sovsäcken, men värmen som är lagrad i den luften kommer inte ha samma förmåga att skicka vidare värmen ut till luften utanför, så du får behålla din kroppsvärme.

Sen behöver man stoppning som håller luften på plats. Frågan var hur stoppningens egenskaper påverkar. Jag tänkte att tunna fibrer ("fluffigt" material) ger varmare sovsäck än tjocka (kompakt material), om luftkanalerna är lika tjocka och fibrerna fyller ut lika mycket.

Eller hur tänker jag fel?

Sen kanske fibrernas material också har med saken att göra?

jo det är nog helt riktigt att fyllningen struktur är av större intresse än dess massa. I ditt fal undrar jag om det inte är så att dunet "tappat fart" pga att säckarna inte förarats optmalt genom åren (om jag tolkar din förvaring på hyllan rätt). Då kan det nog bi svårt att blåsa liv i säckarna.

Har själ en dunjacka som jag haft i 17 år och den är tättan minst en gång per vinter och dunet i den är liak bra idag som då. Har märkt att när den är smutsig och välanvänd efter en vinter blir den precis lika fluffig och go igen efter en tvätt och rejäl torktumling. Pröva med dina säckar, går det så är det ju kanon och blir det ingen förbättring är ingen skada skedd

Jag hänger inte med riktigt nu. Massiv bly isolerar inte alls, utan värmen från min kropp skulle försvinna ut i det fria rätt fort, oavsett hur länge jag låg där, och hur tjockt lagret var, eller vad det vägde.

Bly har hög värmekapacitet, luft har låg, vatten har jättehög, och din kropp består av mest vatten. Det betyder att du hyfsat snabbt värmer upp blyet, som jättesnabbt förlorar värmen till luften utanför. Din värme kommer alltså i praktiken försvinna rakt genom blyet, och du blir nedkyld. Fyller du sovsäcken med luft, kommer du mycket snabbt värma upp luften i sovsäcken, men värmen som är lagrad i den luften kommer inte ha samma förmåga att skicka vidare värmen ut till luften utanför, så du får behålla din kroppsvärme.

Nja,värme dras mot kyla så du 'fyller på' hela tiden oavsett material.

Sen behöver man stoppning som håller luften på plats. Frågan var hur stoppningens egenskaper påverkar. Jag tänkte att tunna fibrer ("fluffigt" material) ger varmare sovsäck än tjocka (kompakt material), om luftkanalerna är lika tjocka och fibrerna fyller ut lika mycket.

Eller hur tänker jag fel?

Värme är värme var den än finns,i en struktur eller fritt spelar liksom ingen roll.

Sen kanske fibrernas material också har med saken att göra?

Kanske på 60-talet,men dagens konstfiber är lika fina som dunet.Dunet har bara vikten på sin sida.

peter

Nja,värme dras mot kyla så du 'fyller på' hela tiden oavsett material.
Värme är värme var den än finns,i en struktur eller fritt spelar liksom ingen roll.
Njäe, hur effektivt värmen dras mot kylan beror på vilka material det är = materialens värmekapacitet, eller hur?
Kanske på 60-talet,men dagens konstfiber är lika fina som dunet.Dunet har bara vikten på sin sida.
jo det är nog helt riktigt att fyllningen struktur är av större intresse än dess massa. I ditt fal undrar jag om det inte är så att dunet "tappat fart" pga att säckarna inte förarats optmalt genom åren (om jag tolkar din förvaring på hyllan rätt). Då kan det nog bi svårt att blåsa liv i säckarna.
Åja, dunsäcken är över 40 år gammal, så den har klarat sig rätt bra i alla fall. Vad jag tänker göra utifrån alla era svar är pensionera syntetsäckarna, som är från runt 1980 och alltså rätt omoderna, och sen räkna ut från tabellen och dunsäckens tjocklek hur varma säckar jag skall köpa för att de skall vara lika sköna som dunsäcken är nu.

Åja, dunsäcken är över 40 år gammal, så den har klarat sig rätt bra i alla fall. Vad jag tänker göra utifrån alla era svar är pensionera syntetsäckarna, som är från runt 1980 och alltså rätt omoderna, och sen räkna ut från tabellen och dunsäckens tjocklek hur varma säckar jag skall köpa för att de skall vara lika sköna som dunsäcken är nu.

Gott så,hårklyverier blir snabbt tröttsamma.

Berätta gärna om resultatet också.Många trådar lämnas 'oavslutade' vilket gör det svårt att dra några slutsatser för sökande.

peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips