Hur mycket folk i Jämtlandsfjällen i september?

Jag ska ensamvandra från Åre till Grövelsjön i slutet av augusti/början av september. Hur mycket folk kan jag vänta mig att det är på lederna runt t.ex. Helags en vardag i början av september?

En allmän tumregel för folktätheten i Republiksfjällen i september är denna:

Vardagar: Väldigt få.
Helger: Många.
Helger med bra väder: Väldigt många.

:cool:

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Som vanligt alltså :) Tog en runda till Blanktjärn (från Vålådalen) idag. Mötte inte en enda människa. Kanske inte så väntat en vardag i maj. Troligtvis lite mer folk i september. Fint var det i alla fall!

Visst blåste det en del, men den största delen av vandringen går i skyddad terräng. Endast uppe på rullstensåsen vid Blanktjärn och vid Nipan (utsiktsplatsen över Vålån) friskade det i ordentligt. Men inget som inte gick att avhjälpa med bra regnplagg. Hyfsat torrt var det också. Det finns hopp om god vandring framöver! :)

Härligt att höra det där om Vålådalen, ska upp dit v 24. Ang jämtlandsfjällen, förra året var jag uppe i månadsskiftet mellan augusti och september, och tyckte det var rätt lugnt. Vi gick Storulvån - Gåsen - Vålåstugorna - Lunndörren - Vålådalen, och bara vid Storulvån var det fortfarande rätt mycket folk. På de övriga sträckorna var det rätt lugnt.

Tack för input. Någon sa att det var smart att undvika att börja vandra på helgen, för att på så vis befinna sig längre upp på fjället när alla helggäster dyker upp.

Vandrade till Issjödalen häromdagen. Det var snöfritt och relativt torrt i marken (förutom att delar av stigen var en vårflod, men den gick oftast att saxa sig fram genom. Däremot hade det kommit nysnö dagen innan och på högre höjd (ovanför Issjödalen) var det ganska mycket snö. Låt oss hoppas att temperaturen ökar nu och att vi slipper mer snö.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips