Hur meddela sin position?

haraldn; sa:
Det är ett sätt att ange positioner i Rikets nät som kallas system B och som är praktiskt när man jobbar med papperskartor eftersom man direkt ser vilket kartblad man ska plocka fram. 10 I SV är alltså kartbladet. Sedan tar man koordinaterna som man läsa ut i bladkanten i hundratal meter och skriver ihop dem. Dock är det här förstås opraktiskt när man jobbar med GPS. Omvandlar man den här positionen till det format GPS:en vill ha så blir det 6550400 1613400.
Nu är jag verkligen vilse? Jag går aldrig mer ut för ingen kan hitta mig och jag blir sittande på en stubbe och undrar hur jag skall ange var jag är?

Anger jag 11G och dessutom 66135 15127 slipper jag fundera på vad jag skall ta bort för siffror? Hittar du mig då? Är det något system eller?
 
OK, det här var just en sån "fälla" man kan försöka undvika efter denna diskussion.

Jag har som sagt hittat positionen när jag suttit med kartbladet i knät och tänkt efter, men piloterna fattade tydligen noll med detta system.

Jag förstår principen men egentligen kan man bannlysa systemet ur säkerhetssynpunkt, med helikoper och SOS som referens då.

Nåt att tänka på i nya Stockholmföraren. För klättrare är det dock förstås praktiskt med en angivelse vilket kartblad som gäller till att börja med.
 
Rungá; sa:
Nu är jag verkligen vilse? Jag går aldrig mer ut för ingen kan hitta mig och jag blir sittande på en stubbe och undrar hur jag skall ange var jag är?

Anger jag 11G och dessutom 66135 15127 slipper jag fundera på vad jag skall ta bort för siffror? Hittar du mig då? Är det något system eller?

Använder du en papperskarta så behöver du inte fundera på vilka siffror du ska ta bort för de är redan borttagna på den. I och för sig finns de utsatta vid var femte kilometer men då med mindre stil. Använder du en GPS finns det ingen anledning att använda system B, utan då använder du system A, d.v.s. du ger koordinaterna så som du läser av dem på GPS:en.
 
Rungá; sa:
Anger jag 11G och dessutom 66135 15127 slipper jag fundera på vad jag skall ta bort för siffror? Hittar du mig då? Är det något system eller?

Tänkte på ett tillfälle i det militära när vi beställt en superpuma till en koordinat på det sättet. Då fick vi klagomål på att vi inte använt den fullständiga sifferserien...
 
haraldn; sa:
Använder du en papperskarta så behöver du inte fundera på vilka siffror du ska ta bort för de är redan borttagna på den. I och för sig finns de utsatta vid var femte kilometer men då med mindre stil. Använder du en GPS finns det ingen anledning att använda system B, utan då använder du system A, d.v.s. du ger koordinaterna så som du läser av dem på GPS:en.
Men jag har kört in mig på att söka upp GPS kordinater - oavset om jag har GPS eller inte - då kommer alla siffror med från börja 11G Lundbysjön 661090 150520 är det något fel att ange detta? Visste inte ens att det fanns ett system B. Men det är jag visst inte ensam om?
 
Brune; sa:
Mezzner; sa:
Ett ortnamn ska med andra ord kompletteras med fler uppgifter. (Samtalet bandas väl?)

Har man karta med sig minskar risken för att man säger fel namn, men alla kartor är ju inte heller lika...

Har man obruten kontakt med larmcentralen ska det ju gå att reda ut det mesta, men i en sits där man larmar måste man troligen göra annat än att prata i telefon också.

Framför allt så har personalen på SOS-alarm annat att göra än att prata länge i telefon.

Som av en händelse var det i dagens lokaltidning (VLT) en artikel om att SOS-alarm i Västerås som betjänar Västmanland och ska anställa 2 personer till. Man vill uttryckligen ha sökande som kan fler språk än svenska och engelska (invandrarspråk).

Dom är dagtid 3 personer som jobbar på SOS-alarm och 2 personer nattetid. Och då gäller det att vara kortfattad för att det inte ska bli telefonkö som till vissa ställen.

”Du är nummer 7 i kön, som betjänas av 3 personer. Din väntetid beräknas till 12 minuter, men vi betjänar ditt samtal så fort vi kan.”

En sådan telefonkö vill vi nog alla slippa, den gången vi är i akut hjälp.

Per

Jag hoppas att man hamnar på en annan larmcentral om det är upptaget?

Som regel kopplas man väl också vidare från 112 så fort det framgått vilken myndighet man vill till?
 
Rungá; sa:
haraldn; sa:
Använder du en papperskarta så behöver du inte fundera på vilka siffror du ska ta bort för de är redan borttagna på den. I och för sig finns de utsatta vid var femte kilometer men då med mindre stil. Använder du en GPS finns det ingen anledning att använda system B, utan då använder du system A, d.v.s. du ger koordinaterna så som du läser av dem på GPS:en.
Men jag har kört in mig på att söka upp GPS kordinater - oavset om jag har GPS eller inte - då kommer alla siffror med från börja 11G Lundbysjön 661090 150520 är det något fel att ange detta? Visste inte ens att det fanns ett system B. Men det är jag visst inte ensam om?

Det där med att ta bort siffror (system B) har nog varit uppe till diskussion någon gång tidigare, men personligen tycker jag det är dumt att ta bort dom mest signifikanta siffrorna. Och eftersom så gott som alla papperskartor nu gjort sitt i och med Tyvek kartorna så har jag glömt om en sjö finns på 11 G SO eller 11G NO.

Det är snarare så att man ska ta och skriva in 65, 66, 14, 15, 16 (mest signifikanta siffror) på lite fler ställen på Tyvek kartorna.

Per
 
Brune; sa:
Mezzner; sa:
Som regel kopplas man väl också vidare från 112 så fort det framgått vilken myndighet man vill till?

Förmodligen, och då har du inte den obrutna kontakt med larmcentralen som du ville ha.

Per

Nja, ville och ville, det enda jag sa var väl att man kanske inte hade tid med sånt själv.
Fast jag antar att jag lika gärna kan reda ut positionsfrågan med brandkåren eller vem det nu blir jag hamnar hos. För denna tråd kanske det är av intresse att ta reda på om brandmän kör med andra kartor än militära helikopterpilot och larmcentralen. Jag mailar Brandmansmicke!
 
Brune; sa:
Det där med att ta bort siffror (system B) har nog varit uppe till diskussion någon gång tidigare, men personligen tycker jag det är dumt att ta bort dom mest signifikanta siffrorna. Och eftersom så gott som alla papperskartor nu gjort sitt i och med Tyvek kartorna så har jag glömt om en sjö finns på 11 G SO eller 11G NO.
Det är snarare så att man ska ta och skriva in 65, 66, 14, 15, 16 (mest signifikanta siffror) på lite fler ställen på Tyvek kartorna.
Jag anväder papperskartor därför att det inte finns andra kartor för fjällen och de andra områden jag behövt kartor för.

På Gröna kartan kan man läsa:
Punktangivelser i rikets nät
Exempel (vid angivning i 100-m)
Triangelpunkten Stängselberget
x: 66154 y: 15074

Samma X Y anvisning finns på fjällkartorna.

Vilken anvisning SOS eller brandkåren använder vet jag inte och som frilufsare bör jag använda mig av den information som finns på kartan.

Har även Norska kartor men där är angivelsn av pos en annan. Men det kanske vi inte skall ta upp här.
 
Rungá; sa:
Jag anväder papperskartor därför att det inte finns andra kartor för fjällen och de andra områden jag behövt kartor för.

På Gröna kartan kan man läsa:
Punktangivelser i rikets nät



Exempel (vid angivning i 100-m)
Triangelpunkten Stängselberget
x: 66154 y: 15074

Samma X Y anvisning finns på fjällkartorna.

Vilken anvisning SOS eller brandkåren använder vet jag inte och som frilufsare bör jag använda mig av den information som finns på kartan.

Har även Norska kartor men där är angivelsn av pos en annan. Men det kanske vi inte skall ta upp här.

Satt själv här och tänkte på x och y, det var det vi körde med i lumpen. Hur enkelt som helst frågan är bara om räddningstjänsten förstår det.

/mattias
 
Enligt Skrinnare så gör de väl det.

Min andrahandsuppgift sade att de inte förstod "samma" koordinater då de angavs i system B.
Det är ju på sätt och vis samma system, men vet man inte hur det ska utläsas så hjälper det ju inte.



(Jag har ännu inte fått nåt svar på mitt e-mail till kundservice på larmcentralen i Stockholms län.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erik_odal SOS Alarms:s nya app, skickar din position. Säkerhet och räddning 43

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.