Hur många tält?

HB Nammatj 3 GT
HB Nallo 2 GT
HB Tarp XP10
Caravan Goretexpuppa

Uffe

Förövrigt, en GT-absid väger inte mycket mer än 2 hg per person. Absolut värt det om du frågar mig.

Nammatj 3 gt - anv. mest för 2-3 pers på vintertur...
Hemmasytt ryggåstält, 2pers, 1,9kg. - sommar...

och
hemmasytt 3pers vindskydd/tarp
hemmasytt 1pers vindskydd/tarp

alla gröna.. men det var inte självklart... röda är snyggare på bild.. =)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Helsport Dovrefjell 3 (GT-absid) - tungt, men används om vi är 3 personer ute på tur.
Hilleberg Nallo 2 - används oftast av mig som enmanstält, (Ibland 2 pers.) rymligt och bra för 1.
Vaude Taurus Ultralight - Enmans tält - det lättaste.

Tre fungerande tält ingår i min samling.

Ett Vaude Taurus I
Ett Halglöfs Genius 12
Dessa två tält används för blandat friluftsliv. Taurustältet köpte jag mest för att jag insåg att Geniustältet var för tungt att släpa på vid soloturer.

Ett 400kr tält från Team Sportia vars märke jag inte bekymrat mig att lägga på minnet. Används för festivaler och andra tillställningar där jag känner att risken är överhängande att någon överförfriskad person slår en frivolt in i tältet.

Sen tror jag även att resterna från mitt förra festivaltält finns kvar. Det var av modellen engångs kupoltält från ÖB och är förmodligen det mest prisvärda tält jag ägt. Kostade 99kr och tillsammans med en presenning har det hållit mig torr närmare 50 nätter. Dock är jag ganska säker på att det med hjälp av en rulle gaffatjep skulle gå att få tältet att stå pall för 1-2 festivaler till. Men det känns som överkurs.

Är för närvarande nere på två tält, ett HB Nallo 3 och ett GoLite Trig 2. GoLite-tältet är mitt val om jag är uppe med ett barn (men det fungerar också som solotält, även om det är för tungt imho), Nallot om jag är uppe med två barn eller med en vuxen. Letar i vanlig ordning efter det perfekta solotältet, men vet inte om det blir nåt behov av det till nästa sommar.

Ett HB Nammats GT2 (för gemensamma turer)
Ett HB Akto (ensam,även i snö).
Ett Gossamer Gear The One i skog,skyddad vackertväder och varmt lätt-utflykt.
Tycker alla fyller sin uppgift bra.

HB Nallo 2 g:a modellen
OR Nighthaven
Tarp 3x3m
Gammalt Fjällräven 3-manna ryggåstält som vi bara använt yttertältet från.
Lånetält HB Nallo 3GT på jobbet.

Eftersom båda barnen börjar ta så mycket plats så står ett Nallo 4GT högt på önskelistan.

3-4 mans tunneltält från Coop Forum, minns ej märket. Bra men något tungt.
McKinley Beta 5 - jättebra campingtält! (det tyckte visst alla andra också, märkte vi i somras på campingplatserna)

På önskelistan står ett Nallo 4 GT, helst rött :)

Haglöfs Genius 12 Grönt
Haglöfs Genius 20 Grönt
HB Keron 3 GT Rött
HB Kaitum 2 Grönt
Hemmasydd kåta Grön

På min önskelista står även ett vindstabilt tält modell större kanske ett familjetält eller Marmot Halo 4P

Bilagor

• Marmot Halo.jpg
    Marmot Halo.jpg
    29.6 KB · Visningar: 2,882

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips