Hur många tält äger ni?

Jag har köpt ett Rajd men inte hunnit testa det än. Kan tänka mig att det är perfekt som solotält, men vet du om det fungerar för två iom att det inte har någon absid? Blir väl lite för bra med all packning inne i tältet?
Funkar bra för två om du packar rimligt mycket. Packningen får plats i fotändan. Jag brukar dock gilla att spänna upp en tarp för matlagning osv när man är två.

2...

Vad skönt att se att man inte är ensam om att vilja ha många tält :)!
I nuläget har jag bara ett....ett Kaitum2 som har följt med från året det släpptes..2006?
Framförallt på sommaren/vandring men även använts under två vårvintrar.

Men nu känner jag att jag vill utöka familjen lite :)!
Ett större lättare solotält för tre säsoner...som man kan vara två i, i nödfall :). Har sneglat på Rogen samt ett vintertält med absid, Nammatj 3GT, Keron 3GT..Fjällräven har ju också en del bra vintermodeller.

Skulle lätt kunna äga sisådär 3-4 tält :D!

Så, nu äger jag två tält....det blev ett HB Anjan2 som kommer att användas som solotält, och testperiden inleds nästa vecka :D!!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag kanske också ska posta.

Keron och Rajd står för tältklassen medan Tarp UL 10 också får arbeta såväl sommar som vinter. Hittills bara HB, men skulle jag köpa mer idag skulle det bli MLD Trailstar i cuben.

Dessa två

Mitt första "solotält" ett Fjällmark Jeke2 som jag för övrigt hittade på Friluftsvaror.se (de har "lånat" ett foto jag tog 2014) inkl. tarpen. Roligt på ett sätt att de publicerar en bild man själv tagit när man varit ute.

Tog en skärmdump på det från deras webbsajt...ett prisvärt tält (endast 1,85kg) jag köpte innan jag insåg att jag är ute i naturen i princip varannan helg året runt.

När jag blev sambo köpte vi ett Fjällräven Akka Dome 3 vilket jag är riktigt nöjd med!!
Man bor riktigt rymligt i det med 2 pers även om det väger 4,2kg att bära på (prioriteringsfråga)

Finns massor bilder på det på min blogg här tillsammans med massa "utebilder" från olika delar av Sverige. Bläddra gärna genom bloggen... jerkbaits.blogg.se

Nästa tur ska gå till Grövelsjön för övrigt.

Trevlig outdoorsommar alla!

Bilagor

• Skärmavbild 2015-06-29 kl. 08.38.50.jpg
    Skärmavbild 2015-06-29 kl. 08.38.50.jpg
    32.3 KB · Visningar: 1,061
  • 2015-06-28-0755_558f8c399606ee0bbdb8356f.jpg
    2015-06-28-0755_558f8c399606ee0bbdb8356f.jpg
    137.7 KB · Visningar: 1,089
*The North Face 02
*Hilleberg soulo med extra mesh innertält sommartid.
*Nordisk Telemark ULW2

Bilagor

• DSC_0821.jpg
    DSC_0821.jpg
    57.6 KB · Visningar: 1,341
  • DSC_0788.jpg
    DSC_0788.jpg
    52.4 KB · Visningar: 1,335
  • DSC_0730.jpg
    DSC_0730.jpg
    38.5 KB · Visningar: 1,038
Tält

Tentipi 7
Keron 3 EX från 1990 med förlängningsdel
Vaude Taurus 2
Copper Spur UL4

Bilagor

• scan09.jpg
    scan09.jpg
    42.6 KB · Visningar: 948
  • Fjällvandring Trepassleden 04-046.jpg
    Fjällvandring Trepassleden 04-046.jpg
    44.5 KB · Visningar: 1,416
  • 2013-08-03 at 21-23-16.jpg
    2013-08-03 at 21-23-16.jpg
    26.2 KB · Visningar: 979
För tillfället endast två, men skulle kunna tänka mig utöka med ett Hilleberg av någotslag för 1 person samt en hammock.

Idag har jag ett staika och nallo 2gt.

Bilagor

• IMG_4978.jpg
    IMG_4978.jpg
    14.3 KB · Visningar: 886
  • IMG_3866.jpg
    IMG_3866.jpg
    46.7 KB · Visningar: 884
HB Akto (själv vid vandring)
HB Nammatj 3GT (vinter, eller när vi är tre)
HB Allak (paddling och vandring när vi är två)

urberg rapadalen 3p, för turer med bil eller 2 pers
marmot earlylight 2p, singelturer
primus shelter 1p, singelturer, med hopp om gott väder och lätt packning

Känner ett starkt behov av att komplettera med ett nytt Vaude Taurus som jag hade länge men sålde :-/

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips