Hur många tält äger ni?

Tjena.

1. Ett gammalt Fjällräven ryggåstält som pensionerats för många år sedan.
2. Ett Fjällräven Akka 3 som varit med på måååånga nätter. Tyvärr så har jag varit lite irriterad på att stångkanalerna varit så jädrans trång att man nästan förstört det ibland :-(
3. Ett Hilleberg Akto som fungerat perfekt på mina soloturer.
Om det inte är en stor vovve du har, så får ni båda plats om du inte är för kräsen :)
Akto har dessutom ventilation i båda ändar vilket inte alla liknande tält har.
4. Ett Hilleberg Kaitum 3. Vägde mellan 2:an och 3:an och ångrade inte de extra 3 hg för så mycket mer plats. Då det är fullhöjd i båda ändarna och dubbla absider, kan man temporärt "koppla ner" halva tältet om man har behov av en stooor absid :)

Guldstjärnor till Hilleberg :)

/ Magnus

Hej tagge! - går det bra att ställa frågan om hur du moddat Akton?

Äger tre Hillebergare
1. Akto från 1995 (moddat = ca 200 gram lättare)
2. Staika från sent 90-tal
3. Soulo

Nästa tältköp: Helsport Ringstind Superlight 1-2 eller ett nytt Akto (men det dröjer ett bra tag till).

Hej tagge!
Läste att du "(moddat = ca 200 gram lättare)" och blev lite granna nyfiken vad exakt du gjort?

Mvh
Carl

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hej och stort TACK för ditt ultrasnabba svar Per!

Du hittar beskrivningen här ett tag framöver: http://www.amongthemountains.se/utrustning.htm

Jag flyttar min sida till Wordpress så om du behöver titta senare kommer den då finnas någonstans på: http://amongthesummits.wordpress.com/

Hej Per!

Ett rejält stort TACK till dig för ditt ultrasnabba svar och länkhänvisning om din moddade HB Akto!

Mvh//Carl

PS. Om ditt nästa tänkta nyförvärv av tält - så blev jag nyfiken på lättviktstältet Ringstind Superlight 1-2! Visste inte ens att detta tält fanns till salu!

Hej smux! Tack till dig för vänligheten att referera till Ringstind SL trådarna!

Finns flera trådar om Ringstind Superlight 1-2 på Utsidan, kolla med joanna som har ett.

Hej smux!
Stort TACK till dig för vänligheten att hänvisa till Ringstind SL trådarna här och joanna!
Uppskattas verkligen!
Skall läsa vidare :)!
Mvh//Carl

* gammalt Tarfala från 70 talet som jag ärvt, men aldrig använt. 0:-
* festilvaltält från Stadium, använt enstaka nätter. Otrevligt klimat med presseningkänsla. 300:-
* tält/tarp/vindskydd från Xxl 399:-, använt en kajaksommar. Mycket kondens -> huvudvärk!
* Holländskt Rejka Zatara Light. 2300:-, Trevlig design, bra klimat, tveksamma otejpade sömmar. Vind och regntåligt.

Tarptent cloudburst 2 - mycket rymligt (2vuxna får lätt plats) för liten vikt (1,1kg), men dragigt. Funkar fint i skogen och bra i alperna t ex. Ska modda detta tält så det kan stängas helt vid behov. Fler stormlinor ska också på.

Six Moon designs Gatewood Cape - ponchotarp med gott om plats under. Funkar upp ypperligt att hänga från ett träd för ännu mer utrymme. Kompletterar med myggnät hängt från taket i säsong.

Six Moon designs Lunar Duo - väldigt bekvämt tält. Enkelväv, men tältduken kan sättas mot marken så det är varmare. Köptes av nyfikenhet och för att familjen behöver 4 liggplatser numera. Fantastiskt luftigt och stort på sommaren. Till skillnad från traditionella tält som lätt blir ugnar när solen gått upp. Jag är dock tveksam till hur bra tältet skulle klara en storm.

Bergans Compact light 3 - Prisvärt fjälltält, men trångt för tre. Köpte det främst för vinterbruk. Funkade fint.

Edit: kom åt skicka knappen för tidigt

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

Hilleberg rätt av

Nammatj 3 GT (för vinter eller när man är flera)
Allak (paddling eller när man är två)
Akto ( solo vandring, vid solo paddling blir det Allak)

Efter att ha sålt av ett Bergans Kompakt 2 har jag nu tre tält:

Ett Primus Bifrost H4 för stationär camping, båtliv och andra tillfällen när packvikt och -volym inte har någon större betydelse. Två boendeutrymmen för totalt fyra personer med en stor absid i mitten med ståhöjd är fantastiskt lyxigt.

Ett Alpkit Delta för när jag är själv och packvikt och -volym är viktigt. 1,3 kg silnylon dubbelväggstält är inte så tokigt, men för att ta med det upp på fjället måste jag nog göra något åt innertältet som på den här förserieversionen (köpte tältet billigt) är alldeles för stort för yttertältet. Ventilationen borde jag också försöka ordna nåt med...

Ett Marmot Limelight 3P som ett mellanting mellan de båda föregående extremerna - ett habilt tält med bra ventilation, generöst med utrymme för två personer och inte alltför tungt.

Inget av de här tälten är något för vinterfjället men i övrigt funkar de bra utifrån sina respektive förutsättningar.

1 2p från stadium. Favorittältet för ensamturer. (Bike tent 2)
1 3p från intersport, köptes för 600 i Köpenhamn på en spontanresa till Skagen.
1 5p från internet. Tungt, fult och tar en förmiddag att få upp. Men stort!

Jag köpte ett Marmot fc 3p förra veckan, borde sälja av Intersporttältet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips