Hur många mora-knivar har du?

Hur många mora-knivar äger du?

• Ingen

Röster: 8 8.2%
  • Ingen men överväger att köpa en

Röster: 3 3.1%
  • 1 st

Röster: 15 15.5%
  • 2 st

Röster: 14 14.4%
  • 3 st

Röster: 8 8.2%
  • 4 st

Röster: 9 9.3%
  • 5 st

Röster: 12 12.4%
  • 6-10 st

Röster: 18 18.6%
  • 11-15 st

Röster: 6 6.2%
  • 16 st eller fler

Röster: 4 4.1%

• Totala väljare
    97
Har runt 60 stycken moror i diverse utföranden och fabrikat, de flesta dock KJ Eriksson och Frosts. Ganska lustigt med tanke på att folk anklagar mig för att vara mora-hatare
laughing-1.gif
.

~Paul~

Stor humor
laughing-1.gif
.

Seved

Har ingen morakniv i min ägo...

men därimot 2 st fällkniven knivar, vilka jag anser är överlägsen mora ^^

Det där var väl ändå ett rätt korkat statement ! Ingen har väl någonsin betvivlat att Fällknivens doningar är bättre än mororna, frågan är ju om man verkligen behöver en kniv som kostar 10-20 gånger mer än en morakniv. Att anse att en Fällkniven är bättre än en morakniv är ungefär som att anse att en Kawa ZX-10R är snabbare än en Puch Dakota.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det där var väl ändå ett rätt korkat statement ! Ingen har väl någonsin betvivlat att Fällknivens doningar är bättre än mororna, frågan är ju om man verkligen behöver en kniv som kostar 10-20 gånger mer än en morakniv. Att anse att en Fällkniven är bättre än en morakniv är ungefär som att anse att en Kawa ZX-10R är snabbare än en Puch Dakota.
Bättre på att skära upp flygplansskrov ja men tälja i trä nej anser jag! Frågan är då om man vill betala 10-20 gånger mer för en sämre täljkniv men som man kan skära upp flygplansskrov med.

Jag har rätt många.
Arbetsmoror minst 6. Alla av typ 511 då det är smidigt att byta till en nyslipad men forsätta använda samma slire på arbetsbyxorna.
Garageknivar av olika uddasort eller lite trasiga,utan slira eller liknande nåt tiotal.
Mora 2000 för älgjakten 2 st.
Äldre moror sedan barndom eller nostalgiska via arv ca 10 st. Rätt ihopräknat blr det väl minst 25 st. Troligt att jag glömt några.

Bosse

Bättre på att skära upp flygplansskrov ja men tälja i trä nej anser jag! Frågan är då om man vill betala 10-20 gånger mer för en sämre täljkniv men som man kan skära upp flygplansskrov med.

En bra poäng. Om man är efter en kniv att ha på högerbenet i flygstället (det är ju där F1 hör hemma) så är man nog beredd att betala vad den kniven kostar, just på grund av dess förmåga att skära och bända i exempelvis flygplansskrov. Knivens uppgift är ju blan annat att hjälpa flygande personal att klara sig ur en knepig situation när det har skitit sig kapitalt och det är den riktigt, riktigt bra till. Inte fasen tar man med sig en F1 ut i svampskogen.

Mora + F1

Har många fler än 16 moraknivar. Detta eftersom jag har täljövningar med olika grupper. Dessa fungerar utmärkt. De bästa moraknivarna tycker jag är de utan parerskydd (de klassiska) men känner att det är lite svårt att använda dessa med barn.
Att köpa 20 stycken F1 är inte realistiskt utan moraknivar är otroligt prisvärda och t ex överlägsna F1 till täljarbeten i o m tydliga eggfaser. Sen är F1 en utmärkt stark och bra allroundkniv - men ingen kniv har "allt". Äger också F1 men använder den nästan aldrig.

ingen kniv har "allt"

Sorgligt men sant.
Det är väl därför man tenderar att samla på sig en del.
Om jag nu räknar mina Moror som verkligen används, kommer jag fram till 5 st.
1.st. Clipper
1.st. 2000
1.st blå arbetskniv i garaget.
1.st. Laminerad klassiker med rött träskaft i stugan
samt
1.st. Mora med jakaranda skaft och en lätt konkav rygg. 12cm laminerat Frost-blad.
Vill dock inte uttala mig om vilken som är bäst. Det beror sig på liksom.

Jag tänkte på hur högt upp mot bladryggen. Jag har hört att det inte funkar att slipa dom för många gånger. För det är bara stål en liten bit.

Seved

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips