Hur många liter?

Som jag vi nämnt i en annan tråd så planerar vi att åka till Arjeplog med omnejd till sommaren. Vi ska vara ute i 5-7 dagar och vandra och fiska. Hur många liter tycker ni att ryggan ska vara på för en sådan tur?

Jag är villig att lägga max 2000:- på en väska. Har tittat en del på Haglöfs och dom har vart på runt 75-80 liter, satt helt okey!
Vet ni någon väska som stämmer in på beskrivningen så kan ni säga till..

Mvh

70-80 liter räcker. Du kan nog klara dig på mindre, men då krävs det att du har kompakta saker att lägga i, en dyr kompakt sovsäck, dyrt kompakt tält mm. Se till att ryggsäcken du köper är lätt i sig själv, det finns 80-liters från under 2 kg upp till 5 kg. Det finns ännu lättare också, men då är dom rätt speciella.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Inte fullt så lätt

Här http://www.addnature.com/product.asp?pf_id=HAGLOFSMATRIX60_S07 har du en 60 liters som har en anständig egenvikt och verkar vara bra kvalitet.
Visserligen i underkant på tidigare angivna volymer, men som sagt, med kompakta saker och utan allt extra extra så räcker det säkert.

Gör en packlista, lägg allt du har på listan på sängen, ta bort hälften :)

Men gör ett Excelark väg dina pinaler på en bra våg med +-1grams noggranhet. Jämför med vad du finner på andras listor här på Utsidan. Köp det du saknar från början i lätt sommarversion. Med lite extraprylar behöver jag 65l utan att det för den skull blir görtungt. Ryggsäcken är basen i utrustningen så lägg ner lite tid och pröva i butiken med last i innan du bestämmer dig. Lycka till!
//J

Packa skorna rätt...

Tänkte göra en tur på 5-7 dagar i sommar, hur stora skor bör jag satsa på?

peter

Lägg upp allt du har tänkt ha i skorna på sängen och ta bort hälften!
Sedan skaffa en badrums våg med 0,1 grams noggranhet och väg innehållet, tänk på att det som är utanför skorna kan man banta bort mycket på! ;-)
( OBS! skämtar bara!)

Ps, för packa lättips, gå in på närmaste nudist sida... ds.

Låter som en trevlig tur - vore jag dig skulle jag satsa på 85-90 L säck eftersom fiskeutrustningen ska med, bättre att få i det mesta i ryggsäcken och slippa ha det hängande utanför. Du kan dessutom komprimera ryggan om den inte skulle bli full.

Trevlig tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips