hur många lagar mat över eld

Kök och eld

I skogen ordnas oftast frukost och lunch på köket medan kvällsmaten lagas på öppen eld - detta för att vinna lite tid. Vanligtvis grillar jag eller lagar något på picknicmuurikan - kokkaffet får avrunda måltiden.

På fjället och i känsliga miljöer kör jag uteslutande på bensin/gaskök.

Uffe
 
I stugorna brukar jag laga mat på kaminen. Fungerar utmärkt. Öppen eld undviks då jag i möjligaste mån ägnar mig åt spårlös färdsel. Finns av markägare eller förvaltare uppsatt fast eldstad händer det att jag grillar. Är livrädd för att få glöd genom utrustningen.
 
Jag kör alltid på eld, elden anpassas efter vad man ska laga och tar inte mycket längre tid, kräver dock mer planering. För mig är det en stor del av mitt friluftsliv att laga min mat över öppen eld.
 
Eld i skogen men kök på fjället. Framförallt under jakt och fisketurerar blir det matlagning på elden men jag har alltid en spritbrännare och lite sprit med i ryggsäcken. Ska jag till fjälls under vintern har jag ett kombinerat gas/bensinkök. Sommartid använder jag uteslutande spritbrännaren när jag är till fjälls.
 
Jag lagar så mycket jag kan över öppen eld, det smakar lixom bättre :) lyckades hitta en stekpanna till å med i Norge på deras XXL som jag kan hänga över elden så nu kommer jag laga enu mera mat i sommar över elden. Men i veckan köpte jag en Ghille Kettle å efter det tror jag att jag aldrig kommer ta ut varken spritköket eller gas köket mera underbar uppfinning!


/Matte
 
Dyrköpta erfarenheter gav mersmak

Jag lagar oftast över eld, där jag finner ved.

Mycket av min utrustning är valt baserat på att det skal fungera till och runt eldning. Klädmaterial och liggunderlag som tåler gnistor, skinnhandskar som tåler eld- och vedarbete, duossal-Trangia som tåler brasa, kniv som funkar som huggare, m.m. Det har kanske en del att göra med denna historia:

En 4-dagars skidtur på Finnmarksvidda för många år sen upptäckte vi att våra två multifuelbrännare vi hade med oss inte ville fungera lika bra i -15 som hemma på farstun i 2 plusgrader.. Det var bara att lägga om rutten för att träffa de små björkbestånd som gick att uppbåda, bära med sig ved och pressa tidsschemat för att få in extra tid till eldningen.. Det hjälpte ju inte att vi hade "gourmetmat" med oss; (fruset) kött, potatis osv.. :/ Vi hade faktiskt pannkakor på frukostmenyen en dag till råga på allt..

Nu för tiden har jag inte med mig potatis. ;) Däremot brännare plus backup som jag _vet_ fungerar en midvinternatt.
 
Mestadels

fotogen eller gaskök. Men kokkaffe över eld på kortturer och ibland tar jag med en liten grill på paddelturer. Kan var trevligt att ha en brasa i grillen mörka höstkvällar även om det är naturreservat där det ofta finns eldningsrestriktioner.

Är lite aktiv i en scoutkår och då blir det ofta lägereld med matlagning.

Det finns en flytande övergång mellan öppen eld, muurika, wook, grillning/halstring etc.

Thure
 
Volontärarbetade i Malawi, litet u-land i sydöstra Afrika under sex månader 2009-2010.

Där åt jag varje dag vid den lokala marknaden bland vasshyddor utan elektricitet och rinnande vatten. Det fanns lunchrestauranger i hyddorna och de utfodrade 100-tals människor varje dag. Varje hydda rymde kanske 20-tal pers och all mat tillagades i ett hörn på det jordtrampade golvet, i sotiga grytor över öppen eld.
Jag såg aldrig en vit människa bland de hyddorna men jag tyckte det funkade fint. Visst fick en sten i maten nångång och kycklinglåren var inga grova saker jämfört med de vi får i västvärlden men SJUKT imponerande att de klarar av att bedriva storkök i en hydda över öppen eld!
 
I centralamerika lagade nästan alla små restauranger allt på öppen eld. Ett stenbord med träkol och ved på. Väntetiderna berodde mest på hämtning i mjärde, slakt etc. Gott och frächt!
 
Fixade till ett vedkök så jag slipper att bära på nåt bränsle och dessutom så lämnar det inga spår i naturen.
vedk%f6ket%20008.JPG-for-web-small.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.