Hur många kalorier gör man av med?

Jag undrar hur mycket man egentligen gör av med? Om man t.ex. åker på tur, gör toppturer eller vandrar. Intressant att veta bara.
 
Från höften...

(Ur minnet)

Ca 3500-4500 kcal/dygn vid "normal" fjällvandring med tält (beror naturligtvis på vad som är normalt och vikt mfl faktorer).

Upp till 5-6000 kcal/dygn vid riktigt hård belastning. Den sista siffran är summan av tung packning, drag av pulka och långa distanser och är uppmätt vid intensiva vinterövningar i lumpen på K4. Kanske inte represenativt för vamligt friluftsliv, men kan kanske vara ett riktmärke för lite tuffare och expeditionsliknande förhållanden.

Bara att käka på m a o :)

/J.
 

Guest

Gäst
Sort

1 cal =4,18 J; 1 kcal=4,18 kJ
Var glad åt att man inte förväxlat cal med kcal, något man ofta ser. Där är det ju tre tiopotenser fel!
/Mattias
 
Per timme...

Jag gjorde en test med en pulsklocka med kalorimätning....gick( normalt vandringstempo..vad nu det är) en lång runda på 8 timmar (42 km) utan paus....och förbrukade ganska exakt 400 kcal per timma.

Hälsningar
Björn O
 
Jeg har alltid så mye god mat med meg på fjelltur at min vekt øker under en fjelltur over flere dager.... Og når det mangler mat i sekken finnes det ofte en Turistforeningshytte i nærheten. De Nord-svenske fjellene er utrolig flotte å vandre i både sommer og vinter.

Leif
 
kolla in det här

du kan alltid kika lite på http://www.uppladdningen.nu/ där det finns en del intressant information. Vet inte om det finns något specifikt för vandring, men man kan ju alltid få en fingervisning.

Mikael - som brände 1200 KCal på 1.5 h hård squash
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...