Hur många kalorier förbränner man egentligen?

Olivolja i potatismos kommer det att fungera och hur mkt på 1,5 dl pulver ca 1/2 L färdigt i volym? kommer 1/2 dl olja kunna blandas i?
Får kanske köpa kex lika digdestive ist för knäckebrödet är väl ok på resa.
Hade honung förra året till pankakor kanske ok till brödet ist för smör och ost ev väger det mer ifh till energi ganska mkt vatten.(304 kl/100 gr)mer än ost ca 220 men mindre än smör men sparar ju bök med att bre hårt smör på bröd som smular ist bara hälla på lite honung och jämna ut passar väl dock till degistive.Veteknäcke,skorpor,ddigestiv ca 400+ kal/100 gr då kex minst volym.
För upplysning så är jag193cm till ca 86 kg (och min 82 kg med träning varje dag) vet ju även att man fryser mer om man har lite mat ifh til vad man skulle men tar med varmare liggunderlag på R3.7 mot 2.6 tid och enl vissa skyhöga 700 gr på 6 cm höjd men prasslar ej och håller hela turen.Jag har även 230 gr gas til 12 d så räcker till maten men ej varm the varje dag ev 2-3 dl annars kan man ju dricka mer varm dryck och då minska förbränningen för att hålla värmen och kommer om ej varmt väder ta ylle underställ men har stora myggnäts partier i inner tält som kyler mer än tid HB Unna.(doch högt ´Badkar´och ej blåst rakt in i sovsäck som gramgägrare ´föredrar´.)
Vill ej som sagt vara hungrig hela veckan några h ok hemma eller på resa/jobb då man ej kan äta (äta middag i bilen under tiden man kör som vissa gör har jag lagt av med nu med ökad trafik tex pankaka)Åker ju till norge så piza ca 170 Nok,hamburgare 62 NOk big m jfr 39 skr i Sv
 
Olivolja i potatismos kommer det att fungera och hur mkt på 1,5 dl pulver ca 1/2 L färdigt i volym? kommer 1/2 dl olja kunna blandas i? (...)
Smör tycker jag blir väldigt mycket godare i just potatismos. Tyvärr går det ej längre att köpa skirat smör som privatperson - det håller sig längre och plastburkarna det såldes i var otroligt praktiska; lätta med idiotsäkra skruvlock. Men det är lätt att fixa själv och fylla någon tät burk eller påfyllningsbar tub (tub funkar bara när det är varmt).
(...) Hade honung förra året till pankakor kanske ok till brödet ist för smör och ost ev väger det mer ifh till energi ganska mkt vatten.(304 kl/100 gr)mer än ost ca 220 men mindre än smör (...)
Folk är olika och det beror också på vad du balanserar honungens blixtsnabba kolhydrater med i övrigt, men du blir troligen mätt längre, med en jämnare blodsockernivå, om du brer något med lägre glykemiskt index på mackan/kexet (som antagligen, beroende på fiberinnehållet, redan i sig ger en redigt snabb blodsockerskjuts). Jag brer själv inga mackor, men får lätt ut smör i bredbar konsistens från en påfyllningsbar tub, bara genom att låta den ligga innanför kläderna en stund före matdags. Annars borde väl jordnötssmör e.d. funka, och det blir ju ett bättre näringsinnehåll och lägre GI än i honung.
(...) vet ju även att man fryser mer om man har lite mat ifh til vad man skulle (...)
Jag har fått lära mig att proteinmetabolism ger högre grad av termogenes (större andel av dess kaloriinnehåll går till värme), och det stämmer med mitt subjektiva intryck - jag är frusen av mig, men blir påtagligt varmare efter en proteinrik måltid. Du verkar bygga din matsedel på en hög andel kolhydrater, så där borde finnas goda marginaler att öka både protein- och fettandelen. Du spar ju dessutom både vikt och volym på det viset.
 
Honung är inte blixtsnabba kolhydrater. Vid vandring när man rör sig hela dagarna och förhoppningsvis också har tränat innan så är det dags att söka läkare om man på något sätt känner att honung på mackorna påverkar blodsockret. Diabetiker undantagna.

Gör inga stora förändringar av kosten mellan vandringarna utan gör små förändringar. Att helt plötsligt tillsätta stora mängder fett kan t ex orsaka magproblem som man inte vill ha under en vandring (eller någonsin). Är man inte van att äta kolhydrater i större mängder så är inte kroppen anpassad för att använda dem på bästa sätt osv.
Det enklaste sättet för att få upp kaloriinnehållet brukar vara att kolla varje måltid och se om man kan byta ut eller tillsätta något.
Ex havregrynsgröt, slå i lite saftsoppepulver och kokosflingor.
Müsli, en näve cashewnötter och oboypulver...
Frystotkat: Lite neutral matolja och sen en näve torkad frukt som efterrätt eller en näve cashewnötter eller jordnötter i de "asiatiska" rätterna.
Allt anpassat efter de egna smakpreferenserna och vad man är van vid.
 
Jag ska prova med mer fett i maten före turen ! men brukar kunna äta nästan vad som helst även sent på kvällen om man jobbar från tidig morgon till sen kväll,men om jag kan planera äter jag nästan alltid 2 gr frukost och tidig middag med potatis kött el fisk samt sedan eller före ärtsoppa el pannkaka allt innom 4-5 h och fastar resten av dygnet men efter tex träning så äter jag en gång till eller tar soppan eller pannkakan på kvällen.
Sedan gör man i bland lite förändringar med ris och pasta,torkad skinka,fil och flingor,bullar och tårta,nötter och feta frukter eller med mkt socker som melon och jordgubbar.
Så mkt raster man har på tex byggen har jag ej haft efter praktiken på dessa ställen men lär behövas om man jobbar så upp i åren samt då soffan och TV på kvällen.
Problemet med vandring är ju att desto mer mat ger tyngre packning och mer energi åtgång och ska man ej leva på ren Permikan så blir det oftast för lite kallorier, vid ev någon länge vandring som hela kungsleden får man äta på någon fjällstation eller köpa mat på vägen eller sända matpaket,lättare på låglandsleder med ofta nära till matställen och kiosker eller affärer.
 
Jag ska prova med mer fett i maten före turen ! men brukar kunna äta nästan vad som helst även sent på kvällen om man jobbar från tidig morgon till sen kväll,men om jag kan planera äter jag nästan alltid 2 gr frukost och tidig middag med potatis kött el fisk samt sedan eller före ärtsoppa el pannkaka allt innom 4-5 h och fastar resten av dygnet men efter tex träning så äter jag en gång till eller tar soppan eller pannkakan på kvällen.
Sedan gör man i bland lite förändringar med ris och pasta,torkad skinka,fil och flingor,bullar och tårta,nötter och feta frukter eller med mkt socker som melon och jordgubbar.
Så mkt raster man har på tex byggen har jag ej haft efter praktiken på dessa ställen men lär behövas om man jobbar så upp i åren samt då soffan och TV på kvällen.
Problemet med vandring är ju att desto mer mat ger tyngre packning och mer energi åtgång och ska man ej leva på ren Permikan så blir det oftast för lite kallorier, vid ev någon länge vandring som hela kungsleden får man äta på någon fjällstation eller köpa mat på vägen eller sända matpaket,lättare på låglandsleder med ofta nära till matställen och kiosker eller affärer.

Om den extra tygnden av maten gör att du bränner mer energi än vad den extra maten ger, då bör du överväga att bära mer energirik mat. Jag tror inte 1kg extrra av någon normal mat kommer att göra att du bränner mer än ett kilo extra pga endast den tyngden - då bär du nog med dig den maten länge. Ett kilo mat borde ge dig 2000-5000 extra kcal (givet 200-500kcal/100g mat) dvs en rejäl dygnsranson full överlevnad med arbete utomhus för en vuxen människa, alla funktioner: upprätthålla kroppsvärme, tänka, gå och röra sig. Men vissts- sparar du maten till dag 14 har du burit ett kilo extra i 13 dagar innan du äter det. Någon med bättre kostkunskaper får gärna räkna på det.

/Patrik
 
Tre källor. Grunderna är desamma vad väger du och vad gör du? Vikten bör vara total kropp, kläder och packning.

Enligt Kostkunskap av Christenson och Sundling, 1960. En 60 kg individ vid vila 4,2kJ per kilo och timme = 6048 kJ/dygn en 100 kg individ, 10080 kJ/dygn. Promenera 21 kJ/minut. D v s går vi i 8 timmar och väger 100 kg med kläder och packning behöver vi 10080+(60x7 (rasterna är accumullerde till 1 timme) x21=)8820 = 18900 kJ/dygn eller 4500 kcal. Regn, blåst och kyla påverkar även liksom vältränad eller soffpotatis.

Ulla Johansson Näring och hälsa, 2004. Baserat på SNR 97. Kvinnor 19-75 år 2200 kJ-1960 kL/dygn, män 19-75 år 2800-2250 kJ/dygn.

Colin Fletcher The New Complete Walker 1976. s96-100, speciellt s100-105 vad vi förbrukar i kalorier/timme baserat på en 45,8 kg individ från vila 5 - 200 för att huttra av köld, löpning 320 samt rodd 730. CF är rekomendabel. Hans värden är baserade på Handbook 8, Nutrisions in agricultural food. Liknande Livsmedleverkets Tabeller. Den senare är ett måste för teoretiska kalenderbitare.

go tur

nej jag lånar inte ut från mina glesnade hyllor! Hör med Stadsbiblioteket om fjärrlån eller Högskole och Universitetsbiblioteken.
 
Senast ändrad:
Första gången jag hade tid att räkna på detta kommer att ta med så mkt mat som får plats i säcken Halti 55 + lite packn ovan locket.
Enda sättet få ned total vikten på packningen för mig är att ha mindre säck och lämna ´Al,Stål skrot´hemma som ej anv som strgjärn och yxa stor kniv,systemkamera stativ osv.
 
Jag har för mig SNR (svenska näringsrekommendationetna) ger ett spann och inte en exakt siffra så författaren har nog tagit ett genomsnitt. Har inte boken i bokhyllan utan nerpackad så kan inte kolla siffrorna. Annars är det underlaget till SRN jag har i huvudet (det är t o m tråkigare än det låter)
Erfarenhet visar också att även om genomsnittet är bra så är undantagen fortfarande en stor grupp i absoluta tal så det kan bli ganska fel
Väg och räkna eller ha bara lite extra och så får erfarenhet visa hur mycket som behövs.
 
Men frågan är om man skulle känna sig hungrig under vandringen har mat+godis på 0,8 kg dag
ska gå relativt plan led 5000m höjdsk på 14.5 mil me ca 20 kg startvikt
Det finns många faktorer som påverkar om en är hungrig eller inte. Det jag tror en del vandrare som vandrar med lågt kcal-intag utan att vara hungriga (som även vittnas om här i tråden) är att de metabolt har låg tillgång till kolhydrat och kroppen då producerar aptithämmande ämnen (ketonkroppar) och därför är de inte hungriga trots lågt kcal-intag i relation till hög kcal-förbrukning. Det är mekanismen bakom flera dieter, t.ex. VLCD och LCHF. Detta är också en anledning till att inte börja packa överdrivna mängder fett, om en inte redan är van vid att äta så i normalfallet.

Nu tycker jag du verkar pricka ganska bra i din planering. Det finns en gräns för hur mycket mer än vanligt en orkar äta utan att det blir för mycket. Baserat på din kroppsstorlek skulle jag gissa att den gränsen för dig ligger nånstans mellan 3500-4000kcal, men det är bara en grov gissning och såklart helt individuellt beroende på flera olika faktorer, samt beror på om det är "lättätna" kcal. Det är iallafall en aspekt att ha med sig om man överväger att bära med stora dagliga kalorimängder.

Problemet med vandring är ju att desto mer mat ger tyngre packning och mer energi åtgång och ska man ej leva på ren Permikan så blir det oftast för lite kallorier, vid ev någon länge vandring som hela kungsleden får man äta på någon fjällstation eller köpa mat på vägen eller sända matpaket,lättare på låglandsleder med ofta nära till matställen och kiosker eller affärer.
En kan förvänta sig sämre prestation på kalorirestriktion, iallafall är det så när man tittar på idrottare, de får sämre återhämtning och sämre prestation och de ej äter mycket under och efter aktivitet. Detsamma är tydligt även hos grupper som ej är idrottare. Sjuka människor har studerats mycket i de här sammanhangen. Att gå upp i vikt innan en tur (som föreslagits i tråden) är alltså inte att jämföra med att packa med sig lagom mängd mat.

Då kan man ju fråga sig om det spelar någon roll om man presterar lite sämre eller bättre på en vandring, som kanske inte alls handlar om prestation? Kanske inte. Men min uppfattning är att det ofta kan vara en fjällsäkerhetsfråga, att man är pigg när man går i svårare terräng och då får mindre skaderisk. Dessutom behöver man ju inte prestera lika mycket om ämnesomsättningen fungerar bra, och kan fokusera på att njuta omgivningen istället för att slita.

Smakade även på olivoljan av neutral variant ej ok dricka ev skär sig i potatismoset?
Rapsolja kan vara ett bättre val än olivolja om det är fjälltur. Blir det kylskåpstemp så stelnar ju olivoljan och blir svårt att hantera ur en flaska. Kan iofs vara ok med lämplig förpackning
 
  • Gilla
Reactions: hsp

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.