Hur många kalorier förbränner man egentligen?

Stämmer rätt bra med verkligheten, varmt väder och stark svettning kan öka belastningen på kroppen än mer, men bär man rejält och går länge bör man ligga på ca 2,5x intaget hemma i sittande.
I The complete walker har Collin Fletcher en formula, det väsentliga är att din kroppsvikt ökar med allt du bär, kläder och packning, när du arbetar. Äter du inte tillräckligt tär kroppen på blod, muskler och sist fett, dvs du måste alltid ha vad du förbrukar.
(gammal tråd men med nytt liv) Vad menar du med "sist fett"? Är ine fett det första som går åt vid lågintensiva aktiviteter kombinerade med kroppsansträngning. Hur skulle annars viktminskning vara möjlig? Jag har kunnat jämföra min vikt och fettprocent 2009 med dagens värden, troligen jämförbara med 2010-2011 (jag får lita till minnet här) när jag lade om diet. Vikt: minus 4 kg, fettprocent - 4,5 procentenheter.

Vad jag ger akt på är protein och fett, kalorierna kommer i sista hand. Hoppas klara en framtida låglandstur med 7 hg per dag, 5 kg totalt, men 7 kg får jag nog plats med inom säckens ram (vill hålla vikten under 13 kg) Vad kroppen (knäna, ryggen) tål återstår att se.

I fjällen, Alperna, Pyreneerna har jag räddat mig med blandade boendeformer. Min sista alpvandring (2019, precis fyllda 75) varade 9 dagar; 4 av 8 nätter fria, 2 på camping, 2 på stuga eller värdshus. Min sista ngtsånär långa tur, 19 dagar i Sydalperna 2016, var 10 nätter av 18 fria. Det blev ingen påtaglig viktminskning. Min längsta i Sydnorge var 13 dagar, 11 nätter av 1 fria, en på camping. Gick nog ner något kilo, men svårt att veta ty på hemvägen tar jag oftast igen vad jag förlorat. Enda gången som jag känt mig aningen utmärglad efter en tur var i Pyreneerna 2005, 31 dagar, 17 fria nätter.
 
Här är min vandringsmat. Inte nog med energi, men en vecka klarar man alltid.

Menu på vandring, samma varje dag:

Morgon: frystorkat 125 g, kex 87,5 g, snabbkaffe, en sked socker 10 g och en sked mjölkpulver 10 g

Dag: 3 x chocklad-/energibar 50 g, en påse torkat kött 50 g, sportsdryckpulver ca 50 g

Kväll: frystorkat 125 g, salta nötter ca 50 g

Vikt: 657,5 g/dag

Energi per dag i kJ:

Frystorkat (1700 kJ/100 g) 4250 kJ

Kex (2000 kJ/100 g) 1750 kJ

socker (1700 kJ/100 g) 170 kJ

Mjölkpulver (1800 kJ/100 g) 180 kJ

Chocklad (2000 kJ /100 g) 3000 kJ

Torkat kött (1100 kJ/100 g) 550 kJ

Sportdryckspulver (1500 kJ/100 g) 750 kJ

Salta nötter (2500 kJ/100 g) 1250 kJ

Energi: 11900 kJ/dag = 2844 kcal
Gjorde en vandring, 8 dagar, med den här menun , men min vikt gick inte ner, tyvärr. Ungerfär 15-20 km/dag, inga vilodagar.
 
Fler ggr har det hänt att jag vandrat fler mil från tidig morgon till sena kvällen, utan ordentligt med mat, och sen väl framme där jag slår läger, så är jag inte det minsta hungrig. Noll aptit, bara trött och nästan illamående. Då är det mer sömn jag prioriterar. Skulle jag äta, skulle jag nog spy trots att jag "gått minus". Två dar i rad i sarek, har det hänt dessutom att jag hoppat kvällsmaten pga trötthet, som i sin tur delvis beror på för lite mat i förhållande till ansträngningen
 
När jag är ute på längre turer är det viktigast för mej att känna mättnad samt att äta så allsidigt som möjligt. Jag har aldrig haft några problem med att få in mej för lite kalorier mer än att jag gått ner i vikt. Min längsta vandring är på 8 veckor (5 vilodagar) och 140 mil (FGB, Treriksröset-Grövelsjön) och då gick jag ner 6 kilo. Men jag kände mej aldrig hungrig. Hade ingen problem med orken eller annat. Väl hemma så åt jag upp mej på till min normalvikt på ca 3.månader.
Har också gjort vandringar och paddlingar på 2-4 veckor med samma upplägg. Då blev bara viktnedgången mindre.
Jag kör med mycket pasta och ris för att bli riktigt mätt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.