Hur långt hinner man på en dag?

Det är mycket tyckande i den här tråden om vad som är bäst för ALLA, och utpekande av den som gör på "fel" sätt. För det första så tillför det inte direkt något till frågan som trådskaparen ställde.

För det andra, om jag får tillåta mig själv att stanna off-topic, kan det inte vara möjligt att njuta av fjällen på flera olika sätt? Bara för att någon gillar att ta sig fram springandes betyder det inte att man inte hinner med att njuta av naturen omkring en. Själv kan jag vara i bägge ändar av spektrat beroende på sinnesstämning: Ibland kan det vara härligt att inte gå så långt och ta sig tid till fotbad i jokkar och bärplockande längs med leden, eller kanske inte ta sig nånstans överhuvudtaget och bara njuta av naturen, en bok, bra sällskap och matlagning runt lägret. Andra gånger tycker jag om känslan av att susa fram på en led med majestätiska omgivningar, och ibland är det även en fantastisk känsla att pressa kroppen till det yttersta. Inte njuter jag mindre av naturen i det andra fallet.

Det var mina 2 öre. Respektera andras sätt att njuta av fjällen så länge det inte förstör för någon annan :)
 
#45: "Ingen stress. Jag hann med att stanna och prata med folk, tog luncher och njöt till fullo". Fick ett tips nyligen om en artikel av en annan snubbe med samma sköna inställning https://www.utsidan.se/blogs/trailstories/latt-och-langt-i-fjallen.htm . Han gör typ en mara om dan och njuter av det. Verkar helrätt att välja ett upplägg man trivs med och köra. Min polare som går en del i fjällen brukar räkna runt 15-17 mil i veckan om jag förstått saken rätt. Han tycks trivas med det.

mvh/ricke
 
Det är mycket tyckande i den här tråden om vad som är bäst för ALLA, och utpekande av den som gör på "fel" sätt. För det första så tillför det inte direkt något till frågan som trådskaparen ställde.

För det andra, om jag får tillåta mig själv att stanna off-topic, kan det inte vara möjligt att njuta av fjällen på flera olika sätt? Bara för att någon gillar att ta sig fram springandes betyder det inte att man inte hinner med att njuta av naturen omkring en. Själv kan jag vara i bägge ändar av spektrat beroende på sinnesstämning: Ibland kan det vara härligt att inte gå så långt och ta sig tid till fotbad i jokkar och bärplockande längs med leden, eller kanske inte ta sig nånstans överhuvudtaget och bara njuta av naturen, en bok, bra sällskap och matlagning runt lägret. Andra gånger tycker jag om känslan av att susa fram på en led med majestätiska omgivningar, och ibland är det även en fantastisk känsla att pressa kroppen till det yttersta. Inte njuter jag mindre av naturen i det andra fallet.

Det var mina 2 öre. Respektera andras sätt att njuta av fjällen så länge det inte förstör för någon annan :)

Väl skrivet.

Min erfarenhet är att det skiljer väldigt mycket beroende på vana, packvikt och kondition hur långt man orkar på en dag. Min jobbigaste fjällvandring är också den med kortast dagsetapper. Och längs kungsleden. Så kan det gå.

Men om man ska överslagsräkna så tycker jag som en del andra skrivit att 3 km/h är en bra tumregel på stig eller o-snårig och -stenig oledad mark. Sen hur långt man kommer på en dag beror ju på hur många gånger man upprepar de tre kilometrarna, så att säga. Det är ju en fråga om personliga preferenser.
 
Som svar på din fråga, jag hann 17 mil på tre dagar på Nordkalottleden i somras. Här, en video från det lilla äventyret. https://www.youtube.com/watch?v=bOd8h5SQgKU

Går du på led med stugor och ej ska tälta så behöver du inte packa så tungt, dvs lättare ryggsäck: lättare vandring.

I Norge ser man väldigt få vandrare med stora tunga ryggsäckar. Detta har att göra med att norrmännen är mer fjällvana och vet att dom inte ska plocka med sig hela garaget ut på fjället, men också att dom hellre går mellan hytterna än tältar.
 
På något sätt tror jag att frågan om hur långt man går på en dag normalt under en fjällvandring inte har så mycket med löpning under en fjällvandring man kan prestera...Antingen är jag eller du fel ute.
 
På något sätt tror jag att frågan om hur långt man går på en dag normalt under en fjällvandring inte har så mycket med löpning under en fjällvandring man kan prestera...Antingen är jag eller du fel ute.

För mig handlar vistelse på fjället aldrig om prestation, oavsett om jag går eller springer. Rekreationen är densamma. Respektera att jag svarar utifrån mitt perspektiv så respekterar jag att du svarar utifrån ditt perspektiv.
 
Det enda vettiga svaret på frågan är väl egentligen:

Det beror på hur fort man går och och hur många timmar om dagen man orkar gå.

Det blir ju lite konstigt när det är såna enorma variationer i hur mycket folk säger att de hinner på en dag. Jag gissar att det beror på att vissa kanske vandrar 12-14 timmar (går upp 7 och slår läger vid 20-21) medans andra bara vandrar 6-7 timmar (börjar vandra klockan 9, slår läger vid 16-17). En del vill ta sig så långt som möjligt, andra vill koppla av och laga mat i lugn och ro och sova tidigt. En del behöver sova 9 timmar och andra klarar sig på 6.
 
Självklart men om man inte promenerar/vandrar två mil på tre timmar hemma så är det nog extremt få som ökar sin vandringstakt med packning i fjällmiljö...
 
En nybörjare frågar hur långt man hinner per dag på kungsleden och genast tas chansen att få berätta att man hinner 5 mil per dag och det var ingen jäkt och behagligt var det. hm vad är syftet med det?
 
En nybörjare frågar hur långt man hinner per dag på kungsleden och genast tas chansen att få berätta att man hinner 5 mil per dag och det var ingen jäkt och behagligt var det. hm vad är syftet med det?

Syftet är att visa att alla inte behöver packa old school Swedish 25 kilo när det endast är en mil mellan stugorna. Det går bra att göra som norrmännen som är mer fjällvana än svenskarna och packa 3-7 kilo och vandra raskt och lätt. Förstår att det sticker i vissas ögon, men hörni, ni går hur långsamt och tungt i onödan ni vill, jag och många många med mig väljer ett lättare alternativ. Särskilt viktigt för nybörjare att inte plocka med sig för mkt ut på fjället så att det blir för jobbigt och tungt i onödan. I värsta fall återkommer inte dessa förstagångsbesökare nån mer gång pga jobbigt/slitigt istället för härligt. Kungsleden måste ju betraktas som Sveriges lättaste sträcka att gå dessutom, ingen idé ta med mer än nödvändigt.

Men jag märker att det retar er konservativa som tror det behövs lundhagskängor, skaljackor för 10 lax och fjällräven byxor för 4 lax för att överleva några dagar längs en led med stugor. Jag ska berätta en sak. Det går lika bra med shorts och jympadojjor. Om man har förmågan att tänka utanför naturkompaniets kampanjer.
 
Mja, grejen kanske mer är att är man inte van eller väldigt vältränad så går man inte 5 mil per dag oavsett packning och terräng. Ska man bara prova på så har man säkert inte heller lagt en förmögenhet på värsta fjäderlättutrusningen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Kogoyo Storulvån - Vålådalen: hur långt är det? Fjällvandring 2
Norsjo Höst vandring tips into för långt från Uppsala Fjällvandring 3
adamoscarson Hur långt kan man komma från Luleå på en helg? Fjällvandring 3
michaelahogberg Fjällvandring så långt söderut som möjligt? Fjällvandring 10
Idd Hur långt Fjällvandring 8
AnetteA Lätt vandring ej för långt norrut Fjällvandring 6
Ljung_dalen Nu får vi veta hur långt vi gått. Fjällvandring 16
ABS Hur långt pallar e rookie på rimlig tid? Fjällvandring 14
metrotiger Inte långt kvar. Fjällvandring 13
YlvaB 10-åringar till Kebnekaise, hur långt orkar de gå? Fjällvandring 14
peterj1975 Lämplig inte så långt bort men ändå med lite utmaning Fjällvandring 2
hierro skida långt Fjällvandring 11
Nappe Hur långt räcker gasolen? Fjällvandring 12
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
KulvertTur Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen? Fjällvandring 2
nonsense Hinner man Nikkaloukta-Abisko på 6 dagar? Fjällvandring 7
fson Hinner jag med tåget Kiruna-Ritsem? Fjällvandring 2
jesper.holst Hinner man?? Fjällvandring 2
fonkymon Hur når man högfjäll i Sverige? Fjällvandring 13
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
stormfrog Tandövala, Hur kommer man dit?! Fjällvandring 4
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
shiloh Man drunknade i Sarek Fjällvandring 11
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.