Hur långt hinner man på en dag?

Det står ju inte att det specifikt gäller fjällvandring, även om tråden ligger i det forumet. Och har svårt att tro att någon klarar de sträckorna och det tempot i fjällmiljö.

Det är väl en prestationsgrej? Mer sport än vandring. Antar jag. Intressant vad människokroppen klarar om den måste. Själv skulle jag aldrig ens tänka tanken.
 
Gå på väg går fortare än att vandra på fjälled. I min erfarenhet är det å andra sidan ofta snabbare att gå på kalfjäll än på skogsstig.

Med packning är 3 km / h en bra tumregel för vandring på led.

Att springa i fjällen med typ 7 kg på ryggen kan gå dubbelt så fort?

Emelie Forsberg hade förmodligen betydligt mindre på ryggen när hon klarade Kungsledens 45 mil på knappt 5 dygn https://www.salomon.com/sv-se/blog/emelie-forsberg-sets-new-fkt-of-sweden-s-kungsleden-trail

https://www.youtube.com/watch?v=wbcijXnFDMs

Thure
 
Det är väl inte så konstigt att vissa gillar att pressa sig. Det kan ju till och med vara huvudsyftet med turen.
Att slita som ett djur och sedan få pusta ut och känna sig nöjd med prestationen kan vara kul det också. Inte alla gillar att ta det lugnt.

3 km/h är nog en bra tumregel på led. Uppförsbacke går långsammare, nedför går fortare. Spång och nedförsbacke går ruggigt fort.

På spång får man passa sig för skoskav. Statiskt nötande med exakt samma fotnedsättning ger lätt stora blåsor under fotsulan.

I oledad fjällterräng tycker jag att det räcker med en dryg mil om det är många höjdmeter och/eller jobbigt underlag.
Oledad fjällhed som är lättgången, ja då kanske 1,5 mil är lämpligt.
 
ha det trevligt

Ja... ungefär så... annars så brukar 3km/h inkl raster stämma ganska bra... då hinner man med att vandra fota och ha det allmänt behagligt... men vid fint väder, lätt packning och motorväg typ kungsleden kanske runt det kan gå undan i 4-5km/h... Men då närmar vi oss precis som seobserver skriver... slit... eller om man så vill ett träningspass ;-)

Thomas


Precis!

Man ska ju ha det trevligt. Njuta av tystnaden, vyerna. Ta en fika och fota när man känner. Kanske man träffar någon vandrare i något vindskjul som man pratar lite med. Så 3-4 kilometer i timmen beroende på förhållanden.
 
En kilometer på en kvart fick jag lära mig som tumregel i scouterna för typ 30 år sen, det blir ju 4 km/h. Jag har gått i rask takt med packning nån gång på gångvägar och tror jag kom upp i typ 6 km/h (men då var det alltså asfalterade gångvägar och kanske 12-14 kg packning, och bara några kilometer).
 
Ha! Jag var med i scouterna en månad sådär och fick lära mig en enda användbar sak. Att man går ungefär 5 km/h, springer 10 km/h och cyklar 15 km/h. Det var då inte tänkt i svår terräng och utan att pressa och cyklingen på en standardcykel som då innebar en enpetare. Stämmer rätt väl.

Jo, jag inser att jag hade kanske lärt mig mer om jag stannat lite längre. Men jag blev hånad av ledarna för att jag inte klarade knopprovet. De hade inte koll på att jag inte hunnit få minsta undervisning om knopar. Så jag hade nog inte lärt mig så mycket mer i DEN gruppen. Men jag var blyg och mesig och benägen att tro att det var mitt fel, att man skulle väl kunna knopar då, så jag utgick. Det var först senare jag förstod att felet inte låg hos mig. Där ser man vad dåliga lärare kan ställa till.
 
I somras tog jag mig från Treriksröset till Abisko på tre dygn, ca 18 mil. 6 mil om dagen, på Nordkalottleden. Sprang där jag kunde och gick i svår terräng/uppför.

Ingen stress. Jag hann med att stanna och prata med folk, tog luncher och njöt till fullo. Att man inte skulle hinna se fjällen bara för att man rör sig lite snabbare är en stor myt. Jag såg 18 mil fjäll på tre dygn. En normalvandrare ser kanske 3-6 mil fjäll på samma tidsperiod. Men. Det är ingen tävling, ville bara säga att man hinner uppleva lika mkt oavsett tempo. :)
 
I somras tog jag mig från Treriksröset till Abisko på tre dygn, ca 18 mil. 6 mil om dagen, på Nordkalottleden. Sprang där jag kunde och gick i svår terräng/uppför.

Ingen stress. Jag hann med att stanna och prata med folk, tog luncher och njöt till fullo. Att man inte skulle hinna se fjällen bara för att man rör sig lite snabbare är en stor myt. Jag såg 18 mil fjäll på tre dygn. En normalvandrare ser kanske 3-6 mil fjäll på samma tidsperiod. Men. Det är ingen tävling, ville bara säga att man hinner uppleva lika mkt oavsett tempo. :)

Jag tycker det är en häftig prestation du gjort. Själv måste jag titta var jag sätter fötterna när jag vandrar och om jag vill se mig omkring så måste jag oftast stanna (om det inte är vanlig väg ). Du kan tydligen springa och se dig omkring samtidigt. Jag önskar att jag vore skapt så jag med!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Kogoyo Storulvån - Vålådalen: hur långt är det? Fjällvandring 2
Norsjo Höst vandring tips into för långt från Uppsala Fjällvandring 3
adamoscarson Hur långt kan man komma från Luleå på en helg? Fjällvandring 3
michaelahogberg Fjällvandring så långt söderut som möjligt? Fjällvandring 10
Idd Hur långt Fjällvandring 8
AnetteA Lätt vandring ej för långt norrut Fjällvandring 6
Ljung_dalen Nu får vi veta hur långt vi gått. Fjällvandring 16
ABS Hur långt pallar e rookie på rimlig tid? Fjällvandring 14
metrotiger Inte långt kvar. Fjällvandring 13
YlvaB 10-åringar till Kebnekaise, hur långt orkar de gå? Fjällvandring 14
peterj1975 Lämplig inte så långt bort men ändå med lite utmaning Fjällvandring 2
hierro skida långt Fjällvandring 11
Nappe Hur långt räcker gasolen? Fjällvandring 12
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
KulvertTur Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen? Fjällvandring 2
nonsense Hinner man Nikkaloukta-Abisko på 6 dagar? Fjällvandring 7
fson Hinner jag med tåget Kiruna-Ritsem? Fjällvandring 2
jesper.holst Hinner man?? Fjällvandring 2
fonkymon Hur når man högfjäll i Sverige? Fjällvandring 13
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
stormfrog Tandövala, Hur kommer man dit?! Fjällvandring 4
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
shiloh Man drunknade i Sarek Fjällvandring 11
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.