Hur lång paddel har du?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jadde, det kan den ju vara...
Om du har, eller vill ha, låg paddelföring. Själv paddlar jag oftast med relativt hög paddelteknik. Jag vet folk som har 230cms paddlar, eller längre. Det hela beror (utöver favoritteknik) också på kajakbredd, dina mått och paddelbladets utformning.

Kanot?

1,70 Feather Brand, Gedda MacFie Colorado -46.

-jag bara måste, ni snackar bara pontoner, f'låt kajaker här...

Ciao!

Uffe

olofforsberg; sa:
mielo; sa:
Bracsa 4, inställbar mellan 212-217 cm, kör oftast på ca 216 cm. Själv är jag 184 cm.

Är det egen konstruktion? Jag har inte sett att Braca har ställbar i längd?

Jodå, de ha en ställbar modell. Jag tycker det är praktiskt att kunna testa olika längder och vinklar.

Fast Epics modell kanske är bättre. Där kan man justera längden upp till 10 cm och man behöver ingen skruvmejsel heller såvitt jag förstår.

Lång är macho?

Jadde; sa:
Oj, jag som tyckte att min kändes för kort.. =)

Hmm, vad ska du då tycka om mina paddlar: På tur en Robson Voyager 205 cm, i surfen en Prijon forspaddel 195 cm...

Själv är jag 176 cm och paddlar kajaker 56-60 cm breda.

Ser jag ut som en Duracellkanin, eller? Kanske, men det bjuder jag på. De korta paddlarna är sköna för axlarna och ger lättare manövrering, bättre acc vid surf osv.

Lägre toppfart? Jovisst, men jag har inte bråttom.

hälsningar
Jens

Jag har en också en Bracsa 4 men som jag lät Ingvar Ankervik på VKV modifiera så att man använder deras mellanstycke av kolfiber. Jag stekte alltså möjligheten att längdjustera, men blev av med den usla "slangklämman" som snabbt sätter igen sig av salt&smuts. Och ingen skruvmejsel behövs längre.

Jag har dock två mellanstycken av olika längder som ger paddellängden 213 alt. 217 beroende på vilken kajak jag paddlar.

/Stefan

VKV XA 216 cm

Till VKV Lisa som är ca 61 cm bred. Till VKV Yoo-A-Kim brukar jag ta VKV XA 224 cm. Jag är ca 175 cm med lång rygg.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips