HUr laga mat vid ösregn

Lättpackning är inget självändamål. Ett av syftena är att göra viktmässig plats (kan man säga så?) för annat, fotoutrustning, hundmat eller en termos.
Men en halvläkt hälseneinflammation vill man ha så lite som möjligt på ryggen :-/ Men en liten termos med vatten skall nog kunna slinka med.

Jag hoppas du lärt dig något. Kolla om inte köket kan ligga i en sidoficka på säcken, kanske ihop med en påse soppa eller dyl så behöver du inte ens öppna ryggan för att luncha.
Ja jag har lärt mig något, det var bla därför jag gick HKL, är så gott som grön på vandring även om jag i flera år roat mig med att gå 2-3 milspromenader i mitt närområde med hemmet som start/slut.

Tyvärr valde jag ju en ryggsäck som saknar sidofickor, en Climber 50. Den enda ryggsäck jag hittade som satt skönt på min rygg och i det fallet fick komforten vara det viktigaste. Men jag kan spänna fast termosen i remmarna på sidan så det får nog bli lösningen. Sätter jag vattenflaskan på andra sidan så blir det lite jämvikt oxå. Får jaga vidare efter en ryggsäck som sitter bra och har sidofickor till nästa år.
 
Är nog extremt begränsat med "fjäderlättsryggsäckar" som har sidofickor stora nog att få ner köket skulle jag gissa. Beror ju på hur litet kök man har iofs men har man vindskydd med och så är det nog svårt.
 
Är nog extremt begränsat med "fjäderlättsryggsäckar" som har sidofickor stora nog att få ner köket skulle jag gissa. Beror ju på hur litet kök man har iofs men har man vindskydd med och så är det nog svårt.
Med tanke på att ganska många fjäderlätta företag lägger extraliter till ryggorna med mesh/nät/strechfickor skulle det förvåna mig om det var "extremt begränsat".
Den fjäderlättaste av alla, eller i alla fall en ev de mer kända lätta ryggorna, Vapor Trail har två strechfickor utanpå. De är alldeles lagom att fylla med regnkläder på ena sidan o kök, gas, kastrull på andra...

Edit: Gossamer Gears och samtliga Granite Gears ryggor verkar alla smidigt kunna ha ett kök på utsidan t ex... Jag skulle nog vilja vända på Cremytos uttalande o säga att det är nog extremt vanligt med fjäderlätta ryggor med så stora sidofickor.
 
Senast ändrad:
Min lösning är att aldrig äta lagad mat under etappen; det får bli en nöt-russin-blandning, kanske lite choklad också under drygare etapper.

Blöta tält - mitt tält är fördetmesta blött när jag packar ned det på morgonen, dvs. mellan 6 och 7,
(jag brukar gå upp c:a 5) så att sätta upp det under en matrast skulle inte vara problematiskt på det viset.

Det är bara att hoppas på lite sol när man sätter upp det på eftermiddan - brukar vara 15-17-tiden.
 
Medveten om att de flesta lättsäckar har nät bak på ryggan.

Jag tolkar sidofickor som just fickor på sidorna och inte bak på ryggsäcken. Anledningen till att det är en viktig skillnad är att det går att packa tunga grejer på sidan av ryggsäcken om man fördelar vikten jämnt men att lägga tunga grejer (som jag tror ett kök, bränsle och en termos är) så långt bort från ryggen som möjligt och dessutom ganska lågt har i alla fall jag fått lära mig är ganska dumt.
 
Påse på ryggsäcken alternativt

högt upp kök och lunchpaket. Även vid normalväder behöver jag äta lunch. Det finns ju lock!
Högst upp ligger sydvästen och regnplaggen om de inte redan är på.
Planering och genomförande heter det ju....
Med tarp i packningen ligger den högt nog...Tältet brukar var blött tills det kommer hem och får torka...
Förstår inte riktigt resonemanget...
Allt bättre än regn är bonus...
//J
 
Allt bättre än regn är bonus...

Tvärt om - allt bättre än 30 grader, gassande sol och vindstilla är en bonus! :)

What would the world be, once bereft
Of wet and of wilderness? Let them be left,
O let them be left, wildness and wet;
Long live the weeds and the wilderness yet.
/ Gerard Manley Hopkins


(5 bonuskottar som minns vilken ryggsäcksreklam som de raderna användes i!)

Per
 
Mat-tider,vandringstider etc.

Slående hur olika vi lägger upp dagen.
För mej/oss är vi seeega på morgonen.Det tar nog alltid 1,5-2immar från det vi stigit upp tills vi börjar gå.
Kaffe först,sen frukost.Kommer vi iväg halv tio är vi tidiga.Ofta blir det fram emot elva,vid enstaka tillfällen har vi kommit iväg vid åtta,nio om vi haft lång väg framför oss.
Sen går vi kanske 4 tim,äter stadig middag,dvs nåt med kött,grönsaker och pasta,efterrätt,kaffe.
Den rasten brukar bli en timme.Är vädret inte varmt och skönt slår vi upp yttertältet så man mår bra hela tiden och är utvilad när man går igen.
Nån gång mellan 19-21 brukar vi slå läger för kvällen.
Oftast har vi hoppat över den sk "lunchmaten";soppan,mackorna,kaffet.
Så blir det te,mackor,torrfrukt,torrkött,och kvällsmys med vin,ost,kex på det.
Personligen kan jag inte tänka mej att sätta mej och laga mat ute i regn eller kraftig vind,alternativt äta nötter/frukt i påse och gå på nån längre sträcka.
Jag tror tom jag skulle förlora mer tid på det,då jag hinner bli så trött och grinig och går sakta sam tgör "missbedömningar".
Termos med varmvatten-OK,men att koka upp lite vatten på ett toppmonterat kök för en person går också jättesnabbt.
 
Det är sant, dagsupplägg kan se så olika ut mellan grupper. Jag har funderat på om det jag tycker är bäst enbart beror på att det var så jag först lärde mig det, eller om det verkligen är det som funkar bäst för mig. Har nog inget rakt svar på det...

Oftast är jag ganska rapp på morgonen. Om dagen innan var hård och man vaknar till vackert väder, är det iofs skönt att jäsa en stund (typ 2 tim) i morgonsolen och torka allt det blöta, inklusive tältet. Annars är jag oftast iväg omkring nio.

Om det är riktigt ösregn vid lunch, väntar jag oftast ut det och äter torrmat istället. Har alltid med en försvarlig bunt Digestive, jordnötter mm som duger. Dock ska sägas att om det varit en jobbig förmiddag och jag verkligen är hungrig så är riktig lunch inte något man diskuterar: Jag blir iaf skitgrinig och trött och allmänt ondsint om jag inte får äta ordentligt när jag vandrar... Jag vet att vissa klarar sig på en varma koppen och knäcke till lunch, men inte jag. Inte till vardags heller.

Ändå tycker jag inte att laga lunch i regnet är så illa. Den brukar bli snabb förstås, men det är skönt att ta en torr tröja mot huden en stund och få liv i köldstela händer. Kör själv på toppmonterat gaskök, och oftast blir det nåt lite spartanskt typ soppa förstärkt m makaroner, eller couscousgryta eller nåt, om det regnar. Något som nästan bara kräver ett snabbt uppkok, och sen ett kort kok för kaffe eller fruktsoppa/motsv. Det är ju nästan mysigt att kura ihop sig runt kastrullerna och vänta på varm mat.

Vissa dagar är ju såna att det dryper mer eller mindre hela tiden, och då har man inget riktigt val.Det handlar mest om att se till så inte alla grejerna blir våta, te x att någon lägger säcken så att vatten tränger in i den medan man lunchar.
 
Under min första vandring lagade jag mat på lunchen, men blev snabbt less på det. Numera äter jag musli (portionspackad med torrmjölk redan iblandat - bara hälla över vatten ur en bäck...) på morgon och lunch och lagar mat enbart på kvällen. Släpa med bröd? Hm, det finns det ingen plats till i min rygga i alla fall... Termos tycker jag är för tungt, dessutom gillar jag inte de där varma koppen grejorna. Smakar bara salt...

Om det kniper går i alla fall muslin att äta även i hällregn...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stormyglarn Koka Vatten/laga mat utan gasol/spritkök Fjällvandring 14
moa_k40 Laga mat med primus lite? Fjällvandring 7
dangermouse Laga ett thermarest Fjällvandring 5
hsp Lätt långvarig magsjuka Glaciärvatten/Torkad mat Fjällvandring 8
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Ohrling Mat till 1-åring Fjällvandring 11
Mattias70 Björn och mat. Fjällvandring 13
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
bombuspolaris Mat för fjällvandring Fjällvandring 47
fjording Skicka mat med Bussgods på Kungsleden Fjällvandring 14
create Fryspåsar eller vacuumförpacka mat? Fjällvandring 6
Dalu0700 mat 24 hour meal Fjällvandring 5
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
article Mat och matlagning på fler dagars vandring Fjällvandring 5
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
peter notstrand Torkad mat Fjällvandring 3
anders.gusten Mat för nybörjare Fjällvandring 9
tomhylsan Alternativ till frystorkad mat Fjällvandring 9
devlon Kebnekaise, mat och vattetn Fjällvandring 16
Nedar Mat i Ritsem? Fjällvandring 1
eaglerock Mat i Kvikkjokk Fjällvandring 3
avslut1008 Torkad mat? Fjällvandring 6
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
lurifix Mat! Fjällvandring 13
Keras2006 Mat på Nattåg till Östersund med SJ? Fjällvandring 3
Barfoba Gammal mat ? Fjällvandring 10
fredolund Mat till små barn Fjällvandring 2
htelander Användning av frystorkad/torkad mat? Fjällvandring 9
friskjohan Mat på Fjällräven Classic Fjällvandring 0
josefh Mat i Abisko Fjällvandring 6
hellstrand Torka mat Fjällvandring 4
JoBev Tillgång till mat runt Sylarna?? Fjällvandring 15
Overland Mygg och mat i Padjelanta Fjällvandring 1
iskjnbr Köpa mat på plats eller ta med Fjällvandring 12
majsofi mat i Narvikshyttene Fjällvandring 1
sveom Torka mat Fjällvandring 7
larvik line Mat Fjällvandring 1
larvik line vad slags mat är bäst att ha Fjällvandring 1
nils73 Svensk snor mat før 100000 kr i DNT:s hytter Fjällvandring 53
smula gourmetkäk på tur???? mat i fjällen... Fjällvandring 11
JimmyBoy Mat? Fjällvandring 6
ermo Att torka mat... Fjällvandring 3
Köpa mat på Kungsleden Fjällvandring 6
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.