Hur länge räcker gasol?

Instämmer med flera föregående 230 gram räcker till 8-9 dagar för en person. Jag hade tidigare en reserv om 110 gram med, men har de senaste åren skippat den. Men jag vidtar alltid div gassparande åtgärder vid användning (vindskydd, blötläggning, mat med korta koktider m m).

Magnus
 
Hur mycket gas som går åt beror också på vilken typ av kök som används. Har man Primus ETA går det åt mycket mindre än med Trangia t.ex.
/Ulf
 
Gasförbrukning i praktiken

Vid matlagning, uppkok hemom, med våg så att kanistern kunnat vägas före och efter har ego lagt märket till hur i lä köket stog var den faktor som hade högst vikt. Utan att veta ditt kök eller ditt sätt att bruka det så är nog läget och vindskyddet även hos dig det som betyder mest.
För samma arbete varierade förbrukningen upp till ca 25%.
 
Gazz..

Vid matlagning, uppkok hemom, med våg så att kanistern kunnat vägas före och efter har ego lagt märket till hur i lä köket stog var den faktor som hade högst vikt. Utan att veta ditt kök eller ditt sätt att bruka det så är nog läget och vindskyddet även hos dig det som betyder mest.
För samma arbete varierade förbrukningen upp till ca 25%.

Kan nog inte annat än att hålla med, tror inte att köket i sig har den största betydelsen utan att man är i lä och inte gasar på för mycket med gasen :)!

Under en 9 dagars Sarek tur förbrukade jag i snitt 3,3g gas per uppkok(2pers). Inklusive kaffevatten och någon varma koppen.

Vet att det låter väldigt lite, men gjorde om det hemma, med 5dl 12 gradigt vatten på balkongen(13 grader ute). När vattnet släpper bubblor är det ca 60g varmt, då stänger jag av och slår i frystorkat som jag låter svälla..
Gjorde två tester, ena gången förbrukades 2g gas, andra gången 3g gas.
När jag värmde upp vattnet till 80grader steg förbrukningen till 5g.

Köket jag använder är ett Primus MicroStove med MSR titan kettle.

//A
 
Hej alla

Hej

Är nyss hemkommen från den 13 dagars fjälltur i Sarek och det gick år 2st 450g gasolflaskor. Nu använde vi ett triangia gasolkök. och där så tror jag man spar en heldel gasol med tanke på vindskyddet. Vet inte hur mycket bränsle ex Primus Omniufuel skulle tänkas använda men jag gissar på att i stora drag så drar dom lika mycket.

Slutligen kan jag nog bara säga tummen upp :D:D, var lite skeptisk mot gasol men jag har verkligen ändrat mig, smidigt och enkelt, och säkert. Dock så tror jag att vintertid så är bensin ett bättre alternativ.
 
Tack för rapporten

Har bara kört bensin på längre turer tidigare men planerar gas till nästa vecka...

Vi räknar med 9 dagar på fjället och denna tråd har gett lite riktvärden...

Återkommer med info om vad som gick åt för oss... 2 pers, omnifuel m "folievindskydd" , gröt och torrmat


mvh zacke
 
Gasflaskor att plocka utmed vägen

Fick ett tips av en bekant som vandrat vid Keb förra året att inte alls plocka med gasflaskor hemifrån eftersom vi ska flyga och det inte är tillåtet med dessa på flyget. Tipset var helt enkelt att vänta med att köpa gasflaskor eftersom det lär finnas högvis både vid Kiruna flygplats och vid Nikkaloukta - stämmer detta? Eller vart skaffar jag mina flaskor när jag väl stigit av planet?
 
Halvtomma gasflaskor

önskar man veta var dom finns.
För 3 år sedan då jag var vid Nikkaluokta fanns det gott om (mer än) halvtomma gasoltuber.
Men för två år sedan fanns det inte ens backar att ställa dom i.
Men det finns ju att köpa i shoppen.
Det stämmer att dom rycker gasolen av dig på flyget även om du tänkt checka in den.
Handla på macken i Kiruna eller shoppen i Nikkaluokta, vilket som känns bäst.
 
For oss (2 personer) räcker en 230g gastub i 4 dagar, men då lagar vi 3 mål mat om dagen med viss koktid och dessutom kokar vatten till varm dryck. Kör Trangia med gastillsats.
Jag har själv inte använt T-sprit till Trangia sedan slutet av 1980-talet, men vill minnas att en liter T-sprit gav 4-5 dagars förbrukning för 2-3 personer.

Sist jag var i Nikkaloukta (2010) fanns det gott om kvarlämnade halvtomma gastuber i alla storlekar utanför duschhuset.
 
Föredrar ni att köra på en stor tub eller flera små? väger mellan en 450 grams flaska eller 2st 230 grams till våran (2 pers) 8-dagars vandring.
 
Personligen väljer jag det som ger mest gas för vikten, dvs en 450g tub väger 660g och en 230g tub väger 410g. Väljer ni två st 230g tuber istället för en 450g tub får ni ca 150g mer plåt att bära på.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.