Mina erfarenheter av moontrail.com

Moontrail är en amerikansk butik belägen i Texas och för er som inte stött på deras hemsida tidigare måste jag rekommendera den ur konsumentupplysningssynpunk; den är fantastiskt informativ när det gäller produkterna de saluför, med mängder av egna bilder. Det märks att det är entusiaster som driver butiken.

Jag bestämde mig för att lägga en beställning på följande:

Hilleberg Nallo 2: 495$
Marmot Atom: 229$
Therm-A-Rest ProLite 3 Short: 74.95$
Therm-A-Rest Stuff Sack: 10$

Moontrail har ett bonus-system för lite dyrare prylar, och för de bonuspoäng jag fick för Nallot och Atom fick jag Therm-A-Rest-prylarna helt gratis. Frakten gick på 56$ (ca. 4kg) och det hela landade på ca 5600:-

Beställningen lades på en söndag. På måndagen fick jag en personlig bekräftelse på köpet och lite senare kom ett meddelande att ordern hade skickats. Varorna anländer måndagen därefter.

Jag har gjort många beställningar från USA och tullen har under de senaste åren blivit mer och mer intresserade av paket från utlandet. Jag räknande med andra ord att jag skulle få betala tullavgifterna. Mycket riktigt: slutavgiften hamnade på ca 1300:-, en mycket lägre kostnad än vad varorna är värda. Anlednigen är att Moontrail anger det försäkrade priset, vilket är ungefär hälften av vad man betalat (för mig 400$) och det är på denna summa tullen drar sina avgifter.

Summa sumarum: Varorna hade kostat bortåt 8100 i Sverige och då har jag inte räknat fraktavgifter. Totalt fick jag betala strax under 7000 - 1100:- är alltså rena besparingar. Frakten tog en vecka - detta att jämföras med andra på detta forum som beställt hilleberg-tält med åtskilliga månaders leveranstid. Jag är mer än nöjd!
 
Kan skriva under på att de är mycket bra, har gjort flera beställningar från dem, alltid fungerat perfekt. De tog t.ex. snabbt hem en produkt de inte hade på siten när jag frågade. Svarar snabbt på mail och är flexibla för särskilda önskemål. Kolla in deras tältbilder, vilken site slår det? Min USA-favorit helt klart.
 
Jag kan också intyga att moontrail är ett mycket seriöst företag med bra och snabb service.

Beställde nyligen ett Exped Orion för $299 + $60 frakt, vilket blev ca 2600kr. Tullavgift och moms hamnade på ca 1000kr vilket innebar att tältet kostade ca 3600kr totalt. Alltså mer än 1000kr billigare än i Sverige (kostar 4900 på addnature).

Leveransen tog en dryg vecka vilket måste ses som väldigt snabbt, jag var rädd att få vänta i en månad, men det gick mycket snabbare än jag trodde. Hade en del personlig kontakt med en av de anställda och den supporten var över all förväntan. Han svarade med vändande email och var mycket hjälpsam.

Rekommenderar starkt!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...