Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv?

OT

dePaul; sa:
Jag går i bilköpstankar precis nu. Det lutar åt en Suzuki SX4 med 4WD. Den har också ESP. Om jag köper den så blir det min första bil med den här finessen. Låter häftigt det där med kurvtagningen.
~Paul~

Om det är väghållning du är ute efter, kolla på Subaru Impreza också. En provkörning i halkigt väder, sen är du fast. Vad nu detta har att göra med att skära av pinnar...
 
Re: OT

Vandrare; sa:
Om det är väghållning du är ute efter, kolla på Subaru Impreza också. En provkörning i halkigt väder, sen är du fast. Vad nu detta har att göra med att skära av pinnar...
Björn, Imprezan har varit min önskebil ett tag men den ligger lite utanför mina budgetramar. Suzukin kostar 115K mindre.

~Paul~
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Re: Re: OT

dePaul; sa:
Björn, Imprezan har varit min önskebil ett tag men den ligger lite utanför mina budgetramar. Suzukin kostar 115K mindre.

Jo visst, men den har funnits ett tag. Jag är inte heller den som har råd att lägga massvis på en ny bil. Som tur är finns det andra som har. Subaru har samma kvalitetsrykte som Toyota och Mazda, dom går hur långt som helst. Min Subaru Legacy är från 1993, men har ändå bättre väghållning än många nya bilar. Tystare i kupén än Impreza, men större. Tyvärr gör inte Subaru dieselmotorer, men dom går att få konverterade till E85 om man vill vara miljövänlig.
 
Re: Re: Re: OT

Vandrare; sa:
Tyvärr gör inte Subaru dieselmotorer, men dom går att få konverterade till E85 om man vill vara miljövänlig.
Subaru är verkligen fina bilar. Jag undrar om Suzuki tillverkar bilar med lika hög kvalité som de andra japanska firmor. Hoppas det. Suzukin jag vill ha är utrustad med en diesel på 120 kusar vid 3 500 varv. Ganska avancerad 4hjulsdrift.

~Paul~
 
Lite lösryckta tankar runt slankapningstekniken:

Om vi börjar halvt bakifrån, så är det som ovan nämndes om att slanan tenderar att kollapsa när den är genomskuren till drygt hälften, relativt lätt att förklara.
I början handlar det om att man lätt kan reglera det böjmoment som anbringas slanan p g a att man nätt och jämnt orkar utsätta den för tillräckligt moment, och då inte riskerar att böja av den. När man passerat mitten eller nåt, så börjar dock förhållandet förändras snabbt. Tanken är nog att behålla böjspänningen i det lager som man kommer åt med eggen ungefär konstant. Spänningen ökar dock naturligtvis (snabbt) om man håller kraften konstant och samtidigt reducerar tvärsnittsarean på slanan genom att skära igenom den. Särskilt när man passerat mitten så sker ökningen snabbare samtidigt som man dessutom hamnar i ett läge då man besitter sådana krafter att man klarar att bryta den. Då hinner man inte reducera anbringad kraft snabbt nog och kollaps sker utan att man hinner skära igenom.

Var ska man då placera kniven? Jo, där momentet är maximalt är också böjspänningen i det yttersta lagret störst. Om man tar slanan i godtycklig höjd över marken och därvid anbringar en kraft i normalriktningen mot slanan, så uppstår högsta momentet vid marken. Skär då nära marken parallellt med markplanet.

Eller, om slanan sitter för löst i marken, böj den över knät med ena handen. Momentet är som störst rakt över knät. Skär vinkelrätt mot slanan dvs i riktning mot knät. Tänk på att minska böjkraften successivt samtidigt som skärkraft och hastighet gärna ökas mot slutet; tänk gärna att du skär igenom och inrikta dig gärna på att fullfölja rörelsen genom slanan med god marginal för att inte tappa fokus när slanan nästan är genomskuren. Detta är förstås bra för kapningen av slanan och dåligt för knät.
Utöver att man riskerar att skilja patella från resten av kroppen, så är det i praktiken svårt att skära tvärs genom slanan, i både detta och det första fallet!
I den mån man inte får problem med friktion mot knivbladets flanker så är man dåligt på att prestera den erforderliga kraften i denna riktning då reaktionskrafterna inte effektivt tas upp av den andra armen. Det är därför lättare att uppnå en högre skärkraft om man skär längs slanan i riktning från den hand som gripit runt slanan. NB: Genom att skära längs slanan kommer man dock aldrig att kunna skära igenom den. En kompromiss är därför att skära snett genom slanan, för att både kapa fibrerna, erhålla rätt reaktionskraft från andra handens grepp samt antagligen och för att på så sätt minimera den (friktions)kraft de redan kapade fibrerna kan utöva mot knivbladet.

Utan att härmed fullständigt beskriva en optimal metod och kroppsposition hoppas jag här ändå ha lyckats beröra ett par av de för slankapningen avgörande parametrarna.

Jag hoppas Patric kan verifiera huvuddragen i detta resonemang, och kanske även komma med kompletterande teorier eller kanske empiriskt belägga delar av resonemanget?
 
Optimera tekniken

Många av mina frågor hänger i luften som t ex trädslag och varför man använder den här tekniken.

Jag gissar att man utvecklar lika mycket kraft genom att böja slanan som man trycker med kniven. Kanske skall man låsa kniven med kroppsvikt och fånglina och utveckla respektive reglera kraften med hävstången genom slanböjningen?

Kan man tillverka ett verktyg som fixerar kniven så att man kan koncentrera sig på att böja slanan och trycka densamma mot knivbladet?

Jag tänker mig något i stil med ett skruvstycke fast mer som en tång där den ena skänkeln består av knivbladet.

Thure
 
norpan_; sa:
dePaul; sa:
Men återigen. Din förklaring Patric är inte mer än antydan till själva proceduren. T ex: Hur mycket böj har du på slanan? I vilken vinkel trycker du i bladet? Skär du samtidigt? Är slanan delvis spräckt? I vilken höjd (på slanan) arbetar du? När du skär i böjen, vilken sida är det fråga om - den konvexa eller den konkava?

~Paul~

Det är kanske inte så lätt att förstå hur man gör när vi försöker beskriva det i text. Men fattar du det stora hela är det bara ut och öva.

Man trycker kniven genom träet. Känner man att det blir trögare kan man ricka kniven lite fram och tillbaka samtidigt som man trycker. Man böjer slanan lagom mycket:) Vinkeln på kniven i förhållande till stammen är väl ca 45 grader. Slanan skall inte spricka upp i längdriktningen om man gjort rätt. Jag brukar kapa strax ovanför marken men det går även att göra högre upp.

/mattias

Som PaTRIC säger det beror ju på hur slanan böjer sig och hur stabilt rotfästet är. Det gäller att skära från sig och vara beredd om det/när det plötsligt går lättare. Svetsliknelsen är suverän....
SF grabbarna som skar med sina Nusnäs tyckte det gick lättare med den än med Moran, själv undrar jag om knivhöjden har så stor betydelse, men någon tekniker kan säkert förklara det mer vetenskapligt... En god/dålig bieffekt är att marken blir primitivt minerad med de avskurna, spetsiga stubbarna....
 
Synd att det skall vara så fruktansvärt blött därute. Får se om det kanske kan torka ut lite senare på dan'. Då skall jag genast ut och testa.

~Paul~
 
Re: Optimera tekniken

thureb; sa:
Många av mina frågor hänger i luften som t ex trädslag och varför man använder den här tekniken.

Jag gissar att man utvecklar lika mycket kraft genom att böja slanan som man trycker med kniven. Kanske skall man låsa kniven med kroppsvikt och fånglina och utveckla respektive reglera kraften med hävstången genom slanböjningen?

Kan man tillverka ett verktyg som fixerar kniven så att man kan koncentrera sig på att böja slanan och trycka densamma mot knivbladet?

Jag tänker mig något i stil med ett skruvstycke fast mer som en tång där den ena skänkeln består av knivbladet.

Thure

Asså nu ska vi inte krångla till det för mycket. Man använder det för att man kanska bara har kniv på sig eller nåt, det är upp till var och en. Att ta ner en slana av vide kontra ek är en klar skillnad. I allmänhet är mjuka träslag lättare än hårda.

/mattias
 
dePaul; sa:
Synd att det skall vara så fruktansvärt blött därute. Får se om det kanske kan torka ut lite senare på dan'. Då skall jag genast ut och testa.

~Paul~

Amen litta fukt e väl inte så farligt:)
Hade gärna varit ute hela dagarna om jag haft möjlighet.

/mattias
 
norpan skrev:
...Amen litta fukt e väl inte så farligt...
I går sade faktiskt Survivorman att fukt är farligt!

Jag sticker ut nu med de två minsta, skall försöka få in barnvagnen i snåren. Att kapa slanor utanför Center Syd kan göra att man får ett rykte i bygden :)
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips