Hur kan man hantera gasolkök med engångsbehållare?

Säkert en korkad fråga, men den måste ställas :)

Jag funderar på att köpa en brännare, typ MSR PocketRocket, och som jag förstått använder man engångsgasolbehållare(?). Men jag undrar hur man ska göra om man ska vara ute flera dagar och förflytta sig? När man väl monterat på själva brännardelen på gasolbehållaren, kan man ta bort den och montera på den igen, eller hur går man tillväga?

Tack på förhand.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hejsan.
Bara att skruva av och på som nämns ovan, kommer att läcka ur lite gasol varje gång, luktar lite illa men är ganska försumbart.
Mvh

Flaskorna har självstängande ventil så bara att skruva på och av brännaren vid behov.

Ja, förutsatt att gasolflaskan har en självstängande ventil. Har själv ett gaskök (tror det är köpt i Norge) där brännaren penetrerar gasflaskan och denna skall man nog akta sig för att skruva av innan flaskan är tom.

Ja, förutsatt att gasolflaskan har en självstängande ventil. Har själv ett gaskök (tror det är köpt i Norge) där brännaren penetrerar gasflaskan och denna skall man nog akta sig för att skruva av innan flaskan är tom.

Den typen av kök finns också till 190 grams tuber, men är inte så vanliga idag (har även själv två gamla kök av den typen som jag inte längre använder). TS syftade dock på MSR Pocket Rocket som använder vanliga tuber (100/230/450g) med skruvkoppling och återslutande ventil.

hejsan
jag har iof råkat ut för en vanlig tub där ventilen hängde sig, mindre skojsigt.....

Jag har själv inte haft oturen att råka ut för detta. Däremot träffade jag på några vandrare mitt i Sarek för ett par år sedan med just det problemet, inte alls trevligt när man är totalt beroende av den mängd bränsle man har med sig.

Jag brukar testa varje ny flaska med den brännare jag tänker ta med mig på en längre tur, både för att se att brännaren öppnar ventilen korrekt och flaskan släpper gas men också för att se att den återförsluter som planerat. Är dessutom noggrann med ventilen för att undvika sand och smuts (sätter alltid tillbakak plastskyddet i packningen) som kan störa funktionen. På så sätt jag jag i varje fall gjort det jag kan göra.....

Jag har också råkat ut för en ventil som inte stängde sig, jag skruvade i panik på brännaren för att få den tät och skruvade av den igen och då funkade den. Trotts att detta hände för 30 år sedan, förväntar sig min kropp att det ska hända igen med en svag oro och spända öron efter pys. Jag har alltid med mig två flaskor av den anledningen. För mig funkar det bra då jag har plats för det och är inte vikt beroende. Jag gillar även tanken på att jag har en flaska i reserv om gasen skulle ta slut. Jag gillar inte att leva på marginaler.

Dock lär den palla för minst det och väldigt många till dock inte en miljon om man nu vill skruva runt

En miljon gånger blir... om en av- och påskruvning tar en minut... just det, ca 2 år, 24 timmar om dygnet. Det är goda marginaler, det funderar i varje fall jag inte på. Jag vill ju hinna med andra saker också. :)

hejsan
jag har iof råkat ut för en vanlig tub där ventilen hängde sig, mindre skojsigt.....

Har också varit med om det. Brännaren fick helt enkelt vara kvar tills tuben var tom. Lite otympligt men det gick.

/Hans

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips