Hur kallt blir hängmatta / hammock?

Jag är mycket nyfiken på att köpa en hängmatta eller hammock för övernattning och vill gärna ha tips på för- och nackdelar med olika modeller.

Dels funderar jag på vilken typ som är skönast, den man ligger längs med hängmattan (=i linje mellan de två fästpunkterna), eller den man ligger på tvärsen i (=i 90° vinkel mot uppsättningslinjen). Någon med tydliga erfarenheter?

Dels undrar jag över värme. Marken kyler ju när man ligger, men är den ändå inte varmare än att bara ha luft under sig?
Tänker i första hand på vintern.
 
Hej!

I en "vanlig" hängmatta (gathered end hammock på engelska) ligger man inte i linje mellan fästpunkerna, utan kanske 20-25 grader snett i. Det gör att man i stort sett ligger helt rakryggad.
Men kan ligga i linje med fästena också, men det är inte så bekvämt.
DD hammocks är ett exempel på "vanlig" hängmatta.

Många hängmattor är dessutom asymmetriska. De är sydda litet snett så att det blir ännu enklare att ligga plant. Hennessy hammock har sådana modeller. Warbonnet är en tillverkare som många anser som riktigt bra. UK hammocks är hängmattornas motsvarighet till Hilleberg.

Sen har du de där 90 graders-modellerna. De är ju som en madrass som hänger i luften. Har inte testat någon sådan, men ser inte riktigt poängen. Det är dock lättare att använda uppblåsbart liggunderlag i dessa.


När det kommer till värmen så kyler varken mark eller luft.
Det som händer är att du pressar ihop isoleringen i sovsäcken under dig, vilket resulterar i att du inte har någon isolering alls där.
Marken leder sedan bort värmen från dig.
Samma sak sker i en hängmatta. Alla punkter där du har kontakt med hängmattan blir helt utan isolering. Luften leder visserligen bort din värme sämre än marken, men eftersom det aldrig är vindstilla så kommer hela tiden ny luft och stjäl värmen från dig. Även om vinden står helt stilla så blir det konvektionsrörelser. Det är därför som uppblåsbara liggunderlag utan isolering är så kalla.

Du behöver alltså isolering under dig. Tumregeln säger att om det är kallare än 20 plusgrader så behöver man isolera undersidan, vilket innebär att man i Sverige alltid behöver göra det.
Liggunderlag fungerar, men eftersom hängmattan följer din kropp till perfektion så blir det lätt väldigt fuktigt mot ryggen. Liggunderlaget blir som ett tätskikt.

Den bästa lösningen heter underquilt (UQ). Det är som en halv sovsäck som man spänner under hängmattan. Eftersom den hänger under så blir den inte ihoptryckt. Man justerar in den så att den spänns mot ryggen, men inte så hårt att isoleringen trycks ihop.
Har man mycket pengar och vill spara vikt så kan man byta sovsäcken mot en top quilt (TQ). Den är en halv sovsäck med fotbox och halskrage som man har som täcke.

Jag rekommenderar denna sida för mer läsning:
http://theultimatehang.com/


Jag tycker definitivt att du ska testa hängmatta.
Det tar ett par nätter innan man lärt sig slappna av ordentligt, men sen sover man som en stock och och vaknar upp helt utan stelhet. Det är aldrig för varmt eller för fuktigt. Det kan dock bli kallt om det är blåsigt.
Andra natten i min hängmatta vaknade jag och undrade varför det kändes som mitt på dagen. Det var för att klockan var 1330. Numera har jag väckarklocka när jag använder hängmatta.

DD hammocks är prisvärda. Jag har en DD frontline som jag tycker funkar bra. Den är dock snäppet kort, trots att jag bara är 175 cm. Hade jag köpt en ny hade jag valt en DD frontline XL.
Du får en sån och tarp och UQ för så lite som 2500 kr ungefär.
 
Uk Hammock finns inte längre vad jag förstått. De fick mycket klagomål på kvaliteten, långa leveranstider och en obefintlig kundservice. Tror de kånkade eller blev sålda. Hemsidan fanns kvar sist jag kollade men hört om folk som betalt men varken fått leverans eller pengar tillbaka.
 
Uk Hammock finns inte längre vad jag förstått. De fick mycket klagomål på kvaliteten, långa leveranstider och en obefintlig kundservice. Tror de kånkade eller blev sålda. Hemsidan fanns kvar sist jag kollade men hört om folk som betalt men varken fått leverans eller pengar tillbaka.

Det var tråkigt att höra...
 
En brasa bredvid och du kan sova i bra många minusgrader. Har du dessutom tarp över blir det supervarmt. Prova! Funkar kalas för mig när jag är ute vintertid.
 
Hej!

I en "vanlig" hängmatta (gathered end hammock på engelska) ligger man inte i linje mellan fästpunkerna, utan kanske 20-25 grader snett i. Det gör att man i stort sett ligger helt rakryggad.
Men kan ligga i linje med fästena också, men det är inte så bekvämt.
DD hammocks är ett exempel på "vanlig" hängmatta.

(---)

DD hammocks är prisvärda. Jag har en DD frontline som jag tycker funkar bra. Den är dock snäppet kort, trots att jag bara är 175 cm. Hade jag köpt en ny hade jag valt en DD frontline XL.
Du får en sån och tarp och UQ för så lite som 2500 kr ungefär.

Wow, tack för ett så fylligt och givande svar!
Japp, ska garanterat testa detta – får se om det går att få till en UQ också utan att allt behöver köpas på första försöket :)

Härligt med inspirationen –*tack igen!
 
Rekommenderar FB-gruppen Hammockers in Europe. Majoriteten svenskar i gruppen. Många som ger bra svar på frågor.
I bästa fall hittar OP där någon som bor i närheten och är villig att demonstrera. Jag har själv lånat ut utrustning till några som velat testa. Hint, de har fastnat för hängmatta. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tlundberg Hur kallt klarar ett vanligt cellplastliggunderlag? Bo och sova 29
markusbacka Kallt som fan, sy eget sovsäcksöverdrag? Bo och sova 61
AJä Bättre för varmt än för kallt? Bo och sova 11
Eklöv Nåt blir fel Bo och sova 37
Redlinefoto Blir detta tillräckligt varmt? Bo och sova 5
xfredrikx När blir ett tält "tungt"? Bo och sova 9
tompa_m Haglöfs blir japanskt Bo och sova 11
barlidenxc Blir galen av att välja sovsäck Bo och sova 13
liquidmonkey sovsäck blir blöt??? Bo och sova 7
gundj Jag blir galen, förlåt, hittar inte länk Bo och sova 3
Picea Hur mycket kallare blir sovsäckar med tiden? Bo och sova 32
The Trooper Många tält blir det... Bo och sova 27
RolandF Hängmatta - Saltoluokta ? Bo och sova 5
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Snowtigher hängmatta med eller utan myggnät Bo och sova 14
andersmossing Hängmatta: enkelt undertäcke för sommarbruk Bo och sova 15
andersmossing Myggnät till hängmatta Bo och sova 6
Karinru Hängmatta Bo och sova 8
avslutatmedlemskap160620 Vad är detta för hängmatta? Bo och sova 7
Vandringshyveln Ringar till hängmatta? Bo och sova 6
Vandringshyveln Hängmatta?? Bo och sova 8
avslutatmedlemskap160620 Sätta upp hängmatta Bo och sova 11
bensson Hängmatta i Grövelsjön Bo och sova 1
avslutatmedlemskap160620 Hängmatta Bo och sova 15
Kanii Tält eller hängmatta? Bo och sova 17
gro Vilka presenningar? Bo och sova 43
Hacke Liggist Tält eller hängmatta på Gotland? Bo och sova 6
peter1969 Montera hängmatta? Bo och sova 9
DrChris Hängmatta! Bo och sova 6
DrChris Hängmatta! Bo och sova 0
Jera Hängmatta Bo och sova 49
zeromaker Hängmatta/Hammock Bo och sova 0
LOOP32 Hängmatta Bo och sova 3
ecsalab Smidig hängmatta Bo och sova 4
johannaf Hängmatta i Östafrika! Bo och sova 0
motumba Djungel-hängmatta Bo och sova 8
backpacker8 hängmatta Bo och sova 0
KLAGER Hängmatta Bo och sova 1
backpacker8 hängmatta? Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.