Hur hårt spänner ni tältduken??

Hur hårt spänner ni tältduken när ni slår upp tältet det blir en stor skillnad vid sol o mulet/regn väder märkte jag nu i sommar,jag spännde upp tältet en del när det regnade o blåste,dagen efter var det sol då kändes det mycket spändare än då det var mulet,så jag kände på den varje dag när det var väder omslag släppte på spänningen beroende vilket väder det var,är det risk att man spänner duken för hårt,risk att duken går sönder?

hur gör ni??känner ni på duken då och då att den inte blir för spänd?

har ett Nammatj tält

vi hadde tältet stod på samma plats hela tiden för vi var o fiskade;)

/P
 
Ja om jag slår upp ett basläger justerar jag det utifrån förväntat väder. Har också varit med om att man slår upp tältet i mulet väder och sedan när det blir strålande sol går det knappt att stänga dörren.

Om jag bara tältar en natt och förväntar mig regn spänner jag det så hårt jag kan. Om jag är rätt säker på sol brukar jag spänna rätt slarvigt för bara en natt.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
nackdelen med silnylon (som det är i nammatj) är ju att den töjs när den blir blöt...
jo, jag brukar också justera efter förväntat väder. är tältet blött och jag väntar bra väder så spänner jag det bara löst. är tältet torrt spänner jag ganska ordentligt. (har också ett nammatj)
 
Jag använder öglor av gummirep i alla fästpunkter och linor som sträcker tältet i dess längdriktning. Jag brukar göra öglorna 15 till 25 cm i omkrets och använder 4 mm tjockt gummirep som finns att köpa i båttillbehörsaffärer.
På så vis förblir tältduken ganska sträckt även i regn och den blir inte knallhårt sträckt när tältet torkar. Funkar bra på Hilleberg Nallo, Helags och Keron 3GT.

Mvh, Klas
 
Jag använder öglor av gummirep i alla fästpunkter och linor som sträcker tältet i dess längdriktning. Jag brukar göra öglorna 15 till 25 cm i omkrets och använder 4 mm tjockt gummirep som finns att köpa i båttillbehörsaffärer.
På så vis förblir tältduken ganska sträckt även i regn och den blir inte knallhårt sträckt när tältet torkar. Funkar bra på Hilleberg Nallo, Helags och Keron 3GT.

Mvh, Klas

Det verkar ju smart,kanske man ska testa.

/pelka
 
Jag tycker inte att det är nåt problem. Så mycket ger sig inte duken i Nammatj tycker jag. Visst kan det slacka lite om det går från torrt väder till en hel natt med regn. Tar ju max en minut att sträcka upp ett par linor så det kan man göra när/om man går upp för att vattna kobran.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.