Hur hårt ska man pumpa?

Vad har du för tryck om du kör blandat då? (asfalt, grus och kanske nån liten stig)För mig är det sällan bara ett underlag på turen så går inte att ändra. Jag kör 3,5-4 överallt även om det är för hårt på dåliga grus/traktorvägar. Har 40 mm cyclocrossdäck på min och ingen dämpning.
Jag kör asfalt, grus och stig med mina 40mm, har 2,5 bar över tid, möjligen något högre om jag vet att det är enbart slät väg, men går inte över 3 bar. Kör Maxxis Rambler på grushojen, kan tilläggas.

Skickat från min J9210 via Tapatalk
 
Senast ändrad:
Prova lite. Börja med 3 bar. För högt tryck blir lite studsigt och oskönt på dåligt underlag tex grusväg. Lite för lågt kan bli lite trögt, ev mer punkarisk, men inget man direkt märker.
 
Prova lite. Börja med 3 bar. För högt tryck blir lite studsigt och oskönt på dåligt underlag tex grusväg. Lite för lågt kan bli lite trögt, ev mer punkarisk, men inget man direkt märker.

Jag tycker punkarisken stiger ganska rejält om jag inte pumpar max eller där i närheten på min pendlare. Kör även med förstärkta/tjockare däck. Jag har det hellre lite stötigt och kanske lite sämre grepp på grus än punka, men alla gör sina egna val. Vill också minimera rullmotstånd. Men så väger jag 90kr och kör ofta med 5-10 kg i cykelväskorna också. Upplever sällan brist på grepp som ett problem, men kör sällan riktigt leriga stigar och kanske min tyngd bidrar lite till fäste också..

/Patrik
 
Tror Sheldon Brown rekommenderade 15% komprimering av däckets höjd när den är lastad. Blir ju rätt pilligt att mäta sån liten höjd. Tydligen får du då bästa komfort/grepp och rull, att pumpa hårdare ger ingen vinning.
 
På cykel med paket hållare fram och last på tur eller handling så ökar risk för punktering och pumpar nära max på bak och ´hårt ´fram.
Se på däck när du cyklar och jfr med och utan last,jag kör i bland med maxlast för pakethållare 25 kg bak och ca 60% av 85 kg +vikt cykel ca 14-16kg då blir även ett hårt packat däck ganska deformerat,lika bildäck så blir lågt pumpat varmare och kan minska livslängd men ger mer grepp då du får större yta mot marken.
Kolla även på hur mkt sprikor det är på däcksidor och ej bara på mönster djup såg sprickor i yttre gummi på märkesdäck längt före nått ner till slitage markering i däckbanan kanske ej allvarligt då däck betår av olika skikt men troligen skada av UV strålning fast cykel förvaras inne.
Jag har även betydelse om tar av däcken före byte för vinter tex då ökar slitage på däcksidan och ger sprickor på sikt.
Nu även på mode med lågt tryck på däck men med högre tryck blir det sämre komfort och mer slitage på mitten av däcket och mindre grepp, men krävs annan ḱör´stil dvs får vara mer uppmärksam på ojämnheter ivägbanan och kör man tex Vättern rundan i klunga kan man i bland bli ´tvingad´ner i en grop med 100% punktering med lågt tryck och större risk för fälgskada med lågt tryck.
 
Risken med lägre fjädringstryck i slangen är att man får genomslag och ormbettshål där slangen viker sig dubbel mot fälgkanten. Aningen över komforttryck fär man sällan genomslag. Ovan är skrivet om lastad cykel oxså, det går åt högre tryck om du packar ner veckans matinköp i cykelväskorna. Långfärdsutrustningen väger oxså speciellt om du inte cyklar med ett ombyte och fett kreditkort.
 
Jag har alltid med mig pump och verktyg och slang för att fixa ev punktering både på resa till affär som på motionsrundan spec viktigt om man har cykelskor som man knappt kan gå till närmaste busshållplats på landet ev i stan.
 
Min 21vx citybike (med 40-622 Taiwandäck märkta max 600kPa) rullar med 5,0 bar fram
och 5,5 bar bak med mina 120 kg på sadel / trampor / styre. Rullar hur lätt som helst på
den torra fina asfalt vi färdas längs...

(Skulle inte falla mig in att cykla bredvid asfalten, där vill jag ha motordrivet - eller gå...
Dessutom så är inte min "hjälm" godkänd för cyklande i spenaten. Atran Velo AVS-korg
och/eller packväskor saknas på bilden, men finns - med dem lastade så blir belastningen
på bakhjulet ännu högre...)
/Odd
_IMG3610_DxO+Odd_small.jpg
 
Tack för länken @brunsju
Notera att skalan upp till 70 kg är fördelat per däck, så ifall det hade varit jämn fördelning mellan fram och bakdäcket, vilket det oftast inte är, skulle det innebära att skalan går upp till en vikt på 140 kilo på cykeln.
Jag kör 28 mm däck och har tryck på 4.5 bak och lite lägre bak vilket enligt skalan @brunsju länkar till skulle innebära att jag har ett lågt tryck. Nu cyklar jag iofs på vägar som ibland förvandlas till grusvägar varför jag tvivlar på att jag ska höja trycket.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.