Hur har ni moddad er utrustning?

Hej

Tänkte vi kunde dela med oss hur vi modifierat vår utrustning.

Jag har tex sytt fast en D-ring på fronten av min Norrönaanorak att hänga handskarna i, kortat ytterdelen på tamojen så att jag kan få isär den även när den fryst, satt linor i bakkant på mitt Nammatjtält för att kunnna öka ventilationen och rundat hörnen på liggunderlagen för att minska vikten.

Uffe
 
Kul tråd! Här är vad jag kommer på på rak arm (har säkert glömt något, tycker man småfixar hela tiden):
  • Ryggsäck: diverse extrafästen/fickor (vattenflaska, kamera m m) på axelremmar och höftbälte; elastisk ögla för fasthållning av tält i sidofickan; extra fästöglor, stegjärnsficka och bungy-lina för lagring av vikt liggunderlag på klätterryggsäckens baksida; nyckel- och småprylsfästen inne i topp- och innerfickor
  • Tält: egna dörrfästen (originalfästena lät det hala tyget rulla ut sig); fastsydda "gavelpinnar" (som ville ramla ur); delvis omdragna stormlinor; delvis egna linlås; fler/bättre markpinnar; elastiska strumptork-öglor i innertaket; fäste+lina för "veranda", se här; eget "footprint" av bubbelplast
  • Kök: eget vindskydd/reflektor, kastrullock och grytmysare; "drunkningsspärr" för skeden; rundklippta wettextrasor som passar i grytan; m m se här
  • Sovsäck: bättre och reflekterande grepp till blixtlåskläppar; eget snoddlås på kapuschongåtdragaren; reflekterande gul kantremsa på den annars osynliga innerfickan
  • Liggunderlag: vikanvisningar i Multimat så det kan bäras platt bakpå ryggsäcken alt som ryggförstyvning i klättersäcken; fasta gummibandsöglor för hophållning av vikt z-rest resp. Multimat när det bärs rullat; bortklippning av ett segment på z-rest
  • Skal/regnplagg: tejp/tätning av bröstfickans blixtlås (hu fasen kunde Montane missa detta???); delvis egna snoddlås; fast lagring för åtdragningsremmar i regnbyxor (används vid vad)
  • Vindskjorta: bortsprättning av krage; moddade manschetter (bara smal remsa för hopknäppning); kardborresnuttar för stängning av bröstfickor; egen innerficka
  • Byxor: tyvärr måste alla sys in längs baksömmen :p; egen lönnficka på insidan; egna åtdragningssnoddar i benslut; öglor för hopfästning med gaiters (bralorna är 3/4); räknas tusen laglappar som modd?
  • Strumpor: när (som oftast) mina inner- och ytterstrumpor är identiska: gul prick på det par, som ska vara ytterst (för att slippa fundera vid påklädning, när alla fyra hängt på tork över natten; vad som är höger resp. vänster ser man däremot med blotta ögat)
  • Ullunderställ: bortsprättad grenkil i långkallingarna för skavförebyggande ventilation; efter åratals eviga lagande av ständigt nya småhål ser understället numera "quiltat" ut - räknas det som modd? ;)
  • Handduk: tillklippning och upphängningsögla; numera en tunn, matt sidenscarf eller en chiffonetduk
  • Tvål, klädtvätt, disk: "stift" av olivoljetvål i hylsan efter Försvarets hudsalva
  • Pannlampa: eget bekvämare band med upphängningsögla
  • Toapapper: vattentätt "magasin" med utmatning inifrån rullens mitt (man tar bort den styva papphylsan)
  • Generellt: minimalistisk ompackning av allt förbrukningsmaterial (lagning, skovård, hygien, sjukvård etc); illgula prickar, tejpbitar e.d. på alltför "camouflagefärgade" småsaker (inkl mina tyvärr helt genomskinliga läsglasögon :p); säkringar/fastsättningar för alla lösa smålock
 
Kontorsficka på axelremmen, kameraficka, extra gummireså till tältet på ryggsäcken, extra köksficka på ryggsäcken, extraficka på insidan av ryggsäcken. Egen vindblus lite moddad.
 
Små karbinhakar utan fjäder (så att de håller sig öppna när jag krokar i eller ur något) på insidan i ryggsäckens fickor, extra fästen för tält eller annat under locket, bortskuret fast golv i tvådelad säck (Savotta, vad rökte ni när denna design klubbades?), "flytande" toppstramare a'la McHale Alpine packs på flera stora ryggor, dragbälte för Savotta pulka som kan dras utanpå stora ryggsäckens avbärarbälte, montering av Optimus Polaris i Trangias brännarkopp för Nova, mm.

Det är nästan alltid någon detalj som kan förändras eller som moddas efter en tids användning.

//J
 
Tråden värd att fortsättas. Finns hur mkt som helst att skriva om. Jag måste samla mig och nämna det som gjort störst skillnad. Största åtgärderna har jag gjort på min långfärdsskridskoutrusning där finns inget grenspecifikt. som jag inte moddat eller gjort nytt från början.

Sista åren har jag börjat att sy egna kläder. Än så länge byxor och skjorta. Större fickor och extrafickor har jag sytt på flera plagg och på diverse ryggsäckar.

Thure
 
Jag har sytt innerfickor i en anoraks magficka - gör det lättare att ha ordning på alla småprylar.

Jag har satt gummicord på framsidan av en ryggsäck så det går snabbt att fästa liggunderlag.

Jag har fäst linor i sidan av vår canadensare så att det går enkelt att fästa packningen.

Uffe
 
En metallbit fäst under yxhuvudet ökar livslängden på skaftet

Om man fäster en karbinhake i knivslidan är den lätt att ta av och på.

Kompassen är fastsatt i jacka eller ryggsäck med en säkerhetsnål för att vara säker på att man inte tappar den.
 
Jag tycker, som Joanna att man fixar och mekar mest hela tiden - dels vill man ju använda prylarna (och få ut det mesta ur dem) och dels för nöjes skull (eller för att de ska "bli ens egna").

De senaste moddarna jag gjort var på ett tält (en lättvikts- lågprislavvu från Röda Stjärnan), där jag bytte alla tältspiksöglor till elastiska - för att under lätta att få tältet mer "rätt från början" när man ska in med mittenstången. På just det tältet har jag också bytt ut de medskickade stormlinorna, mot egna - lättare - i reflekterande snöre, och med vettiga linspännare.

Jag köpte för ett tag sedan (igen) en ny Berghaus Munro dagryggsäck (jag hade en förr - men den har genom åren försvunnit i diverse flyttar och elände). Satte på bröstrem och har fixat ett par sidofickor till denna, som jag kan ta bort om jag inte behöver dem. Funderar på att göra avbärarbältet till ett just avbärarbälte - och inte bara använda det - som nu - för att hålla ryggsäcken på plats på ryggen utan att glida runt, utan att det ska kunna gå att använda till att faktiskt ta vikt också. (Det som gör mig lite avvaktande är att jag egentligen inte vet om det _behövs_ på en så liten ryggsäck.

Till mitt optimus SVEA (123R - jag tror det hette "Climber" på 90-talet?) har jag köpt en billig "hållare för gasolkanistrar" på 3 ben, och sedan sågat till nya fästen som funkar bättre på SVEA-köket, för att göra det mindre vingligt om man kör med större kärl/pannor på det.

Den enda utrustning jag _inte_ modifierar är nog den klätterutrustning jag har. Den tycker jag om att ha i originalskick - men det mesta andra tycker jag man pillar med hela tiden.
 
Min åsikt också - man förändrar / förbättrar det mesta, baserat på de erfarenheter man får av att använda sin utrustning. Ingenting är färdigutvecklat när det levereras från tillverkare, åtminstone inte nuförtiden. Eller hur?

Ulf funderar över vilka modifieringar vi gjort av vår utrustning - och några större / påtagligare modifieringar jag gjort över decennierna är väl personanpassning av ryggsäcksbärsystem, optimering av mina Trangia och andra kök, finlir med kamerasystemet, förbättring och modernisering av mitt dykregulatorsystem etc etc.

Eftersom min far redan hade modifierat Trappercanadensaren så att den är motordriven när man så önskar - så slipper jag göra det. Och mina hobbybilar ska vi inte ens börja analysera för utförda modifieringar, likadant med Bustern...

Inget är någonsin klart förrän det är klart...
/Odd
 
Det jag moddar eller pular mest med har nog varit köksprylarna. Pot cozy, vindskydd, lock, bestick, tänger osv. Blir olika uppsättningar för varje tur nästan. Det jag saknar mest är en tamoj i trä! Finns det? Nån som inte leder värme men ändå är lätt.
Kanske går att tillverka egen i värsta fall.
 
Det jag moddar eller pular mest med har nog varit köksprylarna. Pot cozy, vindskydd, lock, bestick, tänger osv. Blir olika uppsättningar för varje tur nästan. Det jag saknar mest är en tamoj i trä! Finns det? Nån som inte leder värme men ändå är lätt.
Kanske går att tillverka egen i värsta fall.
Här va en kille som gjort en egen fin.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Gps varför när man har det i mobilen? Utrustning allmänt 59
Fjällkjell Vilket företag har denna logotype? Utrustning allmänt 2
gundj Vad har hänt med Liquisole? Utrustning allmänt 8
Moga nån som har provat Russell Moccasins? Utrustning allmänt 1
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
Glännman Har fastnat mellan två vandringstavar. BD vs Gipron Utrustning allmänt 5
desireman Någon som har erfarenhet av Osprey viper 5? Utrustning allmänt 11
Aleks_T Har det inte gått för långt? tänd-"stickor" till salu.. Utrustning allmänt 35
fotografiskt Hur lång livslängd har en syntetsäck? Utrustning allmänt 14
avslutatmedlemskap160620 Vart har ni GPS:en när ni åker långfärdsskridsko Utrustning allmänt 5
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
Musiktoken Vem har gjort denna kniven? Utrustning allmänt 3
redrobjem Har led lenser spänningsreglering? Utrustning allmänt 11
luktafotogen Har någon provat Biltema 168 LED? Utrustning allmänt 0
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
Stromgren Vad har jag hittat? Utrustning allmänt 17
lisayey Har ett tält men ingen användarmanual! Utrustning allmänt 4
Nitsson Förslag på pannlampa som också har rött nattljus Utrustning allmänt 12
pesk vad har ni i säcken? - dags för säck köp! Utrustning allmänt 1
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
taegu Har det slagit slint på riktigt? Utrustning allmänt 15
plaskdaja Vilken pryl har inte uppfunnits än??? Utrustning allmänt 29
Jockemeister För folk som har allt... Utrustning allmänt 6
Jocka Haglöfs har en ny hemsida! Utrustning allmänt 14
Polarnatt Hur har alla råd? Utrustning allmänt 108
mariadrougge Bensin har troligtvis luckrat upp min kängsula Utrustning allmänt 20
KillerKaninen Moskosel har bytt namn Utrustning allmänt 2
cancerman Här har ni kniven Utrustning allmänt 13
cancerman har nån tipps om knivblad Utrustning allmänt 11
Sandra E Har någon sett mitt rep? Utrustning allmänt 0
GustavOh Nu har EU gjort det igen Utrustning allmänt 20
acdcpeter MEC - vad har ni för erfarenheter? Utrustning allmänt 1
thureb Tyrolerhatt har jag Utrustning allmänt 3
thomas.gbg Prylviruset har slagit till! Utrustning allmänt 7
pher_ Bra grävspade? Har ni något tips? Utrustning allmänt 11
ruskja Vad har ni på fötterna när ni vadar? Utrustning allmänt 16
Avslmedl Vad har hänt med rödspriten? Utrustning allmänt 4
Fredrik_Sand Någon som har testat? Utrustning allmänt 0
torpet Jag har missat nå't ! Utrustning allmänt 3
stoveman Vilket har bäst effetk Nova el MFS Utrustning allmänt 13
Nyman har Fjällräven center i sthlm blivit friluftsbolaget? Utrustning allmänt 1
engstrom ALLA SOM HAR EN R310, LÄS !!! Utrustning allmänt 0
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.