Hur göra med blöta pjäxor?

Plastpåse från start ?

Plastpåse i skon från start tycker jag låter lite "kinky" ?
Då finns ju ingen möjlighet att transportera bort fukten, fotsvetten
Jag använder Meindel Goretex-skor samt damasker och har aldrig haft några problem med fuktiga sockar efter fotplurr

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
> seobserver skrev:
> Per L hur många dygn är du ute i stöten?
> //J

Långfärdsskridsko betyder för mig dagsturer.

"Antal dygn" måste inte överstiga 1. Om du tar antalet timmar och dividerar detta med 24 så får du antalet dygn. En 6-timmars-tur är alltså 0,25 dygn lång, en paus på 14 minuter och 24 sekunder är exakt 0,01 dygn lång, osv. ;-)

Upp till 0,75 dygn kan de flesta med fettade kängor hålla sig torra. Damasker hjälper givetvis till.
G-tex sockor sealskins o dylika ökar ytterligare på möjligheterna. Systembolagets påsar är mycket starka, men Eskimå fryspåsar kommer inte långt efter.
//J

Jag har vid ett par tillfällen åkt med påsar från start i förebyggande syfte pga jag kör med högabsorberande salomonskatingpjäxor. Och jag tycker precis som det gamla ordspråket: "Hellre fuktig och varm än blöt och kall"

Aktuellt

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar
Vill du utmana dig själv, se ut över hisnande stup, forsränna, kamvandra – och uppleva fantastisk natur? Här är tio tips i Norden!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.