Hur göra med blöta pjäxor?

Plastpåse från start ?

Plastpåse i skon från start tycker jag låter lite "kinky" ?
Då finns ju ingen möjlighet att transportera bort fukten, fotsvetten
Jag använder Meindel Goretex-skor samt damasker och har aldrig haft några problem med fuktiga sockar efter fotplurr

> seobserver skrev:
> Per L hur många dygn är du ute i stöten?
> //J

Långfärdsskridsko betyder för mig dagsturer.

"Antal dygn" måste inte överstiga 1. Om du tar antalet timmar och dividerar detta med 24 så får du antalet dygn. En 6-timmars-tur är alltså 0,25 dygn lång, en paus på 14 minuter och 24 sekunder är exakt 0,01 dygn lång, osv. ;-)

Upp till 0,75 dygn kan de flesta med fettade kängor hålla sig torra. Damasker hjälper givetvis till.
G-tex sockor sealskins o dylika ökar ytterligare på möjligheterna. Systembolagets påsar är mycket starka, men Eskimå fryspåsar kommer inte långt efter.
//J

Jag har vid ett par tillfällen åkt med påsar från start i förebyggande syfte pga jag kör med högabsorberande salomonskatingpjäxor. Och jag tycker precis som det gamla ordspråket: "Hellre fuktig och varm än blöt och kall"

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.