Hur göra för att synas som cyklist

Frågan är fel ställd.

Den borde lyda: Hur får man bilisterna att anpassa farten efter omständigheterna, så att de "hinner stanna för varje hinder som kan tänkas dyka upp". För det är ju bilisten skyldighet. CYklistens är att ha baklyse och framlys och lite reflexer. Ser man inte dessa som bilförare så är man synskadad eller kör för fort.

Upplever inga jätteproblem att bli sedd i mörker. Med bra lampor och reflexer, det vill säga.

Det som är läskigt är bilister som inte ser en, eller rättare sagt, kanske till och med väljer att inte se en, eller struntar i att man är där. Detta kan manifestera sig genom livsfarliga omkörningar, att köra ut mitt framför från mindre till större väg, korsa cykelbanor utan att ha koll, inte lämna företräde osv.

Jag cyklar till och från jobbet ca 5 km enkel väg varje vardag, samt träningscyklar grus, racer och MTB 25-30 mil i veckan. Ovanstående sker i princip nästan dagligen. Det är förbluffande! Tycker att fenomenet/problemet har ökat. Folk hade aldrig tagit sådana risker genom att svänga ut på en större väg mitt framför en bil. Min känsla är att många bilister inte har "ögon för cyklister". Har många gånger noterat att att folk registrerar mig när jag söker ögonkontakt, men så tittar de bort och kör ändå. Den generella känslan är att cyklister av vissa inte ses som medtrafikanter, utan mer som ett hinder. Visst, jag generaliserar, men problemet är enligt mig oroväckande utbrett. Lägg dessutom till hur många som sitter och fipplar med sina mobiler när de kör...

Senast ändrad:

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Frågan är fel ställd.

Den borde lyda: Hur får man bilisterna att anpassa farten efter omständigheterna, så att de "hinner stanna för varje hinder som kan tänkas dyka upp". För det är ju bilisten skyldighet. CYklistens är att ha baklyse och framlys och lite reflexer. Ser man inte dessa som bilförare så är man synskadad eller kör för fort.
För att balansera ditt påstående lite, så är det även cyklister (eftersom även cykel är ett fordon) som omfattas av Trafikförordningen 2 kap §14, jag citerar lagtexten här då ditt citat inte är helt ordagrant:
"Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse."

Det är väl domstol som får avgöra och tolka om vad som är rimligt att förutse och vad som är oförutsägbart.

Cyklister ska också underlätta för bilister genom att använda lagstadgad cykelbelysning, t ex framlampan och baklampan ska synas på 300m avstånd och baklampan får blinka om den blinkar snabbare än 200blink/minut, enligt:

Även ringklocka ska finnas alltid, även dagtid. Belysning och reflexer krävs inte i dagsljus.

/Patrik

Senast ändrad:
Ursprungsfrågan är inte felställd, ty det handlar om vad den enskilda cyklisten kan göra för att synas bra i mörkret och det är en hel del.

Att det sedan finns gott om bilister som beter sig som svin mot cyklister, är en helt annan diskussion, som brukar dyka upp då och då.
/Niklas

De enskilda cyklisterna ska inte klandras för att nån kör på dem. Det är alltid bilistens fel om han inte vinglar ut och frontalkrockar eller kör berusad. Har han bara de lysen och reflexer han ska ha, så gör han rätt.
Att skuldbelägga cyklisten är nästan som att skuldbelägga ett våldtäktsoffer för att "hon klädde sig för utmanande". Det håller inte. BIlisten ska ha sån koll att han ser allt på vägen, även i totalmörker. Älgar och vildsvin syns ännu mindre!

Som bilist tycker ju jag också att det är bra om det cyklar en julgran där framme, men skulle inte klandra nån om han bara har minsta möjliga för att ha ryggen fri från ev böter.

Jag uppskattar om de har reflexvästar, men skulle aldrig nånsin sätta på mig nåt sånt själv. Jag cyklar civilt och inte som vägarbetare

Fel, ty cyklisterna har ett eget ansvar för sin egen säkerhet och därmed för att synas i mörkret. Å när allt kommer omkring, så ligger det ju i cyklisten intresse att  inte bli påkörd och därmed få cykeln förstörd...
/Niklas

Fel, ty cyklisterna har ett eget ansvar för sin egen säkerhet och därmed för att synas i mörkret. Å när allt kommer omkring, så ligger det ju i cyklisten intresse att  inte bli påkörd och därmed få cykeln förstörd...
/Niklas
Huruvida att ta på sej en reflexväst om man ska cykla på mörka landsvägen eller om belysning och cykelreflexer räcker för att uppfylla 2kap§1 får väl domstol avgöra.
Jag väljer reflexväst alla dagar i veckan, då det är på mej som cyklist det gör mest ont att bli påkörd. Kan jag hjälpa bilister att se mej med en så enkel sak så gör jag gärna det. Uppskattar som bilist när cyklister har reflexväst i mörker.

"2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Grundbestämmelser
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna"

/Patrik

Frågan är fel ställd.

Har du några förslag på hur man får bilisterna att anpassa farten efter omständigheterna?

De enskilda cyklisterna ska inte klandras för att nån kör på dem. Det är alltid bilistens fel om han inte vinglar ut och frontalkrockar eller kör berusad. Har han bara de lysen och reflexer han ska ha, så gör han rätt.
Att skuldbelägga cyklisten är nästan som att skuldbelägga ett våldtäktsoffer för att "hon klädde sig för utmanande". Det håller inte. BIlisten ska ha sån koll att han ser allt på vägen, även i totalmörker. Älgar och vildsvin syns ännu mindre!

Som bilist tycker ju jag också att det är bra om det cyklar en julgran där framme, men skulle inte klandra nån om han bara har minsta möjliga för att ha ryggen fri från ev böter.

Jag uppskattar om de har reflexvästar, men skulle aldrig nånsin sätta på mig nåt sånt själv. Jag cyklar civilt och inte som vägarbetare
Jag vill inte bli påkörd oavsett vems fel det är juridiskt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips