Hur fort går ni egentligen?

gång

På relativt jämnt underlag mätte jag en hastighet på 5 km/h. Använde jag "gåstavar" steg hastigheten till 5,5 km/h. I riktig ojämn terräng har jag dock märkt att stavar inte förbättrar hastigheten.
koivu
 
Re: gång

hhhh; sa:
På relativt jämnt underlag mätte jag en hastighet på 5 km/h. Använde jag "gåstavar" steg hastigheten till 5,5 km/h. I riktig ojämn terräng har jag dock märkt att stavar inte förbättrar hastigheten.
koivu

Jag tivlar inte det minsta på dina uppgifter, men hur kan hastigheten öka bara för att du använder stavar?

/g
är de kanske motordrivna eller :)
 
Re: Re: gång

strand; sa:
hhhh; sa:
På relativt jämnt underlag mätte jag en hastighet på 5 km/h. Använde jag "gåstavar" steg hastigheten till 5,5 km/h. I riktig ojämn terräng har jag dock märkt att stavar inte förbättrar hastigheten.
koivu

Jag tivlar inte det minsta på dina uppgifter, men hur kan hastigheten öka bara för att du använder stavar?

/g
är de kanske motordrivna eller :)

Egentligen väldigt enkelt, med stavgång ökar förbränningen med minst 20%, den energin måste ju taga vägen någonstans. Ökar man trycket mot marken blir det ju lättare att gå och sålunda hålla högre hastighet.
koivu
 
Jämför med fallet att man har skidor på fötterna...

Jag använder stavar i terrängen vid vandring och de hjälper upp farten ordentligt i uppförsbackarna.
 
Raka linjer

En viktig aspekt är hur krokigt man måste gå. Kan du gå rakt fram utan att behöva gå runt stenar, höjder, buskar mm så lär du på kartan komma betydligt längre än annars.
För övrigt har jag märkt att mina svenska riktlinjer vad gäller hastighet, sträcka och tid inte alls fungerar utomlands. Det är det som är kul för mig med att vandra i andra länder - jag måste lära om.
 
Re: Raka linjer

dangermouse; sa:
En viktig aspekt är hur krokigt man måste gå. Kan du gå rakt fram utan att behöva gå runt stenar, höjder, buskar mm så lär du på kartan komma betydligt längre än annars.
För övrigt har jag märkt att mina svenska riktlinjer vad gäller hastighet, sträcka och tid inte alls fungerar utomlands. Det är det som är kul för mig med att vandra i andra länder - jag måste lära om.

Jag kalkylerar med 3 km/tim oberoende av land
och tycker nog att variationerna inom landet är
större än mellan länderna. I Norge är det
mest underlaget det handlar om. På kontinenten
är det förstås höjdskillnaderna. 1000 meter eller mera
upp och ned är inte så ovanligt (i Valli di Lanzo
senast var det ännu mer);
i Norge är det sällan mer än 500 meter. Sen är väl omarkerade leder långsammare i allmänhet.

Men, som sagt - jag är intresserad av att hålla en
viss fart, bara intresserad av att skatta
tiden för nästa etapp.
 
Bara en kommentar i sammanhanget

Jag var nyss ute och gick en kvällspromenad i riktigt rask takt och hade ingen koll på varken klocka eller karta, men när jag kom hem så visar det sig att jag har gått en mil på 1h och 10minuter ganska precis.

Jag har ganska långa ben och gillar att använda dem så jag brukar alltid vara den som går snabbast oavsett vilken grupp eller i vilken terräng jag vandra. Kvällens aktivitet är ju inget som kan relateras till en fjällvandring med packning och kuperad terräng men jag tänkte det var intressant hur olika snabbt "normal" hastighet kan vara för olika personer.

I höstas så gjorde jag en liten vandring längst Upplandsleden inklusive en avstickare längst ett järnvägsspår som totalt blev 5mil långt och den gick jag och mitt sällskap på 9h (inkl raster vilket i och för sig inte var så många) med enkel daypack, men då var benen ganska trötta kan jag säga! :)

/Tobbe
 
Jag var nyss ute och gick en kvällspromenad i riktigt rask takt och hade ingen koll på varken klocka eller karta, men när jag kom hem så visar det sig att jag har gått en mil på 1h och 10minuter ganska precis.
...

/Tobbe

Detta motsvarar då en hastighet på ca 8,57 km/h, vilket jag tycker är väldigt fort. Det är nog inte så många "vanliga promenadutövare" som klarar detta. Men 7 km/h är nog ganska rimligt om man är ute efter att gå snabbt på en väg, och då tar en mil något mindre än 1h och 26 minuter.

Men i fjällen vill man väl inte gå så fort, man vill väl hinna njuta av allt man ser och upplever? ;-)
 
jag tycker att det är viktigare att lära sig hur fort man går, än att bestämma hur fort man ska gå.. Det är bra för att göra "orienteringen" enklare
 

avslutad210712

Gäst
Har testat lite mer med GPS på sträckan närmast Nikkaluokta där det är extremt lättgånget och jag har svårt att komma över 7 km/h innan jag är tvungen att börja jogga. Nu är det knappast någon takt jag kan hålla några längre sträckor men som sagt skall jag ta mig fram fortare handlar det om jogging.
 
Många gånger när jag hör eller läser om folk som vandrat en viss sträcka så blir jag alltid konfunderad över hur fort dessa människor vandrat, dom flesta ligger på mellan 6-7 Km/h. dessutom har dom packningar på 20- 30 kg.

Det ser ut som du har rett frosty! Det er idiotisk å påstå at man går 7 Km/h på tur i kuppert terreng med sekk, som flere her hevder at de gjør. Jeg tviler på at de har noen særlig turerfaring.
 
Vandringshastighet

Bumpar denna tråd...

Var några som var å vandrade i helgen. Jag hade ca. 16 kg packning. Vi gick 61 km, det tog 25 timmar totalt, å då sovpausade vi ca. 8 timmar + matpauser och andra pauser. När vi väl gick så höll vi ca.4,7-5 km/h och det var alldeles för fort. De var inte roligt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
Norris Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis? Fjällvandring 6
John_T Går det att vandra mellan Predikstolen och Helagsfjället? Fjällvandring 3
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Tojja Ta sig från Gällivare till Ritsem när buss 93 ej går? Fjällvandring 5
Isaksson Går det att vada Låvdakjåhkå? Fjällvandring 6
Gråbuse Bestiga kebnekaise sen höst - går det? Fjällvandring 19
niklaz Kiruna till Nikkaloukta - flyg landar kl 10 och buss går 10:40 Fjällvandring 2
gerritholl Hur mycker folk går i Sarek? Fjällvandring 5
lleberg Vandring mot Vadvetjåkka nationalpark, går det även bra att fiska i området? Fjällvandring 6
bfia73 går det att vada Sjpietjavjåhkå? Fjällvandring 2
majjen Vada Tarraälven? Går det? Fjällvandring 35
Jenny-73 Med hund upp på Helags, går det? Fjällvandring 3
Toola Går det att korsa Sarektjåkkåmassivet syd-nord med långfärdspackning? Fjällvandring 6
Picea Hela familjen går ut i fjällen :) Goda råd? Fjällvandring 21
kristofer_wallmark Vart går turen i sommar? Fjällvandring 10
Tranan Vart går färden i år? (sommar) Fjällvandring 57
Anderljung Hur mycket t-röd går åt per person per vecka? Fjällvandring 2
pal2 Går det gå från Siellavagge till Nissunvagge? Fjällvandring 8
peppe_37 När går båtarna till Padjelanta. Fjällvandring 3
Joakim Ambrosson Hur räknar Sträng egentligen? Fjällvandring 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.