Hur fort går ni egentligen?

Många gånger när jag hör eller läser om folk som vandrat en viss sträcka så blir jag alltid konfunderad över hur fort dessa människor vandrat, dom flesta ligger på mellan 6-7 Km/h. dessutom har dom packningar på 20- 30 kg.
 
Högsta snitthastighet under längre sträckor är för min del 5 km/h. Då är det på flack, lättvandrad led (typ Kungsleden mellan Saltoluokta och Sitojaure) med drygt 20 kg ryggsäck, medvind, solen i ryggen och hemlängtan.

Annars sjunker det ner till betydligt lägre hastighet. Längre sträckor i kuperad, obanad fjällterräng: 2-4 km/h beroende på svårighetsgrad och motivation.

/Håkan
 
Jo det är väl ungefär dom hastigheterna jag själv komer upp i, läste någonstans att mäniskans naturliga gånghastighet ligger någonstans kring 3,5 km/h. Förstår inte hur man hinner uppleva något av naturen och landskapet när man svichhar förbi i 7 km/h.

/ Bosse
 
frosty; sa:
Jo det är väl ungefär dom hastigheterna jag själv komer upp i, läste någonstans att mäniskans naturliga gånghastighet ligger någonstans kring 3,5 km/h. Förstår inte hur man hinner uppleva något av naturen och landskapet när man svichhar förbi i 7 km/h.

/ Bosse

7 km/h är fullt rimligt om man inte bär packning och går på platt mark och dessutom inte går många timmar. 3.5 km/ h är långsamt om man inte har packning.
 
Brukar ligga på 1-2,5 mil per dag med 20-25kg packning. Ibland blir det mer och ibland mindre beroende på terrängen och packningens vikt. Brukar vandra mellan 7-11 timmar per dag inkl. alla stopp.

/mattias
 
Med packning går jag som allra snabbast 5km/h och då ska det vara bra terräng. Vanligare är att jag håller 4kmh vilket jag ändå tror är lite snabbare än genomsnittsvandraren.
 
KLAGER; sa:
frosty; sa:
Jo det är väl ungefär dom hastigheterna jag själv komer upp i, läste någonstans att mäniskans naturliga gånghastighet ligger någonstans kring 3,5 km/h. Förstår inte hur man hinner uppleva något av naturen och landskapet när man svichhar förbi i 7 km/h.

/ Bosse

7 km/h är fullt rimligt om man inte bär packning och går på platt mark och dessutom inte går många timmar. 3.5 km/ h är långsamt om man inte har packning.

Jo 3,5km/h efter asfalterad väg är långsamt men inte vet jag om det är så långsamt i obanad terräng, 7 km/h då börjar man nästan komma upp i jogginghastighet.

/ Bosse
 
Jag testade i somras hur fort vi gick mha GPS. Vid vandring längs Padjelantaleden låg hastigheten vanligtvis mellan 4- 5 km/h.
Inne i Sarek varierade farten mellan nära 0 (där det var som snårigast) upp till 5 km/h (där det var som mest lättgånget). Den packning vi hade var mellan 20 - 28 kg.
 
Vi brukar gå i snitt 3km/h. För oss är poängen med att vara ute i naturen att koppla bort tid och stress.

Jag brukar använda 3km/h för att planera upp en hyfsad rutt att vandra. Väl ute i terränglådan kopplar vi bort tiden.

// Emanuel
 
2-3 km/h brukar vi hamna på ungefär, i "normal" fjällterräng. Vi = tre tjejer kring 30 med hyfsad kondis och benstyrka, maxpackning 17-18 kg per person första dagen. Vi går ca 7-8 timmar om dagen (inklusive korta pauser). Det gör att vi en normal dag med en längre lunchpaus traskar ca 17-18 km mellan kl 10 och 18.30 (sisådär ungefär).

Visst kan man speeda upp tempot om terrängen tillåter (eller om terrängen automatiskt gör att man bara vill komma fram, som sista biten till Kvikkjokk från Tarrekaise, där vi rusade fram i somras...). Höjdmeter = snigeltempo. Snår, stenar och vad likaså. Mjuka, platta gräsmarker som på vissa ställen i Sarek resultar i tältuppsättning redan på em :)
 
Lite siffror

Jag jobbar deltid som industribrandman och därför roade ja mig mad att titta lite på det test som en rökdykare ska klara för att få tjänstgöra.
Gränsen är 200W effekt i 6 minuter, vilket testas med att man går på ett rullband i 4,5 km/h med en lutning på 8 grader (stigning 14m/100m, 14%) belastad med 24 kg (inkl kläder). Jag kan meddela att den farten håller man inte särskilt lång stund, i alla fall inte timme efter timme i obanad terräng, som vissa påstår.

Själv håller jag inte på och räknar hastighet. Av erfarenhet vet jag att jag vanligtvis brukar komma mellan 10 och 18 km på en dags vandring i terräng typ Sarek (obanad terräng/upptrampade småstigar). Så jag brukar räkna med en mil/dag så brukar tiden räcka till med råge.

Jag har vandrat sträckan Sitojaure-Salto (Kungsleden) på drygt 5 timmar, en gång, vilket ger en snitthastighet på c:a 4 km/h inkl raster men det är ju en extremt lättgången sträcka med väl upptrampad led och liten höjdskillnad. Men det är inte en fart jag tror mig om att orka hålla flera dar i rad.

MVH ///Claes
http://fjallen.nygardh.net
 
Med kåta första dagen genom t.ex Laisdalen, 1 km/timmen, sista dagen på väg till bussen, 7 km/timmen, däremellan i snitt max 3 km/timmen. Med tält och/eller på leder speedas allt upp något, utom bussracet.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
Norris Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis? Fjällvandring 6
John_T Går det att vandra mellan Predikstolen och Helagsfjället? Fjällvandring 3
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Tojja Ta sig från Gällivare till Ritsem när buss 93 ej går? Fjällvandring 5
Isaksson Går det att vada Låvdakjåhkå? Fjällvandring 6
Gråbuse Bestiga kebnekaise sen höst - går det? Fjällvandring 19
niklaz Kiruna till Nikkaloukta - flyg landar kl 10 och buss går 10:40 Fjällvandring 2
gerritholl Hur mycker folk går i Sarek? Fjällvandring 5
lleberg Vandring mot Vadvetjåkka nationalpark, går det även bra att fiska i området? Fjällvandring 6
bfia73 går det att vada Sjpietjavjåhkå? Fjällvandring 2
majjen Vada Tarraälven? Går det? Fjällvandring 35
Jenny-73 Med hund upp på Helags, går det? Fjällvandring 3
Toola Går det att korsa Sarektjåkkåmassivet syd-nord med långfärdspackning? Fjällvandring 6
Picea Hela familjen går ut i fjällen :) Goda råd? Fjällvandring 21
kristofer_wallmark Vart går turen i sommar? Fjällvandring 10
Tranan Vart går färden i år? (sommar) Fjällvandring 57
Anderljung Hur mycket t-röd går åt per person per vecka? Fjällvandring 2
pal2 Går det gå från Siellavagge till Nissunvagge? Fjällvandring 8
peppe_37 När går båtarna till Padjelanta. Fjällvandring 3
Joakim Ambrosson Hur räknar Sträng egentligen? Fjällvandring 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.