Hur förvarar ni ert tält?

mitt tælt ligger ned stoppat i en pulkapåse(anjungilak påse på ca 60 l).
pressade inte ned det men lade ned det och inte någon vikt på påsen. sjælvklart så var tæltet tort nær jag stoppade ned det.

robert

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tält torkning

verkar alla vara övens om men jag borstar bort gräs, jord och smulor innan jag packar i packpåsen.
När barnet varit på olika festivaler har hennes tält även behövt lappas före undanpackning.
Tältpåsarna ligger på hylla i ett lager, dvs tämligen luftigt.
En rolig tysk kamrat jag hade hade alla sina tält och fällskärmar upphängda i balsalen, antar att han tog ner dem före bal, eller oxså undvek han dyra tillställningar....

Har många krokar i taket

Vi bor just nu i ett hus med väldigt många krokar i taket, dom finns där för alla myggnät som olika personer haft på olika ställen i rummen. Perfekt att hänga upp på tork, och göra rent tält.

Men vi har oftast förvarat alla tält i packpåsar, även ett Caravan Keb Alu II (design Hilleberg) från 1981som är fint som tusan ännu, det verkligen doftar minnen.

Fast vi har även ett Fjällräven Sjangeli III där aluskiktet börjat fjälla på en massa ställen, det är inte använt så mycket och har legat mycket i packpåsen, så kan vara bättre med luftig förvaring trots allt ?

Torrt

och rent och mörkt samt i förvaringspåsen för att minska dammpålagring.

UV-ljuset samt mögel är tältfiender. Sannolikt även vindfladder om man använder tältet mycket.

Beläggningar på tältbotten och yttertältsväven kan chansera med tiden. Jag vet inte om den processen kan påverkas på något sätt möjligen med låg temperatur?

Thure

Tältförvaring

Jag förvarar mitt tält i en stor nätsäck typ en sån man har till dunsäckens förvaring. Som även sagts tidigare ska det vara torrt innan det packas ner. Tältet ska INTE komprimeras ytterligare än vad som krävs för att få ner det i avsedd påse eftersom ytterväven då kan ta skada. Detta gäller naturligtvis inte under turerna. /Mattis

I packpåsen som kom med tältet. Packas torrt och för det mesta även rengjort. Förvaras på vinden i vårt hus.

Har mitt tält liggandes ovanpå garderoben, brukar ta fram det ett par gånger under vinterhalvåret då det inte används och låta den ligga utsträckt över sängen. Verkar funka för mitt tält :)

Hej!

Jag förvarar tältet i packpåsen och har inte märkt att det skulle ta skada av det. Viktigast är väl att man torkar tältet noga efter användning och lägger det på en torr plats.

Anledningen att man inte ska förvara sovsäcken komprimerad är ju att fyllningens egenskap att expandera och värma försämras om den är hoptryckt under längre tid, men tältet som består av tunn väv tror jag inte påverkas av det.

VH/Anders

Jag förvarar också mitt tält i packpåsen, snyggt ihoprullat, men ju mer jag tänker på det kan jag faktiskt komma på anledningar till att förvara det luftigare. Mina segel ser jag ju till att förvara hyfsat luftigt i segelsäckarna och jag försöker att aldrig rulla dem på samma sätt hela tiden eftersom vecken anstränger och kan skapa förslitningar. Tälten har som sagt ingen fyllning men likväl en väv som utsätts för ojämn belastning när man viker och rullar och knölar. Hmm, synd att jag inte har plats att förvara på annat sätt..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips