Hur får ni telefonbatteriet att räcka?

Visst har Min Karta stöd för offlinekartor? Rätt säker att jag använde den appen i somras med offlinekarta, men jag har svamlat förr....:cool:

Jag kör Android (Samsung Galaxy S10+) vet ni med säkerhet någon karta som funkar offline?
Troll3: Vad väger den pwr-banken?

Android-versionen av Min karta verkar ha stöd för offlinekartor (länk), men inte iOS-versionen, såvitt jag kan se. iOS-versionen verkar spara ner kartorna som man har visat när man har uppkoppling ett tag, men det går inte att manuellt markera ett helt område som ska laddas ner. Om jag inte har tokmissat den funktionen i iOS-versionen av appen :)
 
Locus

Locus Pro som app. Sedan laddar du ner valfri karta från Örnsätrarns hemsida.

Ungefär som jag hade förut. Men när Lantmäteriets app klarade nedladdning av kartdata blev det byte till Min karta. Appen är ju inte så kapabel, men det nya kartunderlaget avgjorde för min del (Örnsätrarn har fortfarande bara den gamla fjällkartan).

Säkert är det många som efterfrågar en lösning som kombinerar de nya kartorna med bättre navigeringsfunktioner, men finns det?
 
Ungefär som jag hade förut. Men när Lantmäteriets app klarade nedladdning av kartdata blev det byte till Min karta. Appen är ju inte så kapabel, men det nya kartunderlaget avgjorde för min del (Örnsätrarn har fortfarande bara den gamla fjällkartan).

Säkert är det många som efterfrågar en lösning som kombinerar de nya kartorna med bättre navigeringsfunktioner, men finns det?
Nej, där har du fel. Kolla här :
http://www.bengt.nolang.se/kartor/
 
För iOS använder jag Topo GPS. Den går att använda topografiska kartan 1:50.000 på. Har alla funktioner jag behöver. Vägpunkter, kommentarer, inspelning, planering, koppling till kamera, diverse statistik, sparning samt ner-/uppladdning av rutter etc. Ett alternativ är ViewRanger men jag är osäker på funktionalitet och pris sedan de gjorde om appen.
 
Kanske har jag missat något? Det går ju inte att se direkt vad som ryms i zipfilerna eller när de uppdaterades, men kartbladen som ligger som bildfiler på sajten är definitivt inte aktuella.
Såvitt jag vet så uppdateras inte längre informationen i Terrängkartan och Fjällkartan annat än på databasnivå dvs någon "nytryckning" eller publicering av rasterkartor sker inte. Topografiska kartan skall alltså ersätta båda dom kartorna. Den topografiska kartan som ligger på sajten är väl ok?
Vill man grotta ner sig på Terrängkartan och Fjällkartan så får man själv försöka sig på något GIS-program (vilket i mina ögon är ganska så komplicerat).
Terrängen förändras ju inte särskilt snabbt, möjligen kan leder dras om. Uppdatering av leder sker snabbast på Naturkartan eftersom kommunerna själva kan uppdatera dragningen av leder på den och då behöver man inte invänta en ny utgåva från Lantmäteriet. Min karta och Naturkartan har båda Topografiska kartan som utgångspunkt
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.