Hur få tätt vid skorna för vadning?

Har köpt ett par byxholkar men det vill bara inte bli tätt trots att jag använder två elastiska gummiband. Har ett par Lundhags Pro och det läcker in i "vecket" där det blir som ett stort hål.

Jävligt meckigt.

Har köpt ett par byxholkar men det vill bara inte bli tätt trots att jag använder två elastiska gummiband. Har ett par Lundhags Pro och det läcker in i "vecket" där det blir som ett stort hål.

Jävligt meckigt.

Jag har provat med buntband, den öppningsbara varianten (finns hos Clas). Jag drog åt kring regnbyxor och kängor (Lundhags Fjell Mid). Jag tyckte det kändes som att det läckte in genom regnbyxornas dragkedjor, inte upp längs kängan. Jag drog åt riktigt ordentligt, nästan så hälsenan började protestera.

Antar att du menar frampå vristen med "vecket".....

Mvh
Peter P.

Jag har kört med spännband och regnbysor runt kängvristerna. Det har funkat bra men bara testats vid kortare vad och inte så djupt, även om djupet inte borde göra skillnad. Jag har dragkedjor längs byxbenens ytterkanter, men det verkar inte läcka in så snabbt att det stör.

Vecket kan ju antingen bero på kängorna eller på att själva byxholkstyget veckar sig (speciellt om det är kraftigt). Det borde iaf kunna tätas genom att vika listigt eller med något material typ bitar av liggunderlag.

Lyxvadning av tungpackare...

Jag fiskar med både fluga och UL-spinn, släpar också med mig vadarstövlar som når upp till grenen på mig för fisket.
De går utmärkt att anväda vid vadning utan att bli våt om fötterna...

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
www.jerven.no har chaps/lårings med polstrad kant/kardborreband, borde gå att kopiera.
imageget.php

https://jerven.secure.flexiweb.no/page/4433/
Scrolla ned till 'Jerven Oliven Lårings '

Alltså det läcker främst när vattnet når över kanten.

Vecket och hakarna till snörningen gör att det är svårt att få tät.

Men ett bredare band kanske är bättre än ett tunt. Jag drog åt mycket då bandet är mycket elastiskt.

Alltså det läcker främst när vattnet når över kanten.

Vecket och hakarna till snörningen gör att det är svårt att få tät.

Men ett bredare band kanske är bättre än ett tunt. Jag drog åt mycket då bandet är mycket elastiskt.

I en tidigare tråd fanns det en inlägg där författaren beskrev hur han eller hon struntade i att snöra skaftet,utan vek in bensluten och drog skosnörena ett par-tre varv runt i höjd med vristen (alltså nedanför hakarna) och knöt.

peter

Det borde gå att ordna täta holkar längst ner.
Går det att sätta neopren eller gummi från en yogamadrass under där man snör åt, mellan känga och byxholk? Men det kan ju vara så att olika holkar tätar olika med olika kängor, oavsett tillverkare.
Ska man experimentera så får man nog tänka på flera saker, förutom att hålla tätt, i skon alltså...
1. ska vara smidigt/enkelt att använda.
2. inga engångsprodukter.
3. lätt att kunna göra själv.

Trä lite tjockare plastpåsar över kängorna, få ut all luft, byxorna utanpå plastpåsen, snör åt ordentligt. Vid djupare vad, vik plastpåse och byxa två gånger, snör åt runt vikningen.

Plastpåsarna brukar gå sönder under foten när man trampar på stenar. Hålen brukar vara små (om du inte vrider foten efter att ha satt ned foten mot bottnen). Lite vatten kan alltså komma in i plastpåsen, dock inte så mycket att det läcker in i kängan.

Vattentrycket trycker plastpåsen mot kängan så tätningen blir väldigt bra.

Thomas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips