Hur är dessa vadställen?

Hej,
någon som vet hur dessa vadställen sydväst om Abisko är beskaffade? Brukar de vara svåra?
/ David

Screenshot_20220730-094120_Drive.jpg
 
Där har jag passerat en gång, vid det nedre krysset och då var det ganska besvärligt. Vattnet var lårdjupt, vi började vada men fick vända och söka nytt ställe. Det är ganska länge sen nu men jag minns att jag halkade till och blev blöt till midjan.
 
Vadat där leden går dvs inte vid kryssen och har mardrömmar ännu för ett snedsteg där. Det är ett vattenfall man hamnar i om man tappar fotfästet.
 
Det var ju bra att veta. Tidsmässigt finns gott om utrymme för en omväg.
Ni som varit där, hur skulle ni välja att gå istället?
 
Tror dina kryss är helt ok. Men akta dig för snöfältet lite söder ut. Det var av skuret av en bäck och jag fick täcken från en annan ensamvandrare att stoppa och gå upp för jag stod på en hängdriva. Men vill inte skrämma dig utan det är en härlig led att gå den leden och sedan kommer gruvan om du går söder ut.
 
Vadade vid nedre krysset igår och det var okomplicerat då. Vatten upp till knät som mest och inte särskilt strömt. Finns mängder med stavar att ”låna” längs leden också ifall man saknar. Snöfältet med sprickan någon kilometer söder om vadet är bra att ha uppsikt över dock. En mycket fin men rätt teknisk led i övrigt.
 
P1010142.JPG


Så här såg det ut i slutet av augusti 2018, fotat från västra sidan av vadet. Då var det generellt lågt vatten. Det är vid det nedre krysset på kartan och följer sommarleden. Där det var strömt var det knappt knädjupt på mig, i den lilla bassängen något djupare men å andra sidan inte strömt. Vill minnas att botten var slät och fast. Vid dessa förhållande ett mycket enkelt vad, men om det är mycket vatten... ja, då blir det som vanligt betydligt svårare.
 
Rekommendationen på detta forum brukar vara att gå norr om sjön, och vada öster om stugan (trekanten). Där är det brett, grunt och odramatiskt.

Så här set det ut på Norra sidan
034_sjo_946_norra_sidan.jpg


Och här är breda, grunda, vadet, öster om stugan:
036_valfojakka_enkelt_vad_oster_stugan.jpg
 
Har gått precis så, norra sidan och vadat i närheten av vindskydd. Det var precis efter midsommar med väldigt höga flöden, trots det mycket lätt vad
_20220801_093452.JPG
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.