Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor.

Vandrandet är många saker. upplevelser, intryck, lokalhistoria, orientering, flora och fauna, ibland räcker det med det och vädret, ibland vill man vara en del av del ibland fjärma sig från det med eld. Det finns inget tvång på tältliv eller umbärande. Men några gillar det med. Härligt att vi är olika.
Låna och pröva är mitt grundråd.
go tur
 
Nybörjare definition?

Hur mycket nybörjare e du? Sovit i tält förr? Använt stormkök? Vet hur en kompass fungerar?
Har du bara koll på grunderna och håller dig relativt nära lederna så är Sylarna en bra nybörjarvandring. Skulle dock avråda att gå under Juni-Juli då det är relativt söderläge och kan bli lika varmt som i södra Sverige. Gjorde själv misstaget 2013. Visst packar du shorts och tisha istället för G1000 byxor och underställ så kanske det blir behagligt. (Gjorde inte jag) Sen beror det på hur känslig man är mot värme, ventilation i tältet är A och O. Det kan dock fortfarande vara blött eftersom det inte varit någon direkt längre torrperiod än i år. Kan du så hade jag lagt in besöket i mitten på aug istället. Men som sagt håller du dig nära lederna borde det inte vara allt för blött. Ring upp o kolla med Sylarna eller Storulvån om vädret.
Lycka till.
 
Nu är det vida klokare att välja en låglandsled. Som nybörjare bör du inte ta alla svårigheter på en gång.
go tur
 
Ser mig som nybörjare men vandrade kungsleden till Hemavan för 20 år sedan. Finns det andra ställen ni skulle rekommendera att vandra om jag vill ge mig iväg nästa vecka? Har lånat grejor och är bekväm med utrustningen .

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 
Hur mycket nybörjare e du? Sovit i tält förr? Använt stormkök? Vet hur en kompass fungerar?
Har du bara koll på grunderna och håller dig relativt nära lederna så är Sylarna en bra nybörjarvandring. Skulle dock avråda att gå under Juni-Juli då det är relativt söderläge och kan bli lika varmt som i södra Sverige. Gjorde själv misstaget 2013. Visst packar du shorts och tisha istället för G1000 byxor och underställ så kanske det blir behagligt. (Gjorde inte jag) Sen beror det på hur känslig man är mot värme, ventilation i tältet är A och O. Det kan dock fortfarande vara blött eftersom det inte varit någon direkt längre torrperiod än i år. Kan du så hade jag lagt in besöket i mitten på aug istället. Men som sagt håller du dig nära lederna borde det inte vara allt för blött. Ring upp o kolla med Sylarna eller Storulvån om vädret.
Lycka till.

Värme skulle jag nog säga är det minsta problemet vi har här i västjämtland. Det är nog snarare kyla, snö och väta som kan ställa till det.
 
Snö

Just hemkommen från Storulvån. Det snöade från och till mest hela gårdagen där. Personalen som i går vandrade upp till Blåhammaren och Sylarna rapporterade höga snödrivor och blött. Inte så lämpligt för en behaglig vandring.

Däremot har det varit snöfattigt i vinter i den s k Vålådalsfyrkanten, d v s Vålådalen-Stensdalen-Vålåstugan-Lunndörren, varför det nu enl uppgift är både snöfritt och för årstiden förhållandevis torrt där.

http://fjallsakerhetsradet.se/fjallvader/vader_observationer/

http://www.meac.se/sub_2/helags/wind.asp

/Thor
 
Har man möjlighet skulle jag avvakta minst 2 veckor för vandring. Har man redan bokat så skulle jag studera kartan noga och se till att rutten aldrig går över 800 m.

Vålådalen är klart lämpligare än Storulvån, det ser man med blotta ögat när man färdas på E14 vid Mattmar där jämtlands fjällvärld öppnar sig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mariahelena Nybörjare som vill gå dagsturer! Fjällvandring 5
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
vandrafjäll Idag förväntas nordtoppen gå om sydtoppen Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
t_andersen Möjligt att gå Skierfe-Rinim? Fjällvandring 5
bombuspolaris Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna? Fjällvandring 4
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
HerrLoe Gå Abisko-Singi V.24 Fjällvandring 84
Esko747 Gå från Saltoluokta till Akka Fjällvandring 28
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
labbman Praktiskt problem - att gå på toa på fjället Fjällvandring 60
brigas Gå bort sej i fjällterräng Fjällvandring 3
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
Träskpaddan Gå på tur i Norge Fjällvandring 2
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Mx Lzr Smidigast gå Kungsleden söderut eller norrut? Fjällvandring 14
zzeezz Gå med snöskor. Hur snabbt? Fjällvandring 24
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
-vickan- Hur lång tid tar det ca att gå upp till Keb? Fjällvandring 11
BeatriceK Fjällräven Classicmedverkan verkar gå om intet, biljetterna slut :-( Fjällvandring 6
YlvaB 10-åringar till Kebnekaise, hur långt orkar de gå? Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
englad Jag vill gå i högfjällsmiljö Fjällvandring 4
Sanna81 Var ska vi gå? Fjällvandring 4
Paltmannen Gå från aktse via alen valak till Rinim Fjällvandring 2
Meneva Svårt att gå mellan Kårsavagge - Abiskojaure? Fjällvandring 1
pal2 Går det gå från Siellavagge till Nissunvagge? Fjällvandring 8
brigas gå upp på Staika Fjällvandring 2
mountainman Behöver gå upp i vikt! Fjällvandring 1
Lars G A "Vi ska gå i Sarek" sa tyskarna. Och simma hem? Fjällvandring 60
wikbergspojken Gå genom Silverfallet? Fjällvandring 8
BigStef Kan man gå upp på Keb första helgen i september? Fjällvandring 4
cjonsson Gå från fjällvandring till fjällklättring? Fjällvandring 3
plp Problem med fötter. Angående att gå in kängor. Fjällvandring 21
pqss Vill gå hela Kungsleden !! Fjällvandring 3
Svartkjelen Jodå, vargen kan gå till angrepp på kopplade hundar Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.