Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor.

Vandrandet är många saker. upplevelser, intryck, lokalhistoria, orientering, flora och fauna, ibland räcker det med det och vädret, ibland vill man vara en del av del ibland fjärma sig från det med eld. Det finns inget tvång på tältliv eller umbärande. Men några gillar det med. Härligt att vi är olika.
Låna och pröva är mitt grundråd.
go tur

Lästips

Stilla bergsglädje

Montafon, en av Vorarlbergs mest populära dalar, lockar många besökare både sommar och vinter. Men under försäsongen visar den sig från sin lugna ...

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Nybörjare definition?

Hur mycket nybörjare e du? Sovit i tält förr? Använt stormkök? Vet hur en kompass fungerar?
Har du bara koll på grunderna och håller dig relativt nära lederna så är Sylarna en bra nybörjarvandring. Skulle dock avråda att gå under Juni-Juli då det är relativt söderläge och kan bli lika varmt som i södra Sverige. Gjorde själv misstaget 2013. Visst packar du shorts och tisha istället för G1000 byxor och underställ så kanske det blir behagligt. (Gjorde inte jag) Sen beror det på hur känslig man är mot värme, ventilation i tältet är A och O. Det kan dock fortfarande vara blött eftersom det inte varit någon direkt längre torrperiod än i år. Kan du så hade jag lagt in besöket i mitten på aug istället. Men som sagt håller du dig nära lederna borde det inte vara allt för blött. Ring upp o kolla med Sylarna eller Storulvån om vädret.
Lycka till.

Nu är det vida klokare att välja en låglandsled. Som nybörjare bör du inte ta alla svårigheter på en gång.
go tur

Ser mig som nybörjare men vandrade kungsleden till Hemavan för 20 år sedan. Finns det andra ställen ni skulle rekommendera att vandra om jag vill ge mig iväg nästa vecka? Har lånat grejor och är bekväm med utrustningen .

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Hur mycket nybörjare e du? Sovit i tält förr? Använt stormkök? Vet hur en kompass fungerar?
Har du bara koll på grunderna och håller dig relativt nära lederna så är Sylarna en bra nybörjarvandring. Skulle dock avråda att gå under Juni-Juli då det är relativt söderläge och kan bli lika varmt som i södra Sverige. Gjorde själv misstaget 2013. Visst packar du shorts och tisha istället för G1000 byxor och underställ så kanske det blir behagligt. (Gjorde inte jag) Sen beror det på hur känslig man är mot värme, ventilation i tältet är A och O. Det kan dock fortfarande vara blött eftersom det inte varit någon direkt längre torrperiod än i år. Kan du så hade jag lagt in besöket i mitten på aug istället. Men som sagt håller du dig nära lederna borde det inte vara allt för blött. Ring upp o kolla med Sylarna eller Storulvån om vädret.
Lycka till.

Värme skulle jag nog säga är det minsta problemet vi har här i västjämtland. Det är nog snarare kyla, snö och väta som kan ställa till det.

Snö

Just hemkommen från Storulvån. Det snöade från och till mest hela gårdagen där. Personalen som i går vandrade upp till Blåhammaren och Sylarna rapporterade höga snödrivor och blött. Inte så lämpligt för en behaglig vandring.

Däremot har det varit snöfattigt i vinter i den s k Vålådalsfyrkanten, d v s Vålådalen-Stensdalen-Vålåstugan-Lunndörren, varför det nu enl uppgift är både snöfritt och för årstiden förhållandevis torrt där.

http://fjallsakerhetsradet.se/fjallvader/vader_observationer/

http://www.meac.se/sub_2/helags/wind.asp

/Thor

Har man möjlighet skulle jag avvakta minst 2 veckor för vandring. Har man redan bokat så skulle jag studera kartan noga och se till att rutten aldrig går över 800 m.

Vålådalen är klart lämpligare än Storulvån, det ser man med blotta ögat när man färdas på E14 vid Mattmar där jämtlands fjällvärld öppnar sig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips