Höstvandring Norge, Elgå

Jag planerar en tredagarstur i höst. Funderar på Norge, Elgå, väster om Grövelsjön. Nån som varit där? Finns det parkering, fina kalfjäll och vart får man tag i vandringskartor över området?

tack på förhand

Jag planerar en tredagarstur i höst. Funderar på Norge, Elgå, väster om Grövelsjön. Nån som varit där? Finns det parkering, fina kalfjäll och vart får man tag i vandringskartor över området?

tack på förhand

Jo,jag har varit där,skidade uppför,så det var på vintern.Parkering finns alldeles intill turiststationen.Lantmäteriets kartor fungerar utmärkt.

peter

tack på förhand

Det är fint där, på lagom avstånd för oss som har alltför långt till fjällen i norra Sverige. :) Har 2 turer beskrivna (ganska lika i vandringsväg visserligen) på min hemsida. På årets tur tog jag mig upp på Elgåhogna också, inte särskilt krångligt.

Mvh
Peter P.

Det verkar lovande. Har studerat kartan nu och det ser fint ut! Jag sökte lite vägbeskrivningar på div sajter och har kommit fram till att det finns flera alternativ för bilresa till Elgå från Göteborg. Antingen åker man på den svenska sidan öster/väster om Vänern och upp mot Grövelsjön. Eller så tar man E6 mot Oslo och tar sig fram i Norge. Nån som vet vilken väg som går fortast?

Jag skulle väja att köra E45 från Gbg till Värnäs i nordvärmland. Svänga vänster in på RV 62 eller vad den heter och sen vidare norrut via Höljes, Trysil och Drevsjö. Är övertygad om att det går snabbast.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Snöbyar

kan det bli t ex så finns det sådana i dagens prognos från SMHI. Tjockare snötäcke ovanligt före början av oktober men garantier finns inte.

Elgå är en liten by inga parkeringsproblem där. Kanske skall du undersöka om det fortfarande går turbåtar på den stora sjön Femunden nu på hösten. Roligare med A till B tur men det torde vara osäkert om båtarna/båten går så här års. Finns tidigare trådar om detta här någonstans.

Thure

Har nu avnjutit tre dagar med fantastiskt väder. Klarblå himmel och snorkallt på nätterna. Fina vyer uppifrån Elgåhogna. Nån som vet om det går att se Helags vid klart väder därifrån? Jag och min vandrarkompis dividerade om vi såg det.

Ha de

Har nu avnjutit tre dagar med fantastiskt väder. Klarblå himmel och snorkallt på nätterna. Fina vyer uppifrån Elgåhogna. Nån som vet om det går att se Helags vid klart väder därifrån? Jag och min vandrarkompis dividerade om vi såg det.

Ha de

'Färdledaren' på vår tur påstod det iaf,men inte f-n vet jag.Jag var bara glad att komma upp helskinnad,tog den jobbiga vägen rakt upp mot den högre toppen ensammen.

peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips