Höjden på Hilleberg Akto

Hejsan!

Jag funderar lite smått på ett Hilleberg Akto eller ett Helsport Ringstind. Jag är en och nittio lång, vilket har fått mig att tvivla på att jag får plats ordentligt sittandes(särskilt i Akto) när jag skall laga mat och böka runt.

Är det någon som kan hjälpa mig i mina funderingar?

MVH Mattias

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Jag som är 185 kan inte sitta rak i ryggen i mitt akto. Tycker iofs att det oftast fungerar rätt ok ändå.
Men det är inget tält jag skulle vilja bli inregnad eller liknade i.

Men som alltid får man kompromissa mellan komfort(innervolym) och vikt.

Ok, då vet jag att Akto är uteslutet, tack för informationen!

Då borde med andra ord ett Ringstind vara bättre lämpat för min längd.

Bäst att kolla tror jag, undertecknad har ett Helsport som enligt spec ska vara 105 på högsta punkten (115 om man mäter på utsidan), tältet är ca 90 inuti...

Har också dålig erfarenhet av deras stänger, fick bytas ut till Dac efter några märkliga haverier. Annars fina grejor.

//J

Jag är 183 cm och sitter upprätt med en packpåse innehållande klädombyte under rumpan, utan att slå huvudet i taket på mitt Ringstind 1.

Raskesven

En fråga bara: Du är helt inne på ett enmanstält?

Jag vandrade en vecka i Sarek med Akto (och Ringstind är ju bara marginellt större) och kände att storleken definitivt blir ett problem vid matlagning och allmänt leverne om man regnar in några dagar. Den pyttelilla absiden lär ju vara ganska fylld av din packning och eftersom absiden stängs som den gör så går det inget vidare att laga mat i den vid dåligt väder. Som (enmans-) tält på följande vandring valde jag Helsport Fjellheimen 2 Camp, med rejäl GT-absid och gott om utrymme. Väger bara 2.4 kg, dvs. 800 g mer än Akto.

Just my 0.02 cents...

/Mats

Jag har för närvarande ett Jannu(2,9 kg) som jag funderar på att sälja på grund av att jag mest sover ensam i det och känner att jag aldrig befinner mig i de vädersituationer som tältet är byggt för. Därför vill jag, om jag skulle sälja tältet, vilja byta det mot något som väger under två kilo för att få känna lite skillnad på ryggsäcksvikten :)

Jag har också funderat på om man skulle lägga på ett par hundralappar och köpa en ringstind 2, vilket bara ger en smula mer vikt och ger lite extra svängrum inne i tältet. Dessuton får man ju en extra plats för en person till...

Tycker id'en om att fästa en extra markögla verkar klart motiverad, för om jag nu föstår dig rätt raskesven så får man då upp ett skydd på andra sidan också.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips