Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Högt eller lågt skaft
- Trådstartare beggge
- Start datum
malindo; sa:Konservativa och förlegade lufsare, mot tekniska framsteg och komfort inom friluftslivet?
Varför skulle det vara sämre med traditionella nordiska kängor än traditionella sydeuropeiska kängor i den traditionella nordiska vildmarken?
Jag tycker att ditt jäkla-bakåtsträvare-snack är lika inskränkt som bara-Lundhags-funkar-snack.
Jag har kört med båda sorterna och båda sorterna har sina för- och nackdelar. Jag tänker inte välja slutgiltigt.
Vi nordbor är ju generellt inte mer konservativa än till exempel spanjorer. Egentligen kanske det är de som borde sluta med sina förlegade ideal och kolla på oss istället
USA har ju till exempel börjat vakna för "nordiska tält" (tunneltält med kopplade inner- och yttertält).
Nä, låt oss se till funktionalitet och sånt utan att väva in det i en massa förlegade 1800-talsidéer om nationella kynnen.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Själv så är jag otroligt kluven i mitt skodons val.. Jag har haft en herrans massa pjukk genom åren och varit nöjd med de flesta. Jag har haft höga känger typ: Meindel Army Pro och Lundhags Alaska, har även haft låga dojjer av märkena Boreal och Scarpa. Jag tycker att den större rörligheten i fotleden är att föredra vid höglänt terräng då en hög känga blir obekväm i uppförsbackarna. Snart så måste jag köpa nya och jag vet inte fall det blir Jörn eller Scarpa, så kluven är jag..
(lite sugen även på en Bestard-dojja i helläder som någon visade en bild på..)
(lite sugen även på en Bestard-dojja i helläder som någon visade en bild på..)
Men snálla lilla Martino: jag försökte vara seriös i mitt inlägg nr.1, ossâ kommer gamle Luffe-Rolle och hackar... man mâste vál fâ svara, eller? Hánvisar vidare till den vedertagna ursäkten: Min ironi syntes inte, ity det vore skrift.
Alltsà, vi tar om det igen: höga skaft kan vara lámpliga som alternativ i exempelvis terráng med snö, myrmark och andra miljöer där det finns risk att väta kan komma in genom skaftet. I terräng där detta icke är fallet kan det hóga skaftet snarare vara en nackdel pâ det att det bl.a resterar röreslefrihet óch adderar várme och tyngd..Ganska logiskt, ju.
Vidare finns det folk som trots detta föredrar att trekka i dammiga Afrika med sina högskaftade Lundhagare, resp. plumsa omkring i fjállen med làgskaftade utriksiska (eller inhemska) boots..
Làtom oss hylla mângfalden och den individuella idérikedomen!
Mvh / Malindo
Alltsà, vi tar om det igen: höga skaft kan vara lámpliga som alternativ i exempelvis terráng med snö, myrmark och andra miljöer där det finns risk att väta kan komma in genom skaftet. I terräng där detta icke är fallet kan det hóga skaftet snarare vara en nackdel pâ det att det bl.a resterar röreslefrihet óch adderar várme och tyngd..Ganska logiskt, ju.
Vidare finns det folk som trots detta föredrar att trekka i dammiga Afrika med sina högskaftade Lundhagare, resp. plumsa omkring i fjállen med làgskaftade utriksiska (eller inhemska) boots..
Làtom oss hylla mângfalden och den individuella idérikedomen!
Mvh / Malindo
malindo; sa:Men snálla lilla Martino: jag försökte vara seriös i mitt inlägg nr.1, ossâ kommer gamle Luffe-Rolle och hackar... man mâste vál fâ svara, eller?
¡Ah perdone!
Anledningen till att jag hade skygglappar mot din ironi är att jag du har pratat om nordbornas bakåtsträviga kängkultur tidigare, utan ironi.
Men ok - vi är ju trots allt överens och jag går med på att vi skyller allt på herr Jatko.
(Lägger till en sån här för säkerhets skull:
Nordesjö; sa:[
¡Ah perdone!
Anledningen till att jag hade skygglappar mot din ironi är att jag du har pratat om nordbornas bakåtsträviga kängkultur tidigare, utan ironi.
Nejmen snálle lille Martín... vad är nu detta för lösryckta anklagelser?.. men iofs hade jag ju haft rátt, áven om jag nu inte sagt vad jag tänkt!
OBS: ;-) ;-) ;-) ;-)
Mazze Fjälliz
Nu får de va slut på dravlet. Om det skall vara så xakt så skall ni veta att de e BARA JÖRNKÄNGOR som funkar. Jörnaren behöver inget undermedel för att hålla ihop vare sig cellgummit eller skinnskaften. Dessa smörjer jag in med Nikewax, skaften alltså. Inget björnfett här inte, man kan välja även lite modernare produkter.
Visst kan kontinentala lågkängor funka men där jag plöjer fram genom myrar, blöthål å jokkar med halvhöga jörnare och remmade brallor måste det kontinentala folket kränga av sig kängor eller dra på sig coverboots för att inte få vatten i dojorna.
I Sibirien använder Evener och andra tajgafolk vadarstövlar. (flottarstövlar) Kanske något för vissa områden av vår fjällvärld och skull nog vara mycket behändigt vid alla vad. Detta kompletterat med en lång GTX jacka så skulle man kunna strunta i regnbraller.
Appro på ingenting. Behöver man inte ha långskaft vid kontakt med kontinentala blöthål? // RJ
... tramsa nu inte sönder den här tråden åxå .... *mummel*...
Visst kan kontinentala lågkängor funka men där jag plöjer fram genom myrar, blöthål å jokkar med halvhöga jörnare och remmade brallor måste det kontinentala folket kränga av sig kängor eller dra på sig coverboots för att inte få vatten i dojorna.
I Sibirien använder Evener och andra tajgafolk vadarstövlar. (flottarstövlar) Kanske något för vissa områden av vår fjällvärld och skull nog vara mycket behändigt vid alla vad. Detta kompletterat med en lång GTX jacka så skulle man kunna strunta i regnbraller.
Appro på ingenting. Behöver man inte ha långskaft vid kontakt med kontinentala blöthål? // RJ
walk_alone; sa:Visst kan kontinentala lågkängor funka men där jag plöjer fram genom myrar, blöthål å jokkar med halvhöga jörnare och remmade brallor måste det kontinentala folket kränga av sig kängor eller dra på sig coverboots för att inte få vatten i dojorna.
nejmen se goddag, Rock'n'Rolle mitt pà blanka förmiddagen!
Inför denna bevisföring.. vad kan man säga? Dock.. bara en liten försynt följdfrâga.. hur funkar egentligen de kontinentala högskaftade kángorna för framplöjning genom myrar, blöthàl och jockar?
Tacksam för svar:
"En frâgvis filur"
malindo; sa:Inför denna bevisföring.. vad kan man säga? Dock.. bara en liten försynt följdfrâga.. hur funkar egentligen de kontinentala högskaftade kángorna för framplöjning genom myrar, blöthàl och jockar?
Tacksam för svar:
"En frâgvis filur"
GTX + högt skaft blir varmt, när man sedan ändå går ner sig (det gör man) så torkar det ju sedan aldrig.
skinkbyxor
*står ensam på den tunna linan och tittar försiktigt ner* Nu skall vi se om jag klarar av detta utan att nämna förrvirring i någon form eller ryggont..
Ronald, hur e det nu med schinnbyxorna..(ytterst seriös fråga).. Jag har schinn på min jaktbrallor och det e skitschönt på höst och vinter när man står på pass och liknande. Men att vandra på sommaren i schinnbrallor?!? Blirre inte varmt, infanterield o.s.v. Sedan blir dom väl blöta och svampiga i regn och när du går i blöt terräng. Jag vet hur äckligt mitt schinnställ blir på sommaren trots att jag försöker svalka mig i 200 knutar..
Så utan ironi eller något annat så hur e det i verkligheten?
*står ensam på den tunna linan och tittar försiktigt ner* Nu skall vi se om jag klarar av detta utan att nämna förrvirring i någon form eller ryggont..
Ronald, hur e det nu med schinnbyxorna..(ytterst seriös fråga).. Jag har schinn på min jaktbrallor och det e skitschönt på höst och vinter när man står på pass och liknande. Men att vandra på sommaren i schinnbrallor?!? Blirre inte varmt, infanterield o.s.v. Sedan blir dom väl blöta och svampiga i regn och när du går i blöt terräng. Jag vet hur äckligt mitt schinnställ blir på sommaren trots att jag försöker svalka mig i 200 knutar..
Så utan ironi eller något annat så hur e det i verkligheten?
KLAGER; sa:GTX + högt skaft blir varmt, när man sedan ändå går ner sig (det gör man) så torkar det ju sedan aldrig.
jamen, om man anvánder Rolles trix med láderbraller och rep sà skall detta problem ju vara ur världen om jag fattat saken rätt?
Mvh / mats
Jag trivs bäst med sådana kontinentala låga gtx-kängor. Med damasker så blir det väldigt flexibelt och man kan själv anpassa ventilation och vattenskydd. Om man sedan som jag använder ett par gtx-kängor med urtagbar innersko från en känd tillverkare
så löser man torkproblemet effektivt!
/David
/David
Liknande trådar
- Svar
- 44
- Visningar
- 14 K
- Svar
- 21
- Visningar
- 15 M