Högt eller lågt skaft

Har nu slitit ut mina gamla Lundhags Scandinavia och har bestämt mig för att köpa Lundhags Pro. Denna finns med både högt och lågt skaft, med en försumbar prisskillnad. Vad finns det för fördelar/nackdelar med de olika typerna generellt sett?
 
Den höga man möjligtvis bli något varmare och stelare för fotleden, men man har ju verkligen nytta av höjden om det är blött, eller t o m bara om man bara vandrar i vått gräs/ris. Det är många som blir blöta i sina kängor, även om de har membran i kängan, p g a att det rinner ner vatten i kängan. Den högre modellen ger också bättre stöd för vristen, och Professional är mera stabil än Scandinavia.
 
Vill man å andra sidan vandra i höglänt eller lite mer alpin terräng så är det kortare skaftet att föredra.. Tillsammans med damasker så blir man snabbt av med "blöt" problemet..
 
-Patric-; sa:
Vill man å andra sidan vandra i höglänt eller lite mer alpin terräng så är det kortare skaftet att föredra..

En försynt fråga: Varför då?

Så till mina erfarenheter:
Mina skaft är "höga", 27cm, jag brukar ibland önska att de vore kortare, dock bara av två anledningar:
1. De skulle då vara mer "city-anpassade".
2. Jag ids inte knyta ända upp.
Futtiga orsaker va?

Punkt ett fixar jag genom att jag har arbetskängor som löser uppgiften.
Punkt två löses genom att slå snörena ett varv runt vristen, det är sällan jag knyter ända upp till vardags.
Ska du vara mycket i snö? då är nog långa skaft att föredra. Korta skaft och damasker brukar leda till att snön lyckas krypa in ändå.

/BAX

(edit: Jippii, 500 blankt, passa dig Putte)
 
begion; sa:
Har nu slitit ut mina gamla Lundhags Scandinavia och har bestämt mig för att köpa Lundhags Pro. Denna finns med både högt och lågt skaft, med en försumbar prisskillnad. Vad finns det för fördelar/nackdelar med de olika typerna generellt sett?

Om man väljer klassiska Lundhagskängor har man ju liksom redan gjort valet att vara ordentligt terrängående även i den geggigaste terrängen, och man har valt att inte se så "stadsig" ut. Då tycker jag att det är naturligt att löpa linan ut och välja högt skaft.
Höga skaft ger ju en skön känsla av att man tar sig fram var som helst.

Ett frågetecken om Professional:
Om foten är klädd med cellgummi och hela skaftet fodrat med skum med SLUTNA celler - är inte fuktgenomsläppningen noll? Gummistövel?
 
Kängor med höga skaft säljs i princip enbart i länder med mycket snö och/eller sumpig mark. Trots att det gàr att lösa problemet med intrángade vatten/snö pà andra vis án extra högt skaft, exempelvis med damask, födedrar mànga nordbor fortfarande den höga kángan pga ren tradition och vana.

I övriga länder födrar man lägre kängor, eftersom dessa är lättare, smidigare, ger bättre rörelsefrihet och kánsla i terrängen, ej blir lika varma etc etc. Bekvämare, med ett ord.

Numera föredrar ju en hel del personer skor tom helt utan skaft av samma anledningar som ovan, dock förlorar man ju dà det vriststöd och -skydd som ju trots allt är önskvärt fór mânga vid marcher i oländig terráng reps. med tung packning.

Mvh / Mats
 
Jag köpte Lundhags Proffs med höga skaft i höstas, och har varit ganska nöjd hela vintern.
Lite läckage i början verkar ha försvunnit efter några omgångar vax.
När det var som kallast i vintras så var det skönt med höga fodrade skaft.
Smält snö är inget kul när sockorna blir blöta i skaften.
Nu när det är varmare ute så känns det ju att skaften är fodrade men stödet för vristerna och i mitt fall skyddet mot islag gör det väl värt att ha det lite varmt om vristerna.
 
Jag har ett par höga jubileum jakt och medvandrare brukar ibland vara avundsjuka då man klarar myrer och enklare vad genom att bara plaska på. Jag skulle definitivt köpa de höga om du tänkt vandra i svenska fjällen där det ofta är sankmarker och dylikt.
 
Höga skaft med remmade skinnbraller så är det vattentätt. Du kan även använda GTX brallor. Låt dig inte luras av det kontinentala lågskaftsnacket. Är alla här nu ? // RJ
 
'allo 'allo? 'emliga armén? Kontinentala kängor?

Skinnbrallor, rep och höga stövlar? Norrlándskt tidsfördriv?

Konservativa och förlegade lufsare, mot tekniska framsteg och komfort inom friluftslivet?

Sluta klafsa omkring bland blöthàlen sà ska ni se fà se att livet leker! âk till Picos de Europa!

Mvh / Frazze Mazze
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
j_felix Högt eller lågt skaft på kängan Kläder 5
Fjällkjell Högt skuren i ryggen Kläder 2
arvidl Stövlar med högt fotvalv Kläder 2
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
Glännman Lundhags Bielne pant eller Norröna Svalbard Cotton pants Kläder 1
såg Jörn eller Lundhags Kläder 3
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Shamrock Lundhags Ranger Mid eller Meindl Kampfstiefel? Kläder 12
Mattias1981 g1000 eller oljerock? Kläder 8
utesälen Huva eller inte? Kläder 7
Nettchen Prylnörd eller verklig "behov"? Kläder 22
FarmerJoe Dun eller Fleéce? Kläder 26
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
fjording Vinterparka: Fjällräven Kyl (eller Canada Goose) Kläder 1
LB414 Lundhags Bielne - Mid eller High? Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.