Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet

Suveräna förklaringar! Enligt villkoren borde det även vara tillåtet att markera på skärmdumpen och publicera på plats till exempel om man inte vill skicka iväg sina läsare till en annan sajt. "Publicera kartor/bilder i digital form är tillåtet, men det kräver att du tillför egen information ovanpå och att den informationen utgör det primära" https://www.lantmateriet.se/sv/Kart...rtor/min-karta/hjalp-och-tips-till-min-karta/ . Vänster är alltså inte tillåtet medans höger är det.
Visa bilaga 38529

Nej jag tror nog inte att du får göra så som du beskriver. Reglerna är ju tydliga:

”Publicering i digital form är inte tillåten i någon typ av kommersiellt sammanhang t.ex. där publicerade bilder är tillgängliga mot betalning eller på hemsidor/e-tjänster/appar som finansieras av reklam, annonser eller liknande.”

Utsidan är en sådan plats ”som finansieras av reklam, annonser eller liknande.”. Du refererar till:

”Publicera kartor/bilder i digital form är tillåtet, men det kräver att du tillför egen information ovanpå och att den informationen utgör det primära.”.

Det här kanske kan förvirra som att det är tillåtet att skärmdumpa på Utsidan så som du beskriver. Lite tydligare blir det om du läser Hjälp och tips till Min Karta för iOS | Lantmäteriet (lantmateriet.se) under ”Användning, villkor och avgifter”:

”Publicera kartor/bilder i digital form (utan att bryta isär någon information ur kartan/bilden) är tillåtet, men det kräver att du tillför egen information ovanpå och att den informationen utgör det primära. Kan göras utan avgift (för privatpersoner/ideellt bruk).”

Med denna sista mening i stycket framgår det att det bara gäller ”utan avgift för privatpersoner/ideellt bruk”. Så det enda alternativ som återstår är att dela länkar till Min Karta.
 
Senast ändrad:
Tolkningsfrågor.

Är en skärmdump från "min karta" analog eller digital? Den är ju inte en kopia av programmet bakom Min karta bara t ex en jpeg.

Utsidan är väl inte kommersiell i forumtrådarna? De som postar har ju inget vinstintresse i normalfallet. Att Utsidan delvis finansieras av reklam ser jag som en annan fråga liksom att Utsidans redaktion och serverkostnader drivs i varje fall delvis kommersiellt.

I praktiken kommer många av oss att publicera skärmdumpar låna bilder på Internet mm så länge inte nån beivrar eller tar betalt för detta.

Bilder med ett konstnärligt värde tycker jag utgör en gräns. Länka är där OK så vitt jag förstått.

Finns det någon ansvarig utgivare för ett diskussionsforum?
Svaret är att det kan finnas om det drivs av ett massmedieföretag och om forumet är modererat dvs inget publiceras förrän det lästs och godkänts. Så Utsidans diskussionsforum har nog inte ansvarig utgivare och därmed inte grundlagsskydd och yttrandefrihet.

Thure
 
Senast ändrad:
Tolkningsfrågor.

Är en skärmdump från "min karta" analog eller digital? Den är ju inte en kopia av programmet bakom Min karta bara t ex en jpeg.
Alla filer du har på din dator eller telefon är digitala. En JPEG är data som är organiserat på ett visst sätt, och i grund och botten är det ettor och nollor.

Utsidan är väl inte kommersiell i forumtrådarna? De som postar har ju inget vinstintresse i normalfallet. Att Utsidan delvis finansieras av reklam ser jag som en annan fråga liksom att Utsidans redaktion och serverkostnader drivs i varje fall delvis kommersiellt.

I praktiken kommer många av oss att publicera skärmdumpar låna bilder på Internet mm så länge inte nån beivrar eller tar betalt för detta.
Är helt övertygad om att det inte räknas som kommersiellt syfte att publicera en skärmdump av en karta här.
 
Så här svarar Lantmäteriet:

Publicera kartor/bilder i digital form (utan att bryta isär någon information ur kartan/bilden) är tillåtet, men det kräver att du tillför egen information ovanpå och att den informationen utgör det primära. Kan göras utan avgift (för privatpersoner/ideellt bruk).

Publicering i digital form är ej tillåten i någon typ av kommersiellt sammanhang t.ex. där publicerade bilder är tillgängliga mot betalning eller på hemsidor/e-tjänster/appar som finansieras av reklam, annonser eller liknande.


Jag tycker att det framgår av andra stycket att man inte får publicera på Utsidan eftersom den finansieras av "reklam, annonser eller liknande".
 
Hur är frågan till Lantmäteriet formulerad Fjällkjell?

Thure
Så här skrev jag:

Hej

Jag är litet oklar på om man kan använda skärmdumpar från Min karta på Utsidans Forum. Inläggen som görs där ger inga intäkter till den som gör inlägget men själva siten (Utsidan) finansieras av bl.a. reklam. För de som inte betalt medlemsavgift till Utsidan så dyker reklamen upp i flödet av inlägg. Jag tänker mig att man t.ex. gör en vägbeskrivning med hjälp av kartan för att visa var man gått eller planerar att gå.
Kan ni hjälpa mig att få detta klarlagt?
 
Publicering i digital form är ej tillåten i någon typ av kommersiellt sammanhang t.ex. där publicerade bilder är tillgängliga mot betalning eller på hemsidor/e-tjänster/appar som finansieras av reklam, annonser eller liknande.

Jag tycker att det framgår av andra stycket att man inte får publicera på Utsidan eftersom den finansieras av "reklam, annonser eller liknande".
Det är väl inte solklart, men jag *tror* att tanken här är att man inte ska ha kommersiellt syfte med publiceringen som privatperson. Eftersom det inte är du som tjänar pengarna på annonsen tror jag inte det går emot reglerna. I så fall skulle det ju vara förbjudet mer eller mindre överallt...
 
Det är väl inte solklart, men jag *tror* att tanken här är att man inte ska ha kommersiellt syfte med publiceringen som privatperson. Eftersom det inte är du som tjänar pengarna på annonsen tror jag inte det går emot reglerna. I så fall skulle det ju vara förbjudet mer eller mindre överallt...
Möjligt att du har rätt men beträffande din sista mening så är det i stort sett förbjudet att att publicera andras bilder utan tillstånd.
Kanske någon annan kan be Lantmäteriet precisera sig - dom är nog less på mig!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.