Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet

Det går oftast att zooma in betydligt längre på Min Karta än motsvarande tryckta 1/50 000 dels topografiska karta. Det är inte något nytt. Detta gör att man t ex ser byggnader betydligt bättre redovisade.

Det du visar ovan är tätare höjdkurvor än tidigare (ekvidistans 5 m) vilket är tacknämligt i fjällterräng.

Jag gissar att lantmäteriet här redovisar nyliga lasermätningar vilket gör det lättare att finnavigera i brant terräng. Utmärkt nyhet.

Thure
 
När "kso" ersattes av Minkarta kunde man få fram terrängskuggad laserdata. Det lagret försvann plötsligt en dag, och själva fjällkartan hade en medioker ekvidistans.
Nu verkar de ju ha bättrat på det. Bra =)

Edit:
Efter att jag skrev detta var jag in och kollade, och nu är terrängskuggningen tillbaka =)
 
Lite ordmärkning här:
Det är inte skalan som förändrats utan det är detaljrikedom som förbättrats.

Nu kanske kartan går att använda till orientering utanför vägarna/stigarna. Det återstår dock att ses efter qtt jag provat i okänd terräng.

Det finns ett pågående projekt som skapar kartor i högre skala (1:15000) med bl.a. lantmäteriets laserdata. Det liknar en orienteringskarta men är inte riktigt där än. Men fungerar definitivt bättre än tidigare publicerade webkartor.

 
Tittade på några områden på Min karta (Sarek) och terrängen framträder mycket bra på datorskärmen. Det har man nytta av. Försökte exportera och skriva ut på en svartvit laserskrivare men det blev blekt och inte särskilt imponerande. En del terrängfenomen som stigar mm verkar inte vara förändrade jämfört med tidigare. Vissa ortnamn saknar jag också. Calazo har tagit med en hel del sådan extra information på sina tyvekkartor och det uppskattar man som fjällvandrare.
 
Går denna karta att ladda ner till GPS?
/HåkanF
"Min karta" kan du inte ladda ner till gps:en men om du använder mobilen som gps och - beroende på vilken mobil du har- dåfinns ett flertal appar som kan ladda ner Topografiska kartan vilken är den du ser om du står på "Min karta" och har valt "Karta" bland alternativen uppe till höger.
 
Det vore väldigt bra att gratis kunna använda t ex skärmdumpar från Min karta här på Utsidan. Jag tänker då i bloggar och i forum. Men villkoren är inte kristallklara när jag läser på Lantmäteriets webbsida:

Villkor och avgifter
 
Det vore väldigt bra att gratis kunna använda t ex skärmdumpar från Min karta här på Utsidan. Jag tänker då i bloggar och i forum. Men villkoren är inte kristallklara när jag läser på Lantmäteriets webbsida:

Villkor och avgifter
Fast det är väl rätt tydligt:

Publicering i digital form är ej tillåten i någon typ av kommersiellt sammanhang t.ex. där publicerade bilder är tillgängliga mot betalning eller på hemsidor/e-tjänster/appar som finansieras av reklam, annonser eller liknande. https://www.lantmateriet.se/sv/Kart...rtor/min-karta/hjalp-och-tips-till-min-karta/
 
Publicering i digital form är ej tillåten i någon typ av kommersiellt sammanhang t.ex. där publicerade bilder är tillgängliga mot betalning eller på hemsidor/e-tjänster/appar som finansieras av reklam, annonser eller liknande. https://www.lantmateriet.se/sv/Kart...rtor/min-karta/hjalp-och-tips-till-min-karta/
Då menar du alltså att det inte skulle vara tillåtet? Jag går vidare och kommer till nästa sida där jag finner rubriken "Jag vill använda geodata för personligt eller ideellt bruk (icke-kommersiell användning)". Jag läser:

"Personligt bruk - Du kan till exempel använda geodata i din egen GPS eller för att illustrera din personliga blogg på Internet. Med personlig blogg menas sådan som inte är inkomstbringande för den som bloggar."

Att Utsidan är delvis reklamfinansierad verkar här inte spela någon roll. Problemet tycks däremot vara att man måste skaffa sig tillstånd. Kanske även betala en avgift.
 
Då menar du alltså att det inte skulle vara tillåtet? Jag går vidare och kommer till nästa sida där jag finner rubriken "Jag vill använda geodata för personligt eller ideellt bruk (icke-kommersiell användning)". Jag läser:

"Personligt bruk - Du kan till exempel använda geodata i din egen GPS eller för att illustrera din personliga blogg på Internet. Med personlig blogg menas sådan som inte är inkomstbringande för den som bloggar."

Att Utsidan är delvis reklamfinansierad verkar här inte spela någon roll. Problemet tycks däremot vara att man måste skaffa sig tillstånd. Kanske även betala en avgift.
Lantmäteriets öppna data är det fritt att använda. Jag tänker att för att illustrera tex ett vägval i en blogg kan de fungera utmärkt.

Att göra egna kartor från vektordata är roligt men ganska besvärligt innan man har kommit in i det. Att anropa kartor med api kräver lite kunskaper, men de kanske finns här på Utsidan.

Länk till Lantmäteriets öppna data https://www.lantmateriet.se/sv/Kart...ataprodukter/produktlista/#category=oppnadata
 
Publicering i digital form är ej tillåten i någon typ av kommersiellt sammanhang t.ex. där publicerade bilder är tillgängliga mot betalning eller på hemsidor/e-tjänster/appar som finansieras av reklam, annonser eller liknande. https://www.lantmateriet.se/sv/Kart...rtor/min-karta/hjalp-och-tips-till-min-karta/
Då menar du alltså att det inte skulle vara tillåtet? Jag går vidare och kommer till nästa sida där jag finner rubriken "Jag vill använda geodata för personligt eller ideellt bruk (icke-kommersiell användning)". Jag läser:

"Personligt bruk - Du kan till exempel använda geodata i din egen GPS eller för att illustrera din personliga blogg på Internet. Med personlig blogg menas sådan som inte är inkomstbringande för den som bloggar."

Att Utsidan är delvis reklamfinansierad verkar här inte spela någon roll. Problemet tycks däremot vara att man måste skaffa sig tillstånd. Kanske även betala en avgift.
Du har rätt. Jag tolkade för snabbt att Minkarta och verk skapade från Minkarta omfattas av den av mig citerad restriktionen. Men det är inte självklart. Skrivningarna täcker inte uttryckligen fallet då en icke-kommersiell aktör nödvändigtvis skapar inkomst åt en kommersiell aktör. Som en personlig blogg hostad på utsidan.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...