Högersvängande lasbilar/bussar som dödar cyklister

Jag tycker att som bilist och cyklist ta det säkra före det osäkra. Sakta ner ordentligt där det kan förekomma korsande trafik. Bilister har blivit mycket sämre på att använda blinkers rätt(eller alls).
Många cyklister användermånga gånger "jag har bara en cykel så trafikskyltar och rödlysen gäller inte mig mentalitet" tätorter/städer.

Summa sumarum: Både cyklister och bilister måste bli bättre att respektera regler och lagar, men också att respektera varandra i trafiken.
 
Det största problemet är att det här ämnet är så otroligt polariserande!

Det tänket som driver diskussionen i den här tråden "du borde se dig för" eller "cyklister måste se sig för" eller "bilister är livsfarliga" tar vi meed oss ut i trafiken.
När man har det i bakhuvudet är det lätt att tänka "jag ska minsann lära den där bilisten och hävda min rätt" som cyklist och naturligtvis tvärt om.

Det blir även lätt att dra upp enskilda exempel "jag krockade med ett sånt där j*vla cykelbud".
Jag tror baserat på mina år som yrkesutövare i Stockholmstrafiken att det är flera olika typer av incidenter som sker mellan cyklister och andra trafikanter och att de inte har en universell lösning.

Cykelbud/"elitpendlare": Här är problemet att de är för snabba. Cykelinfrastrukturen är inte anpassad för deras hastigheter och de flesta bilister missbedömmer fullständigt deras fart.
Bilisten som ska byta fil eller parkera förstår helt enkelt inte att cyklisten han ser i backspegeln rör sig i kanske 40-50km/h.
Det här problemet är svårt att bygga bort men en lösning är helt klart att cyklisten håller sig bland bilarna och beter sig som en motordriven trafikant.

Svenssons: Här är problemen flera.
Ett är att man inte fattar att man är fordonsförare och inte fotgängare. Man vet helt enkelt inte att man måste följa trafikregelerna på cykel.
Jag har hört folk klaga på att det inte är nersänkta trotarkanter i korsningar. Det är ju så svårt att cykla utan att kliva av då. Upplyser man dom om att det är förbjudet att cykla på trottoar blir de mycket förvånade.

Ett annat närbesläktat problem är att man inte är uppmärksam nog. Telefonprat, gullande med hunden i korgen eller en väska man är på väg att tappa är lika distraherande för en cyklist som för en bilist.

Bilisterna är också ett problem. Det finns alldeles för många dåliga bilförare. Dels pratas det väldigt mycket i telefon, vilket är helt livsfarligt utan headset, prova själva någon gång. Jag kör mycket sämre om jag håller i telefonen och låter numera bli det.
Dels kan folk inte trafikreglerna, eller struntar i dom!
 
Som jag skrev... hur kan jag parera en bilist som kör om precis innan en korsning och svänger höger när jag fortfarande ligger på höger sida och ska rakt fram!

Genom att läsa trafiken och anpassa farten. Du närmar dig en korsning med eventuell svängande trafik.

Eller han som svängde över cykelstigen in mot en parkering utan att blinka... 2 meter framför mig. Cyklade in i bilen i 30-35 km/h och landade en bra bit bort på andra sidan. Den bilisten åkte dock dit, tämligen mkt sprit i kroppen. Han erkände att han inte sett mig öht.

Samma här. Men fruktansvärt att som bilist ge sig ut i berusat tillstånd på vägarna. Bra att han åkte dit och mindre bra att du blev påkörd.
En fråga... Skulle du ansett att en bilist som råkat ut för liknande beteenden från andra bilister "borde ha läst trafiksituationen bättre"? Om jag körde bil i högerfilen, och någon försökte göra en högersväng genom min bil, hade du då fortfarande ansett att problemet var att *jag* inte var tillräckligt uppmärksam?

Jag upplever att man som cyklist är en smula rättslös i trafiken. Alla regler som gäller bilar (i stadstrafik) gäller dig också, men få bilister kommer att anse att till exempel högerregeln även applicerar på de cyklister som kommer från höger.

Sedan kräver man så klart inte som cyklist sina rättigheter. Även om jag har rätt, och bilisten fel, är det jag som hamnar på sjukhuset...
 
Stockholmstrafiken

är stressande. Tyvärr lönar det sig att vara en buse och tränga sig vilket alltför många gör både cyklister och bilister. Att köra mjukt och effektivt och vänligt skulle göra att alla kom fram snabbare.

Man kan undra varför utvecklingen gått fel. Se t ex på trafikklimatet i Californien där har vi nåt att ta efter.

Thure
 
Att själv se upp för lastbilarna är förstås en alldeles för enkel lösning. Jag har rätt om jag så ska dö på kuppen.

Så... nu har jag läst igenom tråden och mitt första intryck av denna kommentar består.

Du cyklar inte va?

Annars så skulle du inte skriva att cyklisten som kör på cykelbana skall veta att lastbilen som kommer snett bakom till vänster helt plötsligt när den ligger jämsides svänger höger, och mejar ner dig?

Lycka till med att "själv se upp" för den lastbilen. Du kan ju börja med att testa vid slussen.

Jag har varit med om det vid flertalet gånger på racer (iofs på landsväg) när bilar och framförallt lastbilar svänger höger in framför mig då de tror att de kommit förbi. Har fått "se upp" med dessa... kört i diket för att inte dö på kuppen...

På vätternrundan för några år sedan var det en bilist som svängde höger in framför min klunga, med efterföljande klungvurpa med flera skador... skulle vi alla utgått från att han skulle preja oss och tvärnitat så fort vi såg bilen?

Såklart att cyklisten ska ta sitt ansvar i trafiken och se upp för lastbilarna, men att förenkla och ensidigt lägga skulden på cyklisten är bara korkat.
 
Kommunens skadeståndsansvar

I parallelltråden om farliga cykelbanor skrev jag just något som kanske kan vara till nytta i denna tråd. Om inte annat kanske någon kunnig kan utveckla eller rätta det som jag eventuellt uppfattat fel.

När kommunen har väghållningsansvaret kan kommunen vara skadeståndsskyldig för skador som uppstår på grund av någon skadebringande situation som bort åtgärdas men som ändå inte åtgärdats av kommunen.

Se 3 kap 2 § p 1 skadeståndslagen varav bl a framgår att kommunen skall ersätta person eller sakskada som vållas genom fel eller försummelse vid myndighetsutövning som kommunen ansvarar för. Se vidare i väglagen varav framgår att väghållning är sådan myndighetsutövning och närmare i 26§ där det framgår att "Väg skall hållas i ett för samfärdseln tillfredsställande skick..."

Jag har bara hittat ett rättsfall, NJA 1990 s. 569, av vilket framgår att olyckan orsakats av en "grop ur vilken fyllningen av grus till stor del hade försvunnit" varför staten (vägverket var väghållare i detta fall) ansvarade för skada framkallad av ett hål i vägbanan.

Straffrättsligt ansvar föreligger antagligen om väghållaren ansetts vålla personskada.

Det som jag tänker kan ha vållat skadan vid de högersvängande lastbilarna är inte bara den som svänger utan även kommunen som satt upp påbudsskyltar som innebär att man MÅSTE använda anvisad cykelbana. Därigenom har kommunen tvingat in cyklister i en trafikfarlig situation, tänker jag. Det borde ju föranleda ansvar kan man tycka. I Norge är det i allmänhet så att det är FRIVILLIGT att använda "föreslagen" cykelbana och man kan inte drabbas av böter om man väljer att inte använda cykelbanan. Sådan frivillighet borde medföra säkrare trafikflöde eftersom cyklisterna kan förmodas undvika cykelbanor och trafiksituationer som de uppfattar som farliga. Det ger också ett tryck på kommunen att anpassa planeringen av cykelbanor efter vad som efterfrågas av cyklisterna.

Bidra! Med lag och rätt kan vi tvinga fram förändring som inte annars kommer till stånd. Vi har dels opinionen (lobbying, politik) som verktyg dels de möjligheter som juridiken ger. Bra att ha en dubbel uppsättning verktyg när vi försöker få igenom en förbättring.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.