Höga kärl till trangia

Tursällskapen börjar bli fler som regel snarare än undantag och därför upplevs trangias kokkärl ofta alldeles för litet.

Jag vill kunna koka pastan, röra ner tomatsåsen och få plats med köttbullarna i samma kärl.

Särskilt nu på vintern kan jag inte ställa undan nånting på marken utan att det strax har frystemperatur.

Eftersom trangiaköket inte kan bli bredare tänker jag att jag istället borde bygga på höjden.
Jag hittar inga höga kärl i trangias sortiment men har sedan tidigare alternativa kokkärl som passar till trangias kök.

Har ni andra några tips på just höga kokkärl eller löser ni detta problem på något annat sätt?

Ta hand om er!

HasseQ

Temp. avstängd
Flera stora Trangiakök. Annars blir det väl en stor kittel man hänger över elden...

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
För att svara på min egen fråga verkar det som att trangia har försökt lösa detta med https://trangia.se/shop/lagerkarl-125-4-5-l/
Ett större kärl att använda i stekpanneläget.

Jag får för mig att man får mycket sämre effekt i stekpanneläget jämfört med det nedre läget - men jag kan kanske inte få allting.

Det blir till att prova.

Grytmysare och mattermos är tänkbara knep. Finns också en högre Trangiakastrull typ 2,5 L som passar nere i Trangias övre vindskydd 25-varianten.

De stora kastrullerna i stekpanneläget funkar dåligt även på sommaren om man skall koka t ex pastavatten.

Om du letar i äldre trådar finns flera andra bra tips.

Thure

Tvåliters-kitteln bör passa åtminstone i det större Trangiaköket. Annars löser en grytmysare många problem. Stoppar jag min enlitersgryta i grytmysaren efter uppkok, så är maten fortfarande för het att äta efter 10 minuter.

[IMG alt="canoe"]https://www.utsidan.se/memberpic.php/square200/15614[/IMG]

canoe

Svante Fredén​

För drygt 20 år sedan var jag på en kajakkurs. Vi var 7 personer i patrullen. Vi använde 2 Trangiakök och 3 spritbrännare. Utöver Trangiagrytorna använde vi en 26 cm plåtstekpanna, och en 3-liters aluminiumgryta.
Senare har jag letat efter en gryta som passar ovanpå Trangiaköket. Och Trangia har en 4-litersgryta som passar, och köket får plats inne i grytan. Vi köpte 2 grytor innan vi åkte på sommarens scoutläger, och vi var väldigt nöjda med resultatet. Nu använde vi gasbrännare. Vi lagade mat till 9 pers. Gasåtgången kan jag inte svara på, men det underlättade, att laga i färre kokkärl.
20200729_10.JPG

Citat Svara
Rapportera

Bilagor

• 1711914353756.gif
    1711914353756.gif
    42 bytes · Visningar: 121
Tursällskapen börjar bli fler som regel snarare än undantag och därför upplevs trangias kokkärl ofta alldeles för litet.

Jag vill kunna koka pastan, röra ner tomatsåsen och få plats med köttbullarna i samma kärl.

Särskilt nu på vintern kan jag inte ställa undan nånting på marken utan att det strax har frystemperatur.

Eftersom trangiaköket inte kan bli bredare tänker jag att jag istället borde bygga på höjden.
Jag hittar inga höga kärl i trangias sortiment men har sedan tidigare alternativa kokkärl som passar till trangias kök.

Har ni andra några tips på just höga kokkärl eller löser ni detta problem på något annat sätt?

Ta hand om er!

Det finns en bra lösning för detta, tre st bultar med vingmutter som fästs i det undre vindskyddet runt brännaren och som man sedan ställer en bredare/större bytta på. Fungerar bättre än Trangias lösning (stekpanneläget) men bäst om man dessutom kompletterar med ett lätt vikbart vindskydd, ryggsäcken eller motsv.

Finns säkert bilder här på Utsidan för den som vill lägga några min. att söka.

//J

HasseQ

Temp. avstängd
Då kan man ju använda tex primus express spider, och ställa valfri stor kastrull ovanpå.

Jag har testat lite olika eftersom vi är fem i familjen. Målet var att ha ett större kärl än det 1,75 som passar inne i vindskyddet till Trangia 25-serien. Det som funkade bäst men inte hundra stabilt ändå var Sea To Summit Alpha 2,7L. Det resulterade i att jag inte använder Trangias vindskydd utan har fristående kök med vindskydd runt och då är utbudet betydligt bättre.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips