Hjälp, tung packning!

Jag har ca 4kg för 3-4 dagar,5kg för 7 låter lite för mej.Det inkluderar ost,vin,keks,mjukost,energikaka.Hemtorkad mat.

9kg har jag just idag i grundpackvikt,med lätt rygga,tält,alltför spartanskt liggunderlag,,hyggligt lätt sovpåse,kök o bränsle etc,kamera,pocketbok,telefon,Ipod,stor matkosa etc(har listat mina prylar i lättviktsforumet),sandaler,ombyte.

Få se hur det funkar med lätt packning i rådande sämre väderlek.

Haha,

Ja har man bara 9kg som grundpack har man ju inga problem att ta med sig diverse lyxattiraljer.
Men 5kg är helt klart bantningsbart för 7dagar.

Allt beror på hur "nice" man vill ha det. Själv har jag för 2v med mig ca 7kg inklusive lyxen. Dvs ett halvt kilo parmesan och lite chilisås till mina pastarätter.

25kg är precis som trådägaren säger på tok för tungt för 7dagar. Men...
Ta med dig tipsen du fått här och fixa till de stora problemen till nästa vandring.
Lättare tält, lättare sovsäck, lättare liggunderlag och ett lätt kök tjänar man enormt på.

Hoppas du ändå får en go tur!

Johann

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag är en jävel på att björna så det är nog säkrast med två rullar :D

Om du bara tar med en rulle så dela upp den. Följande har hänt på våra turer.

*) Det blåser hårt ute och snön letar sig in genom träspringorna i utedasset och yr omkring runt en. Gör sig klar, ställer sig upp och ser papperrullen studsa tre gånger och med en snygg sartomotal försvinna ned i hålet och skiten. Tur det fanns en rulle till med.

*) Vi har gått en bit och kommer till en ganska bran uppförsbacke. En i sällskapet hade hoppat över morgonrutinen. När det nu går brant uppför och magmusklerna används blir det tvunget att hitta en plats mellan stenarna i blockterrängen. Sagt och gjort men toarullen studsade ned mellan stenarna och la sig ett hålutrymme som gjorde att man inte kom åt den igen.

*) Förutom snygga simhopp och kurragömma så har toarullar har även fått för sig att dom vill ta ett härligt morgondopp i närliggande vattendrag, rulla ut sig i nedförsbackar och provat uppsugningsförmågan av T-röd.

Dessa händelser har föranlett att vi länge hade två rullar med oss men en rutin där man skalar bort det papper man tror sig behöva till sitt uppdrag och tar det med sig och lämnar rullen har drastiskt minskat åtgången på hela rullar.

Shortsen skulle jag nog ta med i ryggan. Trots allt. Alltså ett par sportshorts, tunna och lätta. Väger litet, tar minimalt med plats men ack så underbart att hitta i ryggan om/när sommarens värmebölja anländer under fjälturen.

Prioriterade själv bort shortsen inför en tur för flera år sedan. Ett misstag, visade det sig.

/Göran

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips