Hjälp, tung packning!

Jag sticker iväg mot Kebnekaise i morgon men tycker att min rygga väger PÅ TOK FÖR MYCKET, 25 Kg med denastående prylar.
Något jag kan banta bort utav det jag har packat?

Utanpå ryggan:
Tält 4,5 kg (här finns det ett par kg att göra tills nästa vandring)
Liggunderlag

I ryggan:
Sovsäck
Strumpor x 3 st
Kalsonger x 3 st
T-shirt x 3 st - ta bort 1 st?
Vantar
Mössa
Toarulle x 2 st
Sockor
Långkalsoner - ta bort då jag har träningsbyxor med mig?
Träningsbyxor
Långärmad bomulströja (förstärkningsplagg på kvällen)
Försvarets värmetröja (förstärkningsplagg på kvällen) - Ta bort?
Handduk (modell mindre)
Nessesär
Shorts - ta bort?
Regnkläder (byxor och jacka) - ta bort byxor?
Skovårdskit
Jacka i softshell
Primuskök
Kåsa
Matkärl
Kniv
Första hjälpen kit + lite extra
Kartor och kompass
Mat för 7 dagar 5 kg
Gympadojjor (skönt att ha på kvällen eller vid vadning)

På kroppen(om det är uppehåll dvs):
Kängor
M90 byxor
Långärmad tröja i syntet
Tshirt
Strumpor
Sockor
Fillingar
Keps
 
Senast ändrad:
Spontant tycker jag du har aldeles för mycket kläder med dig..

kalsonger: 1 el max 2 par totalt
strumpor: 1 el max 2 par..
t-shirt: 1
toarulle: 1
träningsbyxor: ? skippa dom och ta M90, långkallingar och regnbrallor
försvarets värmetröja: lämna hemma
necessär: lämna hemma. Ta en liten tvålbit och köp en minitandkrämstub på apoteket
skovårdskit: lämna hemma
jacka i softshell: överväg att lämna hemma

Det som brukar väga mest är ryggsäck, tält och sovsäck som vi har lärt oss av fjäderlättarna. :) Men för denna vandring kanske det blir svårt att byta ut just de sakerna..

Sen kan du ju se över köksattiraljerna.. ett kokkärl räcker, en sked (skippa kniv och gaffel), lätt kåsa
 
Spontant tycker jag du har aldeles för mycket kläder med dig..

kalsonger: 1 el max 2 par totalt
strumpor: 1 el max 2 par..
t-shirt: 1
toarulle: 1
träningsbyxor: ? skippa dom och ta M90, långkallingar och regnbrallor
försvarets värmetröja: lämna hemma
necessär: lämna hemma. Ta en liten tvålbit och köp en minitandkrämstub på apoteket
skovårdskit: lämna hemma
jacka i softshell: överväg att lämna hemma

Det som brukar väga mest är ryggsäck, tält och sovsäck som vi har lärt oss av fjäderlättarna. :) Men för denna vandring kanske det blir svårt att byta ut just de sakerna..

Sen kan du ju se över köksattiraljerna.. ett kokkärl räcker, en sked (skippa kniv och gaffel), lätt kåsa

Instämmer i det mesta som skrivs ovan, dock skulle jag behålla försvarets värmetröja och istället lämna den bomullströja du har med. Det är ju väldigt individuellt hur frusen man är men jag har lärt mig att jag lätt fryser om kvällarna när jag är ute på vandring och då är värmetröjan guldvärd...
 

avslutad210712

Gäst
Rent spontant känns det som mycket kläder. Själv har jag följande kläder och då är även det jag har på kroppen vid vandringen inräknat.

1 tunn skjorta
2 t-shirt, egentligen syntetunderställ
2 kortkalsonger i syntet
2 par tunna strumpor
2 par tjockare sockar
1 par tunna ylle-långkalsonger
1 par zipoff-byxor
1 långärmad ylletröja
1 lite tjockare ylleundertröja som förstärkningsplagg
1 packaway regnställ
1 par tunna överdragshandskar
1 handduk
1 tunn keps
1 par kängor
1 bälte

1 toarulle till två personer per vecka - kanske inte kläder men två toarullar lät mycket om det är för dig ensam

I övrigt såklart tält, rygga, kåsor, kök, gasol, massor av mat, kamera, fiskeutrustning.
 
Okey tack för alla tipps!

Då har jag ändrat till detta i klädväg (i ryggan):

Vindjacka
Strumpor x 2 st
Kalsonger x 2 st
T-shirt x 2 st
Långärmad t-shirt
Värmetröja
Långkalsoner
Regnbyxor
Regnjacka

Om det blir kallt på kvällarna måste t-shirt, långärmad t-shirt, värmetröja och en vindjacka räcka gott och väl.

Vantar
Mössa
Sockor
Handduk (modell mindre)
Nessesär
Toarulle x 2 st (behöver nog två stycke... För säkerhets skull. Att dra ändan i mossan är inget för mig ;)

Primuskök
Kåsa
Matkärl
Kniv
Första hjälpen kit + lite extra
Kartor och kompass
Mat för 7 dagar 5 kg

Återkommer med ny totalvikt snart!

Fortsätt gärna med råd och förslag!
 
Det är en hel del du kan plocka bort och som jag tycker du ska plocka bort också...

Utanpå ryggan:
Tält 4,5 kg (här finns det ett par kg att göra tills nästa vandring) - är du själv så är det på tok för tungt men det är lite sent nu kanske...

I ryggan:
Sovsäck
Strumpor x 3 st - max ett par extra av varje sort (en tåstrumpa i ull/polyester och en extra i ull) alltid dubbla strumpor i kängorna.
Kalsonger x 3 st - max ett par och se till så att du inte tar bomull. Du hinner fortfarande till dressman och köpa polyesterkallingar.
T-shirt x 3 st - ta bort 1 st? - varför ta med sig extra du har ju en på dig, dessutom kommer du säkert köpa en som talar om att du varit på toppen...
Toarulle x 2 st - flera har redan sagt det, du behöver maximalt en rulle (ta med dig en halv rulle, det räcker)
Sockor - du har ju redan packat ner fullt med strumpor
Långkalsoner - ta bort då jag har träningsbyxor med mig? - blir det kallt är det bra med ett par långkallingar, ta med dig ett underställ (ovan och underdel) välj sedan att använda ovandelen som t-shirt...
Träningsbyxor - du har ju redan byxor på dig
Långärmad bomulströja (förstärkningsplagg på kvällen) - ta bort en fleecetröja värmer bättre och torkar mycket snabbare
Försvarets värmetröja (förstärkningsplagg på kvällen) - Ta bort? - fleecetröja, se ovan
Nessesär - en plastpåse (eller tygpåse) funkar lika bra tandborste och tandkräm tar ju inte så stor plats...
Shorts - ta bort? - om du räknar med att det blir varmt och du inte kan vika upp byxbenen eller vågar gå i fillingarna kan det vara bra men annars så är det inte något som ska med...
Regnkläder (byxor och jacka) - ta bort byxor? - ta med båda, börjar det spöregna när du går så kommer du ångra dig mycket länge. Ett tips är att ta en ponscho (felstavat jag vet) och ett par byxor. Ponschon kan du trä utanför ryggsäcken så att den blir extra vattentät.
Skovårdskit - ta hand om skorna när du kommer hem och innan du ger dig iväg.
Jacka i softshell - vill du minska vikten ytterligare så köp dig en "jacka" som bara är ett vindtätt skal väger ingenting och får plats i fickan...
Kåsa - det går lika bra att dricka ut flaskan
Matkärl - det går att äta ur kastrullen
Gympadojjor (skönt att ha på kvällen eller vid vadning) - ett par sandaler väger mindre...

På kroppen(om det är uppehåll dvs):
Tshirt - underställströjan
Strumpor/Sockor - ta inte bomull bara


Utöver detta så måste du ta med dig tejp och tejpa fötterna.


Hoppas du får en trevlig vandring och kom ihåg att skriva upp allt som du inte har behövt använda och allt som du saknat så slimmar du din egen vandring utifrån dina egna krav.

/Henrik
 
5 kg mat för 7 dagar låter mycket. Vad är det för något?

Jag har ca 4kg för 3-4 dagar,5kg för 7 låter lite för mej.Det inkluderar ost,vin,keks,mjukost,energikaka.Hemtorkad mat.

9kg har jag just idag i grundpackvikt,med lätt rygga,tält,alltför spartanskt liggunderlag,,hyggligt lätt sovpåse,kök o bränsle etc,kamera,pocketbok,telefon,Ipod,stor matkosa etc(har listat mina prylar i lättviktsforumet),sandaler,ombyte.

Få se hur det funkar med lätt packning i rådande sämre väderlek.
 
Ett intressant ämne...

Ja , tänk..detta med vad folk vill släpa med är ju högst individuellt.. De flesta tar nog med sig grejor som dom säkert vill ha.
Allt utifrån sina erfarenheter..eller sina misstag..
Erfarna Sarekvandrare 'sågar av tandbortskaftet och väger allt på hushållsvåg'.. Andra släpar med sig lass av mat typ äpplen o dylikt..
Vissa skryter med hur mycket dom orkar bära...
Andra skryter med hur lite dom bär..
Jag träffade på 'ett oerhört trevlgt par 'i Sarek-05 som hade med sig en vinare för varje kväll.. Dom firade sitt bröllop där nedanför Niak i Routesvagge.. Dom var uppenbarligen gourmander av något slag..Men att släpa in ett helt Systembolag in i fjällen, klirrar det inte något väldeliga när man går..?

Själv har jag släpat med mig Melon,parmaskinka & painriche och god Rioja in i Sarek till Smaila..Det var värt besväret..
Jag tror inte man kommer undan, det man nu valt och vill ha med sig på sin vandring.
Det är vare sig rätt eller fel att släpa med sig hur lite eller hur mycket man nu kommer göra..

Men jag frågar mig fortfarande.. Hur kom denna sminkväska i beutyboxmodell, jag en gång hittade mitt i Pastavagge dit? Och hur kom dena magnumbutelj med maltwhisey upp på Akkas stortopp...Där den stod urdrucken och tom på toppen?

Men vad ni än släpar in.. Försök att ta med det 'ut' sedan..Alltså tompavor och annat..
Man blir lite trött på att se vissa grejor folk typ bara dumpat på vissa ställen.

Det är en stor konst att få en ryggsäck att väga rätt. Lika svårt är det att leva på frusna lämmlar och vatten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0
Slarva Hjälp med turförslag Fjällvandring 5
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
Jokkmokkguiderna Sarekälskare hjälp mig! Fjällvandring 24
bahlgren8 Abisko juli/aug 2012 - hjälp med ledförslag Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.