Hjälp tack! Storstadscamping!

Hej!

Jag tänkte ge mig på en klassisk "campa-utanför-arenan-för-att-få-bra-platser-på-en-rockkonsert"-expedition och eftersom jag inte har någon erfarenhet alls av sovsäckar, fukt i tält osv. (förutom ett festivalbesök) så tänkte jag att det kanske finns några vänliga själar som kanske skulle kunna hjälpa mig och mina kompisar?

Underlaget kommer vara typ asfalt, jag är ganska fattig och har inte råd med en massa dyr utrustning (men har ni tips får ni gärna komma med dem i alla fall :) ), men det är ju mitt i stan. Det jag är mest rädd för är fukt, att jag ska bli sjuk innan konserten ens börjar.

Så, hjälp någon?
 
Tält: Hilleberg Keron 4 GT
Kniv: Fällkniven A1
Liggunerlag: Torkat renskinn
Ryggsäck: Fjällräven Kånken
Kök: Engångsgrill i 5 pack
GPS: Nokia N95
CD-Skiva: AC/DC Highway to hell
Tandkräm: Pepsodent Xylitol
Searinljus: Liljeholmens kronljus
Sovsäck: Arméns från Ö&B
Bestick: LMF stora SPORK
Skor: Foppatofflor i gäll färg eller fråga Mats

Snart kommer fler av våra erfarna expeditionsplanerare att kompletera eller debatera min lista.
Hoppas ni överlever och att ni bloggar via mobil från Basecamp.

/chinerunner
 
Hej!

Jag tänkte ge mig på en klassisk "campa-utanför-arenan-för-att-få-bra-platser-på-en-rockkonsert"-expedition och eftersom jag inte har någon erfarenhet alls av sovsäckar, fukt i tält osv. (förutom ett festivalbesök) så tänkte jag att det kanske finns några vänliga själar som kanske skulle kunna hjälpa mig och mina kompisar?

Underlaget kommer vara typ asfalt, jag är ganska fattig och har inte råd med en massa dyr utrustning (men har ni tips får ni gärna komma med dem i alla fall :) ), men det är ju mitt i stan. Det jag är mest rädd för är fukt, att jag ska bli sjuk innan konserten ens börjar.

Så, hjälp någon?

Hej,
Är det månne i Sthlm i slutet av feb. ni tänker tälta...?

Jag har campat för att få biljetter och eftersom biljettsläppen oftast är under vintern har jag en del råd. Mina tips kanske inte är så "Rock n' Roll men jag brukar vara betydligt fräschare på morgonen än de som suttit på en kartonbit och frusit hela natten... ;)

  • Är det bara en natt och ni har annat tak över er så behövs inget tält, annars så funkar vilket skittält som helst men det måste vara självstagande då det är svårt att få fast tältpinnar i asfalt.
  • Brassestol eller liknande är ett måste för att kunna sitta skönt (men det visste du säkert redan...).
  • Asfalt är hårt och kallt, tjockt liggunderlag eller två tunna är skönt (alternativt en utplattad kartong närmast marken om det inte är för blött).
  • Jag brukar bara ha med en filt att lägga över mej men sovsäck värmer bättre, är det inte minusgrader så kan du ha vilket skit som helst, sportbutikerna har tunna, billiga och överskottsbutikerna brukar ha arméns tjocka billiga.
  • Värmeljus eller liknande är bra för att jaga ut lite fukt ur tältet, utanför tältet är stora marschaller eller engångsgrill bättre men tänk på att det kan finnas brandlarm om ni är under tak (exempelvis utanför scandinavium i Gbg)
  • Jag har alltid flera lager kläder för att kunna variera beroende på hur kallt det är, ull underst så man inte blir kall om man e lite fuktig.
  • Mössa! och huva på jackan stänger inne en hel del värme du annars skulle förlora (varför verkar så få fatta detta? Alltid sitter det nån halvt ihjälfrusen stackare med en stor Canada Goosejacka med huvan nedfälld...)

/M
 
Nu ska du inte lyda Chinerunner alltför slaviskt, eftersom det är asfalt du ska tälta på funkar ju ett självstagande tält bättre, slå till på ett HB Staika istället.
Pär
 
Det är på vintern jag ska campa, men jag kan inte avslöja till vad eller hur länge, eftersom någon skulle kunna få för sig att vara där en dag tidigare då ;)
Men tack för tipsen! :)

Efter mitt festivalbesök i somras blev jag sjuk i två veckor efter att ha legat i ett billigt tält och en billig sovsäck i några nätter, och det vill jag ju inte göra igen... Så jag undrar om det finns nån som har nån idé om vad jag gjorde för fel, för jag har ingen som helst aning!
 
Svårt att veta varför du blev sjuk.
De flesta vanliga orsaker är ju virusorsakade och då kvittar det vilket tält och sovsäck du har.
Om det var en "skamlig" sjukdm så är svaret lättare, du hade valt fel tält och sovsäck :)
 
Det är på vintern jag ska campa, men jag kan inte avslöja till vad eller hur länge, eftersom någon skulle kunna få för sig att vara där en dag tidigare då ;)
Men tack för tipsen! :)

Efter mitt festivalbesök i somras blev jag sjuk i två veckor efter att ha legat i ett billigt tält och en billig sovsäck i några nätter, och det vill jag ju inte göra igen... Så jag undrar om det finns nån som har nån idé om vad jag gjorde för fel, för jag har ingen som helst aning!

Fick Du i dig nog med dryck, vätskebrist är inte bra för immunförsvaret. Drick mycket och ofta på alla festivalbesök. Tvätta händerna efter toabesök. Som gundj också påpekade så är det jätteviktigt att välja rätt sovsäck. Ha det bra!
 
Efter mitt festivalbesök i somras blev jag sjuk i två veckor efter att ha legat i ett billigt tält och en billig sovsäck i några nätter, och det vill jag ju inte göra igen... Så jag undrar om det finns nån som har nån idé om vad jag gjorde för fel, för jag har ingen som helst aning!

Jag tror att detta beror mer på vad du intog för föda än vad du sov i.

Sen är det också så att när man samlas många människor på lite utrymme så smittar man varandra med dussintals olika virus hit och dit. Därför är t.ex. skolbarn nästan alltid sjuka veckorna efter ett lov.

Som flera påpekar så spelar hyginen också stor roll. Det är inte utan anledning som krigsfångar brukar rekommenderas att tvätta händerna med urin innan de äter för att undvika magsjuka.

Så, noga med hygienen och maten alltså.
 
Se guds skull till att du har ett Hilleberg att sova i, allt annat är förenat med livsfara vid arena-tältning. (helst ett rött så alla kan se)
 
Som alla borde veta så är Hilleberg inget bra tält för festivaler... Jag skulle rekommendera att du köper ett militärtält så att du kan bjuda in de andra som står i kön och väntar. På så sätt kan du få lite nya vänner som du kan träffa igen på konserten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
busnicke Hjälp med att hitta sovsäck! Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
rdybeck Hjälp att hitta en sovsäck för en tjockis Bo och sova 6
StyrmanKarlsson Hjälp! Hitta läcka i Synmat Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.