Hjälp !, Problem med min GPS "No Map Data Available"

Jag har problem med min Gps, Garmin 310 som efter försök att lägga in frilufskartan, direkt i programmet,

inte verkar hitta någon karta alls, det står "No Map Data Available" .

Vet någon hur man återställer (om det går) Gpsen till till urspungsläge, eller standard programmet finns att ladda ner,

jag har ingen säkerhetskopia.

Tacksam om någon kan hjälpa mig.

Mvh H...

Det är troligen för att det finns inget i friluftskartan som den kan räkna rutter på. Du får lägga in city navigator.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Nüvi 310 beter sig som en vanlig USB-pinne när du kopplar in den till PC:n. Dvs du kan med filhanteraren se alla filer i GPS:en.

Steg 1 är alltid i alla lägen att backa upp hela innehållet och spara det i PC:n eller på en DVD.

Antag GPS:en får enhetsnamn F:. I mappen F:/Garmin ligger kartorna. Dom heter gmapprom.img, gmapbmap.img eller gmapsupp.img.

Originalkartan heter gmapprom.img. Tag bort den (efter backup...)

Skapa ny kartuppsättning (City Navigator) med Mapsource och skriv ut den till GPS:en. Den får då namnet gmapsupp.img. Byt namn på den till gmapprom.img. Skapa en ny kartuppsättning (FriPro) och skriv ut den till GPS:en. Alternativt så kan man skriva ut både City Navigator och Fri Pro samtidigt till GPS:en och byta namn på filen till gmapprom.img. Dvs ha alla kartorna i samma fil.

Detta funkar. Jag gjorde det häromdagen på en 310. Observera att kartorna måste vara upplåsta till exakt den GPS:en för att det skall funka. Dessutom så måste PC:n vara inställd att visa hela filnamnet i textform och inte som färglada bilder (det är bara analfabeter i Afrika som kör bildspråk...)

Glöm inte att aktivera den karta du vill använda för tillfället i GPS:en. Jag förutsätter att du har uppgraderat firmware i GPS:en till senaste version?

Senast ändrad:
Tack för svaret.

Skall under söka detta, synd att man är för snabb ibland, och inte säkerhetskopierar.

Kommer tillbaka när jag vet vad jag gjort för fel eller fler funderingar.

H..........

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips